Aktuelno iz kulture

Veliki budžet, još veći pritisak: Zašto su novi nastavci "Indijane Džounsa" i "Nemoguće misije" na ivici profitabilnosti

Komentari

Autor: Variety

16/08/2023

-

21:21

Veliki budžet, još veći pritisak: Zašto su novi nastavci "Indijane Džounsa" i "Nemoguće misije" na ivici profitabilnosti
Prinskrin/Youtube/Lucasfilm, Paramount Pictures - Copyright Prinskrin/Youtube/Lucasfilm, Paramount Pictures

veličina teksta

Aa Aa

Ni oprobani avanturisti poput Indijane Džounsa i Itana Hanta nemaju stabilan oslonac na promenljivom terenu industrije zabave. Akcioni heroji, koje igraju Harison Ford i Tom Kruz, vratili su se ove godine u bioskope u filmovima "Artefakt sudbine" i "Nemoguća misija: Odmazda - Prvi deo" u nadi da će moćna kombinacija eskapizma i nostalgije podstaći uspeh na blagajnama. Međutim, ovi filmovi važe za najveća razočaranja ovog leta, piše Variety.

Peti deo "Indijane Džounsa", koji je premijerno prikazan krajem juna, zaradio je 375 miliona dolara u svetskim bioskopima za šest nedelja prikazivanja, dok je prvo poglavlje sedmog dela "Nemoguće misije" za jednu nedelju manje inkasiralo 523 miliona dolara. Iako su to veliki iznosi, o kom mnoge produkcije mogu samo da sanjaju, problem je u tome što je reč o filmovima koji se ubrajaju među najskuplje svih vremena. 

Svaki od njih koštao je oko 300 miliona dolara i to pre nego što je za marketing utrošeno barem stotinu miliona, što znači da bi, kad se podvuče crta, mogli da budu i na gubitku.

"Ovi filmovi bi bili mnogo ekonomičniji da nije bilo pandemije. Ali uprkos tome što je to uticalo na rast njihovih budžeta, na kraju krajeva, koštaju koliko koštaju, a ostvarili su uspeh kakav su ostvarili", kaže Šon Robins, glavni analitičar firme "Boxoffice Pro". 

Ipak, vredi napomenuti da studija procenjuju profitabilnost filmova isključivo na osnovu rezultata na blagajnama i da ne uzimaju u obzir šta zarade na prikazivanju preko ugovora sa kablovskim televizijama i striming servisima. Postoji mogućnost da će oba filma zahvaljujući tome ipak biti "u plusu". Na primer, šef kompanije "Dizni" Bob Iger nedavno je rekao analitičarima da iako kompanija radi na smanjenju troškova filmova koje proizvodi, "Artefakt sudbine" doprineo je rastu interesovanja za ranije delove franšize na servisu "Dizni Plus".

"Postoji prilika da se zaradi novac kroz striming i druge vrste prodaje, ali to je daleko u budućnosti. To je igra na duže staze, umesto na kraće. Nije im cilj da im film bude profitabilan za 25 godina", smatra Džef Bok, analitičar firme "Exhibitor Relations" za Variety.

"Nemoguća misija" mogla bi da "bude na nuli", ako zaradi 600 miliona u bioskopima, tvrde upućeni u budžet tog filma. Vredi imati u vidu da je prethodna "Nemoguća misija" zaradila 791 milion dolara, a još jedan novi film Toma Kruza "Top Gan: Maverik" prešao iznos od jedne milijarde na blagajnama prošle godine. Ipak, blokbasteri sve teže dostižu profitabilnost, naročito nakon teških godina pandemije. 

Samo četiri filma u 2023, osam u 2022, pet u 2021. i nijedan u 2020. godini premašili su zaradu 700 miliona dolara. Poređenja radi, to je pošlo za rukom 12 filmova u 2019. i devet u 2018.

Filmovi po svemu sudeći neće biti mnogo jeftiniji za snimanje, iako su pandemijske mere zaštite ukinute. Dvostruki štrajk radnika u Holivudu, koji je rezultirao obustavom rada, znači da će kasniti objavljivanje nekoliko velikih naslova predviđenih za 2024. godinu, što se drastično odražava na njihovu cenu. Neki rukovodioci studija procenjuju da su troškovi produkcije filmova od trenutka kada su glumci pokrenuli štrajk u julu počeli da rastu za čak dva miliona dolara mesečno.

Ipak, nije sve tako crno. Svetli primeri su "Openhajmer" koji je uprkos "skromnom" budžetu od sto miliona dolara do sada zaradio 650 miliona na blagajnama, kao i "Barbi", koja je već premašila milijardu dolara zarade, na budžet od 150 miliona dolara.

Komentari (0)

Kultura