Autor: Science Alert

27/10/2023

Naučnici otkrili drevni rečni sistem na mestu na Zemlji koje je ljudima "manje poznato od površine Meseca" - Copyright profimedia

Naučnici su otkrili drevni rečni sistem ispod večitog leda na području Istočnog Antarktika, o kom je do sada nauka vrlo malo znala.

Koristeći radarske i satelitske podatke, glaciolog Stjuart Džejmison sa Univerziteta Daram i njegov tim mapirali su topografske karakteristike pejzaža skrivenog ispod ledenog pokrivača i tako otkrili kako se njegova debljina menjala tokom hladnijih i toplijih intervala u istoriji naše planete.

Najveći na Zemlji, ovaj ledeni pokrivač nalazi se na steni iznad nivoa mora, ali se ispostavilo da nije tako stabilan kao što su ranije mislili, piše Science Alert.

Ledeni pokrivač Antarktika neobično reaguje na globalno zagrevanje koje najviše utiče na prognozirani porast nivoa mora. Pošto prosečna temperatura na Zemlji prema proračunima istraživača može da poraste za dva stepena Celzijusa, očekuje se da nivo mora, zbog otapanja leda, do 2100. godine poraste za oko pola metra, što bi moglo da se odrazi i na Antarktik.

"Mi više znamo o Mesecu nego o Istočnom Antarktiku. Još uvek ne razumemo u potpunosti klimatske rizike koje bi mogla da iznedri ova oblast", rekao je naučnik za polarne oblasti Met King sa Univerziteta Tasmanije, jedan od autora studije.

Naučnici su krenuli u potragu za detaljima iz prošlosti ledenog pokrivača Istočnog Antarktika ispisanim u drevnim slojevima zemlje ispod basena Aurora–Šmit, u unutrašnjosti glečera Denman i Toten.

"Kako ledeni pokrivači fluktuiraju, oni modifikuju pejzaž na kome se nalaze, ostavljajući jedinstven otisak", objašnjavaju istraživači u objavljenoj studiji.

Otkriveno područje sastoji se od tri reke koje imaju uklesana korita širine oko 40 kilometara. Teren je najverovatnije formiran pre antarktičke glacijacije, u vreme kada se superkontinent Gondvana raspao, odnosno pre više od 14 miliona godina.

Dobra očuvanost reljefa sugeriše da se region brzo zaledio i da se ledeni pokrivač Istočnog Antarktika nije povukao dovoljno daleko u proteklih četrnaest miliona godina, da bi izložio teren drugim erozivnim silama, poput glečera.

Međutim, u relativno skoroj budućnosti ledeni pokrivač bi mogao da se povuče sa te oblasti, ako se temperatura poveća za 3 do 7 stepeni Celzijusa.