Autor: Science Alert

30/01/2024

"Obelisk" manji i od virusa: U revolucionarnom istraživanju pronađena sasvim nova klasa "mikroorganizama" - Copyright profimedia

U novom revolucionarnom istraživanju, naučnici Stenford univerziteta otkrili su sasvim novu klasu sićušnih stvorenja sličnih virusima, koje su nazvali obeliscima.

"To je ludo. Što više gledamo, to vidimo sve luđe stvari", rekao je za Science Magazine biolog Mark Pajfer.

Misteriozni delići genetskog materijala, nemaju nikakve primetne sličnosti sa bilo kakvim drugim biološkim agentima, pa su biolozi predvođeni Ivanom Želudevim utvrdili da novootkriveni mikroorganizmi uopšte nisu virusi, nego sasvim nova vrsta entiteta, koja premošćava jaz između najprostijih genetskih molekula i kompleksnijih virusa.

"Obelisci čine klasu RNK koja je kolonizovala mikrobiom čoveka i ostala neprimećena", pišu istraživači u svom radu.

Genetske sekvence od kojih je sačinjena ova RNK sastoji se samo od oko 1.000 karatera, odnosno nukleotida, što je razlog zbog kog su ranije bili neprimećeni.

U studiji, koja još nije prošla stručnu recenziju, Želudev i njegov tim pretražili su 5,4 miliona setova podataka o objavljenim genetičkim sekvencama i prepoznali gotovo 30.000 različitih obeliska. Oni se pojavljuju u oko 10 procenata ljudskog mikrobioma, koji je tim ispitivao.

U jednom od setova podataka, obelisci su činili čak pedeset posto mikrobioma u uzorku pljuvačke. Štaviše, zasad deluje da različiti tipovi ovih mikronskih stvorenja, prostijih i od virusa, naseljavaju mikrobiom u različitim delovima tela.

Naučnici su uspeli da izoluju jedan tip ćelije domaćina iz ljudskog mikrobioma - bakteriju Streptococcus sanguinis, koja često naseljava usnu duplju čoveka. Obelisk je u ovim mikrobima imao lanac koji se sastojao od 1.137 nukleotida.

"Iako ne znamo 'domaćine' drugih obeliska, razumno je pretpostaviti da barem jedan delić njih postoji u bakterijama", piše Želudev.

Ostavivši pitanje o poreklu obeliska po strani, svaki od njih deluje da sadrži novu klasu proteina, koje su naučnici nazvali "oblini".

Instrukcije za izgradnju ovih proteina zauzimaju barem polovinu genetskog materijala obeliska, pokazala su prva istraživanja, a pretpostavlja se da su uključeni u proces njihovog razmnožavanja.

Ta sposobnost da kodiraju proteine čini ih drugačijim od svih drugih poznatih RNK lanaca, poznatih kao viroidi, a takođe nemaju gene za stvaranje proteinskih ljuski, u kojima RNK virusi (uključujući i koronavirus) žive kada su izvan ćelija. Takođe su značajno veći od molekula koji koegzistiraju unutar različitih ćelija, a koji se zovu plazmidi.

Ipak, Želudev i njegov tim nisu uspeli da otkriju kakav je uticaj obeliska na njihove bakterijske domaćine niti kako se šire između ćelija.

"Ovi elementi možda uopšte nisu 'viralni' po svojoj prirodi i možda više liče na RNK plazmide", zaključuju oni.

Preliminarni rezultati njihovog istraživanja objavljeni su na bioRxiv serveru.