Autor: T. Milenović

27/02/2022

Đoković puž, Bijonse muva: Biljke i životinje koje su dobile ime po poznatim ličnostima - Copyright Tanjug/AP/Gian Mattia D'Alberto, Michel Euler, profimedia, Pixabay, Tanjug/Dragan Kujndžić

Šta se desi kada se pop kultura umeša u svet nauke? Niko ne zna tačno koliko vrsta postoji na planeti Zemlji – naučnici svake godine otkrivaju nove insekte ili biljke, kojima je neophodno pronaći neki naziv.

Stoga nije neobično da organizmi dobijaju imena po biolozima ili istraživačima, ali u poslednjih nekoliko godina sve više naučnih grupa odaje poštovanje svetski poznatim glumcima, pevačima i sportistima, time što životinjama ili biljkama daje naziv po njima.

Izdvojili smo pet poznatih ličnosti čija su imena završila u naučnim enciklopedijama.

1. Novak Đoković

Tanjug AP/Michel Euler, profimedia

Retka vrsta puževa, otkrivena u Crnoj Gori, dobila je ime po srpskoj teniskoj zvezdi Novaku Đokoviću. Novu vrstu su otkrili slovački biospeleolog Jozef Grego i profesor Vladimir Pešić sa Univerziteta Crne Gore.

Travunijana djokovici koja je klasifikovana kao ugrožena prema Crvenoj listi ugroženih vrsta Međunarodne unije za očuvanje prirode (IUCN), pronađena je u blizini Podgorice.

Naučnici su rekli da su novu vrstu slatkovodnih puževa nazvali po Đokoviću "kako bi odali priznanje njegovom inspirativnom entuzijazamu i energiji". Možda to nije najlaskaviji opis njegovog teniskog stila, ali Novak Đoković kaže da je "počašćen" što je nova vrsta puža nazvana po njemu.

"Ne znam koliko je ovo simbolično, jer sam tokom karijere uvek pokušavao da budem brz", našalio se Đoković, prenosi Eurosport i nastavio:

"Možda je to poruka za mene, koja mi govori da malo usporim".

2. Bijonse

Tanjug AP/Chris Pizzello, profimedia

Bijonse je možda jedna od najvećih pop diva, ali nije jedina diva sa tim imenom. Vrsta muve sa zlatnim zadnjim delom nazvana je po pevačici 2012. godine, preneo je NBCNews.

Brajan Lesard, istraživač iz Australijske organizacije za naučna i industrijska istraživanja Komonvelta, dao je toj vrsti ime Scaptia (Plinthina) beionceae.

Retka vrsta konjske muve otkrivena je još je 1981. godine (kada je Bijonse rođena).

Konjske muve igraju važnu ulogu u ekologiji tako što oprašuju biljke.

"One se ponašaju kao kolibri tokom dana, piju nektar iz svojih omiljenih sorti biljaka", rekao je Lesard.

3. Leonardo Dikaprio

profimedia

Nova vrsta drveta nazvana je po glumcu Leonardu Dikapriju kao počast kampanji holivudske zvezde protiv seče drveća. Zimzeleno drvo s velikim žućkasto-zelenim cvetovima, koje je pronađeno u šumi Ebo u Kamerunu, prva je nova vrsta koju su 2022. godini zvanično proglasili botaničari iz poznatih vrtova u londonskoj četvrti Kju.

Naučni naziv stabla Uvariopsis dicaprio svojevrsno je priznanje radu 47-godišnjeg američkog glumca koji se bori protiv seče šume u kojoj je baš pronađen jedini poznati primerak ovog stabla.

"Jako cenimo podršku koju nam je Leo pružio u kampanji za zaštitu šume Ebo prošle godine, pa se činilo prikladnim odati mu počast na ovaj način", rekao je Martin Čij, koji vodi tim za Afriku u Kjuovom odeljenju za identifikaciju i imenovanje, piše BBC.

4. Lejdi Gaga

Tanjug/AP/Gian Mattia D'Alberto/LaPresse, Pixabay

Istraživači sa Univerziteta Djuk u Severnoj Karolini su 19 različitih vrsti paprati nazvali "Gaga", u znak priznanja pevačici 2012. godine. Tako je ime ove poznate pevačice takođe postalo ime čitavog jednog roda paprati.

Jedna od 19 vristi je i Gaga monstraparva, iz Meksika, koja je svoj drugi deo imena dobila po latinskoj reči "malo čudovište", što je nadimak koji je ona dala svojim fanovima.

"Kada smo počeli da razmatramo imenovanje po Gagi, same paprati su nam dale više razloga zašto je to bio dobar izbor", rekla je Ketrin Prajer, rukovodilac studije, prenosi Gardijan.

Prajer i njene kolege su veliki obožavaoci Gaginih pesama. U septembru iste godine naučnici sa Univerziteta u Tajlandu su dali novoidentifikovanoj vrsti parazitske ose ime po Lejdi Gagi – Aleiodes gaga.

5. Arnold Švarceneger

profimedia, Pixabay

Agra schwarzeneggeri je vrsta tvrdokrilca, otkrivena 2002. godine na Kostariki, koja je dobila ime po glumcu Arnoldu Švarcenegeru.

Navodno je ovaj insekat dobio naziv po tome što njegovi pipci podsećaju na Švarcenegerove  zategnute bicepse.