Rebra od 1,4 metra i pršljenovi teški po 100 kg: Da li je "kit kolos" najteža životinja koja je ikada živela na zemlji

Autor: AP

02/08/2023

Tanjug AP/Alberto Gennari/Nature via AP - Copyright Tanjug AP/Alberto Gennari/Nature via AP

Pojavio se novi kandidat za najtežu životinju koja je ikada živela na zemlji i to pre otprilike 39 miliona godina.

Iako današnji plavi kit dugo nosi tu titulu, naučnici su iskopali fosile drevnog diva koji bi mogao da preokrene istoriju. Istraživači su novog šampiona u težini nazvali Perucetus colossus, ili "kolosalni kit iz Perua", što je i objavljeno u sredu u u časopisu Nature, prenosi AP.

Svaki pršljen je težak preko 100 kilograma, a njegova rebra su dugačka skoro 1,4 metra.

Tanjug AP/Giovanni Bianucci/Department of Earth Sciences, University of Pisa, via AP

"Uzbudljivo je videti tako džinovsku životinju koja se toliko razlikuje od bilo čega što poznajemo“, rekao je Hans Tevisen, paleontolog sa Medicinskog univerziteta Severoistočnog Ohaja.

Kosti je prvi otkrio pre više od jedne decenije Mario Urbina sa Prirodnjačkog muzeja Univerziteta San Markos u Limi. Međunarodni tim proveo je godine iskopavajući ih sa strme, stenovite padine u pustinji Ika, regionu u Peruu koji je nekada bio pod vodom i poznat je po svojim bogatim morskim fosilima. Rezultati: 13 pršljenova kitove kičme, četiri rebra i kuka.

Najteži, ali ne i najduži: Presudna gustina i težina kostiju

Masivni fosili, koji su stari 39 miliona godina i „nisu slični ničemu što sam ikada video“, rekao je autor studije Alberto Kolareta, paleontolog sa italijanskog Univerziteta u Pizi.

Nakon iskopavanja, istraživači su koristili 3D skenere da prouče površinu kostiju i izbušili su ih da bi zavirili unutra. Koristili su ogroman, ali nekompletan skelet da bi procenili veličinu i težinu kita, koristeći za poređenje postojeće morske sisare, rekao je autor studije Eli Amson, paleontolog u Državnom muzeju prirodne istorije u Štutgartu, Nemačka.

Izračunali su da je drevni džin težio negde između 94 i 375 tona. Najveći pronađeni plavi kitovi bili su teški oko 200 tona. Njegovo telo se protezalo na oko 20 metara u dužinu. Plavi kitovi mogu biti duži, neki narastu do više od 30 metara u dužinu.

Ovo znači da je novootkriveni kit bio „verovatno najteža životinja ikada“, rekao je Kolareta, ali „najverovatnije nije bila najduža životinja ikada“ . On je bio teži jer su mu kosti mnogo gušće i teže od kostiju plavog kita, objasnio je Amson.

Te super guste kosti sugerišu da je kit možda provodio vreme u plitkim, priobalnim vodama, rekli su autori. Drugi stanovnici obale, poput morskih krava, imaju teške kosti koje im pomažu da ostanu blizu morskog dna.

Bez lobanje, teško je znati šta je kit jeo da bi održao tako ogromno telo, rekao je Amson.

Moguće je da je P. colossus tragao za hranom duž morskog dna, rekli su istraživači, ili jeo tone planktona i drugih sićušnih morskih stvorenja u vodi.