Tehnološka revolucija u obrazovanju: Škola uvela AI tutore, nastavnici u novoj ulozi, a rezultati odlični
Komentari
16/05/2025
-20:17
Jedna privatna škola u Teksasu beleži značajno poboljšanje rezultata na testovima svojih učenika nakon uvođenja "tutora" zasnovanog na veštačkoj inteligenciji (AI).
"Alfa škola" (Alpha School) predstavlja radikalnu promenu u tradicionalnom obrazovanju. Model se zasniva na odvažnoj tvrdnji da korišćenjem tehnologije zasnovane na AI i adaptivnom učenju, učenici mogu da završe celokupan dnevni obrazovni plan u samo dva sata. Ostatak dana posvećen je životnim veštinama, strastvenim projektima i vanškolskim aktivnostima, stvarajući balans između nezavisnog savladavanja gradiva i zajedničkog angažovanja, piše Forbes.
Ovaj pristup ima za cilj da reši dva dugotrajna problema u obrazovanju: neučinkovitost instrukcija koje su iste za sve i izolovanost individualnog učenja sa druge strane. Omogućavanjem učenicima da rade samostalno, u svom ritmu, ali u zajedničkom okruženju, "Alfa škola" čuva društvene koristi školovanja, dok eliminiše mnoge njegove tradicionalne neefikasnosti.
"Koristimo AI tutora i adaptivne aplikacije da pružimo potpuno personalizovano iskustvo učenja za sve naše učenike, i kao rezultat toga naši đaci uče brže i bolje. U stvari, naši časovi su među najboljih dva odsto u zemlji“, rekla je suosnivačica škole Mekenzie Prajs, za Fox News.
El Kristin, učenica trećeg razreda, pohvalila je obrazovnu instituciju i sugerisala da njen jedinstveni okvir pruža značajnu prednost u odnosu na standardne američke obrazovne sisteme.
"Imam mnogo drugara u tradicionalnim školama i svaki dan posle škole, kao i tokom škole, oni rade mnogo domaćih zadataka, provode svo to vreme na školskim zadacima, pod ogromnim su stresom i jednostavno su nesrećni“, rekla je Kristin u intervjuu za američku televiziju.
Učenica trećeg razreda "Alfa škole" otkrila je da ona i njeni drugovi završavaju svoje akademske obaveze u blokovima od po tri sata dnevno, a ostatak vremena provode radeći na "projektima za koje imaju strast".
Kako funkcioniše "Alfa škola"
Učenici provode jutro angažujući se u visoko personalizovanom nastavnom programu iz osnovnih predmeta: matematike, čitanja, prirodnih i društvenih nauka. Sistem zasnovan na AI procenjuje njihovo znanje u realnom vremenu, identifikuje praznine i osigurava da postignu savladavanje gradiva pre nego što pređu na sledeći nivo. Ovaj pristup temeljen na savladavanju gradiva omogućava učenicima da napreduju daleko iznad svog nivoa razreda ako su spremni, ili da popune osnovne praznine pre nego što nastave dalje.
Nastavnici, sada zvani "vodiči", ne drže predavanja niti ocenjuju zadatke u osnovnim predmetima. Umesto toga, oni deluju kao motivatori i mentori, pomažući učenicima da ostanu angažovani i na pravom putu.
Popodne, đaci učestvuju u radionicama i zajedničkim projektima fokusiranim na javne govore, liderstvo, preduzetništvo i druge praktične veštine. Popodne takođe može uključivati radionice za razvijanje veština, debate, projekte kodiranja i kreativne aktivnosti, koje se često ne mogu uklopiti u tradicionalne školske rasporede. Stariji učenici mogu koristiti ovo vreme za istraživanje prakse, istraživačkih prilika ili drugih značajnih vanškolskih angažmana, što je gotovo nemoguće u tradicionalnoj školi. Ove aktivnosti osiguravaju da učenje nije samo o sticanju znanja, aktivno ili pasivno, već o njegovom istraživanju i primeni, dok se istovremeno gradi samopouzdanje, poboljšavaju komunikacijske veštine i usavršavaju sposobnosti rešavanja problema, navodi se u tekstu Forbes-a.
Ovaj hibridni model nezavisnog učenja ujutro i suštinskog, ličnog angažmana posle podne ključna je odlika modela "Alfa škole". Iako mnogi online ili nezavisni programi omogućavaju učenicima da uče svojim tempom, njima često fale društveni i motivacioni aspekte školskog okruženja. Dovodeći učenike fizički u školu, dok istovremeno čuvaju efikasnost personalizovanog učenja tokom jutarnjih blokova, "Alfa škola" izbegava ovaj problem.
Ideja da se ubrza obrazovanje bez gubljenja vremena
Džulijan Stenli, psiholog i pionir u obrazovanju nadarenih đaka, podržao je ideju da učenici najbolje uče kada nisu primorani da sede i slušaju gradivo koji već poznaju. On je tvrdio da je ubrzavanje, umesto obogaćivanja ili ponavljanja, najbolji način da se izazovu pametni učenici. Njegovo istraživanje postavilo je temelje za mnoge programe za obrazovanje nadarenih đaka u SAD koji se danas primenjuju, navodi Forbes.
Ključni uvid iz Stanlijevog istraživanja je da učenici ne treba da budu primorani da ponovo uče već savladane sadržaje niti da budu gurani u gradivo za koje nisu spremni. Tradicionalne učionice se bore da održe ovaj balans jer moraju da zadovolje širok spektar individualnih sposobnosti. Međutim, učenje zasnovano na AI rešava ovaj problem tako što prilagođava tempo i sadržaj svakom pojedinačnom učeniku.
Obuka zasnovana na AI ide dalje od tradicionalnog adaptivnog učenja, procenjujući ne samo tačne odgovore, već i razmišljanje iza njih. Ovo omogućava sistemu da identifikuje konceptualne nesporazume i odmah ih reši. Model "Alfa škole" je, kako se navodi, prirodna evolucija Stenlijeve vizije, gde tehnologija čini personalizovano učenje zasnovano na savladavanju gradiva stvarnošću za svakog učenika, a ne samo za akademski nadarene.
Za učenike koji postižu uspehe ovom modelu, rezultati su neosporni. Eliminisanjem dosade i nezainteresovanosti održava se visoka motivaciju učenika, dodaje Forbes.
Tradicionalne učionice funkcionišu na kompromisu: Tempo je postavljen da zadovolji većinu, s glavnim ciljem da se minimizira broj učenika koji zaostaju. Isto važi i za uzrast u kojoj se predmeti uče.
U tradicionalnom modelu, prelazak sa jednog razreda na drugi može se uporediti sa brodom koji prolazi kroz Panamski kanal. Učenici započinju svaki razred s osnovnim ciljem da budu spremni za prelazak u sledeći razred. Ako već uđu iznad nivoa razreda, učitelj to samo konstatuje i skreće pažnju na druge učenike, ostavljajući učenika na nivou razreda da se zabavlja. Za učenike u gornjih tri odsto populacije to može značiti zastoj od tri do četiri godine pre nego što se upoznaju sa gradivom koje bi im bilo izazovno. Model "Alfa škole" zasnovan na savladavanju gradiva rešava ovaj problem dopuštajući učenicima da napreduju koliko su sposobni, navodi se.
Da li model "Alfa škole" može da se proširuje?
Jedan od najvećih izazova za Alpha School biće srazmerno proširivanje aktivnosti uz očuvanje odlika prvih škola. Obrazovanje je puno priča o divnim projektima dok su prototipi, da bi kasnije bili umereno uspešni sa ranim korisnicima i neprepoznatljivi na još višem nivou.
Trenutno je "Alfa škola" privatna, s školarinama od 25.000 do 40.000 dolara godišnje. Da bi proširila svoj uticaj, organizacija radi na pokretanju čarter škola u više američkih država. Virtualna čarter škola u Arizoni biće otvorena u jesen 2025. Međutim, napori da se otvore fizičke čarter škole suočavaju se sa otporom, a neki obrazovni zvaničnici izražavaju skepticizam. Sa takvim otporom, možda će najbolji pristup skaliranju biti u obliku privatnih "mikro-škola".
Budućnost "Alfa škola"
Ova škola je deo šireg pokreta koji istražuje kako tehnologija može da preoblikuje obrazovanje. Dosadašnji uspeh ukazuje da je personalizovano učenje zasnovano na savladavanju gradiva snažna alternativa tradicionalnom obrazovanju. Međutim, pitanja o dugoročnoj održivosti i dostupnosti i dalje postoje.
Ako "Alfa škola" bude širila svoj model uz očuvanje kvaliteta, to bi moglo predstavljati značajnu promenu u načinu obrazovanja. Međutim, nameće se pitanje da li može da zameni tradicionalno obrazovanje ili da pruži samo elitnu alternativu, piše Forbes.
Komentari (0)