Tehnologija

Tvorci Instagrama napravili novu društvenu mrežu: Artifakt zovu "TikTok za vesti", da li će parirati Tviteru

Komentari

Autor: Euronews/Camille Bello

27/05/2023

-

12:02

Tvorci Instagrama napravili novu društvenu mrežu: Artifakt zovu "TikTok za vesti", da li će parirati Tviteru
Tvorci Instagrama napravili novu društvenu mrežu: Artifakt zovu "TikTok za vesti", da li će parirati Tviteru - Copyright Profimedia/Artifact

veličina teksta

Aa Aa

Artifakt, nova aplikacija koju su razvili osnivači Instagrama, mogla bi da parira Tviteru kada je u pitanju čitanje vesti i drugih tipova članaka. U pitanju je tekstualna aplikacija za vesti koju pokreće veštačka inteligencija (AI), a mnogi su ga nazvali "TikTok za vesti".

Aplikaciju su razvili Kevin Sistrom i Majk Kriger, dvojac koji je osnovao i zatim prodao aplikaciju za deljenje fotografija Instagram Fejsbuku 2012. godine.

Ukratko, Artifakt je personalizovana platforma za vesti koja, baš kao i TikTok, koristi mašinsko učenje da razume vaša interesovanja i uz pomoć algoritma predlaže priče, ali ne i video-snimke, koje bi vas mogli zanimati, piše Euronews.

Lepota platforme je u tome što je dizajnirana da izbegne takozvane "mehuriće filtera", odnosno ideološku pristrasnost koja se može formirati kada algoritam selektivno pogađa i filtrira informacije koje biste želeli da vidite na osnovu prethodnog ponašanja.

Udeo građana koji čitaju vesti na mreži u Evropskoj uniji bio je više od 60 odsto u 2022. godini. Međutim, uprkos pristojnom broju informisanih građana, 2022. je takođe bila godina kada je više ljudi pristupalo vestima putem društvenih medija, a ne internet stranica sa vestima.

Izveštaj o digitalnim vestima Rojtersovog instituta za 2022. godinu kaže da je preferencija društvenih medija za čitanje vesti porasla za pet odsto u odnosu na čitanje direktno na portalima sa vestima. 

To znači da ljudi žele da konzumiraju brze, kratke i koncizne informacije. Ali, može li aplikacija kao što je Artifakt delovati kao posrednik?

Prema rečima Sistroma, Artifakt bi mogao da postane potencijalni konkurent platformama poput Tvitera, kada je u pitanju čitanje vesti. To je "pravovremen trenutak u tehnološkoj industriji, kako sa Maskovim preuzimanjem Tvitera, tako i sa fokusom Fejsbuka na Metaverzum", rekao je on za FT.

Kako funkcioniše Artifakt?

Kada preuzmete aplikaciju i registrujete nalog, Artifakt od vas traži da izaberete deset ili više tema koje vas zanimaju, nakon čega sledi upit da pročitate najmanje 25 tekstova da bi vas bolje upoznali. 

Dobijate i poruku da se "početna strana poboljšava svaki put kada čitate vesti".

Kada izaberete teme, aplikacija vam omogućava da dodate bilo koju pretplatu koju već imate, kako bi te vesti imali priorite na vašoj početnoj strani (na primer, "Njujork tajms", "Atlantik", "Ekonomist" i slično).

Novinarka Euronews-a koja je isprobala aplikaciju, piše da nije dugo trevalo Artifaktu da shvati kako njegove teme nisu samo one koje je inače zanimaju (veštačka inteligencija, svemir, obrazovanje), već i mentalno zdravlje, vežbanje, i, recimo, dizajn enterijera.

Ona piše da joj je algoritam preporučio dosta autorskih tekstova kao i značajan broj "lista ovih ili onih stvari", ali i neke tekstove koji očigledno imaju "klikbejt" naslove. Takođe, iako se nalazi u Francuskoj, dobijala je dosta preporuka za tekstove iz SAD.

Rezime koji piše AI i upozorenje na "klikbejt"

Kakav će uticaj imati Artifakt, u poređenju sa načinom na koji TikTok algoritam funkcioniše, ostaje da se vidi. Međutim, potencijal obećanja je intrigantan, jer se klade na to da će ljudi zaista odvojiti vreme da pročitaju sadržaj koji je nešto duži. 

Vest koja je vredna pažnje, jeste to da Artifakt ima za cilj da natera svoj algoritam da promoviše sadržaj koji može da bude izazov stavovima koje su ljudi ranije formirali. 

Ovo je posebno važno u vreme kada su, praktično na svakom kontinentu, pristalice rivalskih političkih tabora sve više polarizovane i veća je verovatnoća da će komunicirati neprijateljski nego pre nekoliko decenija, prema izveštaju Karnegijeve zadužbine za međunarodni mir.

"Zaista nam je važno da posvetimo neki deo fida istraživanju marginalnih interesa, drugih strana nekih pitanja, kao i izdavača koje inače ne biste videli", rekao je Sistrom za FT.

Takođe, moguća je i lista ručno odabranih izvora koji će stići do fidova korisnika, jer njegovi suosnivači žele da obezbede kvalitet vesti i informacija. Aplikacija je uvela niz ažuriranja otkako je pokrenuta u januaru.

Oni koji su previše zauzeti da čitaju čitave članke, ili koji vole kratak pregled pre nego što se upuste u ceo tekst, mogu da pogledaju rezimee zasnovane na veštačkoj inteligenciji u različitim stilovima, koji će se pojaviti iznad priče.

Takođe, Artifakt sada omogućava korisnicima da prate pisce koje vole, komentarišu članke i reaguju na njih koristeći različite emodžije, ali i da prijavljuju "klikbejtove" i obmanjujuće naslove.

Komentari (0)

Magazin