Aktuelno

"Nesreće poput one kod Odžaka samo izuzeci": Posle sudara dva voza pitanje u fokusu - da li su srpske pruge bezbedne

Komentari

Autor: Euronews Srbija

20/11/2023

-

11:00

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Putnički i teretni voz sudarili su se u petak uveče tačno na pola puta između železničkih stanica Ratkovo i Odžaci, Do nesreće, u kojoj je povređen 51 putnik, došlo je kada je oko 19 časova putnički voz, sa zadnje strane naleteo na teretni voz, te izleteo iz šina. I putnički, i teretni voz saobraćali su iz Novog Sada ka Bogojevu, a do naleta je došlo kada je putnički voz sustigao teretnu železničku kompoziciju i udario u zadnji vagon teretnog voza. Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić potvrdio da je uzrok nesreće ljudska greška. Postavlja se pitanje kako svesti na minimum ljudski faktor kako bi se izbegle nesreće poput ove u Ratkovu. 

Da je upravo ljudski faktor ono zbog čega se najčešće i događaju ovakve nesreće ne samo u Srbiji, nego i sve veće železničke nesreće u poslednje vreme koje su se dogodile u zemljama u okruženju i u Evropi, smatra Nenad Stanisavljević iz Infrastrukture zeleznice Srbije. 

"Otpravnik vozova iz stance Ratkovo je pustio voz na voz, verovatno trenutak nepažnje i neopreznosti, sve će to istraga utvrđivati. Otpravnik vozova je potvrdio u prvoj usmenoj izjavi da jeste načinio grešku i da je ljudski faktor ovo prouzrokovao, ali sad sve to mora da prođe kroz zakonske procedure. U toku je uzimanje izjava, utvrđivanje svih elementa i brzine vozova, stanje infrastrukture, sve ono što utiče da se jedan ovakav događaj dogodi, ali prema gotovo izvesnim prvim informacijama je da je ljudski faktor u pitanju", rekao je Stanisavljević za Euronews Srbija. 

On kaže da pruga na kojoj je došlo do naleta putničkog na teretni voz nema mnogo vozova dnevno, svega nekoliko. 

"I to će biti sagledano, šta se dogodilo, kako, zašto, ne sa stanovišta uzroka nego sa stanovišta šta treba preduzeti, u kom pravcu treba da se deluje da se takve opasnosti svedu na najmanju moguću meru jer da se svedu na nulti nivo, to je nemoguće ne samo kod nas nego bilo gde u svetu", rekao je Stanisavljević. 

Kako podići bezbednost na najviši nivo 

Pre mesec dana, izbegnut je sudar dva voza Soko, a govoreći o toj situaciji Stanisavljević je rekao da je najviši tehničko-tehnološki nivo na brzoj pruzi omogućio da se brzo reaguje i da se nesreća spreči. 

Zato se, kaže, toliko insistira i na projektu modernizacije i na novim prugama, novim signalno-sigurnosnim i telekomunikacionim vezama kako bi se na što manju meru sveo ljudski faktor kao uzrok nesreće. 

"To je jedan pravac, jer jednostavno ljudski faktor kao potencijalna opasnost za vanredne događaje ne može da se izbegne ali može da se svede na najmanju moguću meru.  modernizacijom. U Infrastrukturi železnice je u subotu održan sastanka kako da se i pored toga što je ova pruga neelektrificirana, i na takvim prugama podigne nivo komunikacije, signalizacije, da se sa stanovišta tehnike i tehnologije učini nešto kako bi se ta bezbednost podigla na viši nivo", rekao je Stanisavljević. 

On je naveo da je drugi pravac da se stalno insistira na edukaciji ljudi i na proveri znanja, dodajući da svi žeezničari podležu redovnim zdravstevnim pregledima. 

"Sa tog stanovišta ovde nikakvog problema nije bilo. Kroz edukaciju i rad sa zaposlenima nivo njihove pažnje i budnosti mora da se podigne na najviši nivo, i to je ministar Vesić odmah dao kao zadatak, da se plan mera osmisli sa tog kadrovskog stanovišta, šta sve može da se uradi da se ovakve situacije izbegnu", kaže Stanisavljević povodom nesreće u Ratkovu. 

Kakav je nivo bezbednosti na prugama

Stanisavljević je rekao da putnici mogu da putuju sigurno i da budu uvereni da su nesreće poput one u Ratkovu samo izuzeci koji se događaju svuda i u Evropi i u svetu. 

Euronews/Petar Alimpijević

 

 

On je naglasio da je generalno gledano, nivo bezbednosti na srpskim prugama ne samo zadovoljavajući nego da se sa projektima modernizacije koji se realizuju u čitavoj Srbiji, taj nivo podiže na sve viši nivo sa ciljem da se dostigne najviši stepen bezbednosti na brzim prugama i sa brzim vozovima i sa sistemom sigurnosnih uređaja i mera koje mogu da garantuju bezbednost i da svedu mogućnost ljudske greške na najmanju moguću meru. 

Jedna od tih stvari čija je priprema u toku, kaže Stanisavljevi, jeste upravo jedinstveni dispečerski centar koji će biti izgrađen u Makišu i koji je deo izgradnje celog projekta ne samo brze pruge nego modernizacije svih pruga. 

"Tu će se sa jednog mesta upravljati kompletnim funkcionisanjem i bezbednošću železničkog saobraćaja u Srbiji, i to je još jedna velika investicija koja će doprineti većoj bezbednosti na srpskim prugama", istakao je Stanisavljević. 

Za obeštećenje povređenih zadužen Srbijavoz  

U železničkoj nesreći  u prvom naletu je 10 osoba zadržano na bolničkom lečenju, od koji su četiri osobe bile teže povređene. 

Stanisavljević je rekao da su u ovom trentuku dve osobe teže povređene i da niko nije životno ugrožen, što su, dodaje, juče potvrdili ministar Goran Vesić i ministarka zdravlja Danica Grujičić koji su obišli povređene u bolnici u Somboru. 

Na pitanje na koji način oštećeni mogu biti obeštećeni, Stanisavljević je rekao da je za to zadužena kompanija Srbijavoz. 

"U vozu je bilo oko 50 putnika i praktično su se svi nakon sudara obratili za pomoć. Svi oni imaju pravo po zakonu i naravno svi putnici su i osigurani i sva prava mogu da ostvare kod kompanije Srbijavoz", dodaje Stanisavljević. 

On kaže da i su u slučaju sudara vozova sve službe brzo reagovale, da su i povređeni brzo odvezeni do bolnica, a da je pruga brzo uspostavljena za železnički saobraćaj. 

"U subotu tokom dana je pruga bila osposobljena za saobraćaj, uklonjeni su putnički i teretni voz sa šina i u subotu popodne su krenuli vozovi na ovoj pruzi", rekao je Stanisavljević. 

Komentari (0)

Srbija