Alarmantna statistika u saobraćaju: Nove kazne i uvođenje panik tastera za bržu pomoć
Komentari02/12/2025
-17:14
Mirko Koković, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja za Euronews Srbija razgovarao je o alarmantnom broju poginulih na putevima, uzrocima nesreća, pooštravanju kaznene politike, preventivnim merama i novim tehnologijama za povećanje bezbednosti.
"Jesen, da kažemo, jednostavno to neko depresivno godišnje doba, samo ovo vreme malo utiče i na raspoloženje i na ponašanje, između ostalog i u saobraćaju. Zatim ta globalna situacija u svetu koja je malo tenzična. Zatim saobraćajna kultura, odnosno možemo reći pre svega nekultura. Sve to kad spojimo, jednostavno imamo tu crnu statistiku, nažalost kakva jeste. Moramo nešto da promenimo iz tog razloga što poslednjih nekoliko godina imamo negde oko 500 smrtno stradalih lica na putovima godišnje. Jednostavno, doneta je odluka o izradi potpuno novog zakona o bezbednosti saobraćaja zato što stari zakon jednostavno je nedovoljan da tu crnu statistiku drastično promenimo", kaže Koković.
Podsetimo, MUP je najavio drastične kazne, posebno za one prekršaje koji nas - "najviše pogađaju". Prema rečima pomoćnika direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, te nove pojačane mere, odnosno, kazne - trebalo bi da poboljšaju opšte stanje u saobraćaju.
"Trenutno javni rizik pokazatelj je jednostavno sa kojim se poredimo sa ostalim zemljama. U Republici Srbiji 78, to je najveći javni rizik u Evropi. Poslednje, između ostalog, usvajanje novog zakona jeste usaglašavanje propisa iz oblasti saobraćaja sa propisima Evropske unije. Poslednja zemlja koja je to uradila jeste Grčka, kada uporedimo kazne za određene prekršaje u saobraćaju sa našim kaznama", priča on.
Navodi da su naše kazne su simbolične i jednostavno ne utiču na saobraćajnu kulturu, na ponašanje naročito određenih kategorija vozača, određenih bahatih vozača.
Navodi da je preventiva jako bitna, posebno kada je reč o prevozu dece.
MUP Srbije
"Sama represija nigde u svetu ne daje rezultate. Preventiva je jako bitna. Jedino što daje rezultate su prevencija i represija. U Republici Srbiji, kada sam pomenuo statistiku, stradalo je 11 lica starosti od 0 do 14 godina. Prevoz dece u bezbednosno sedište je izuzetno bitan, međutim i tu nemamo zadovoljavajuće očekivane ciljeve i vrednosti, a to je da nam preko 90 odsto, pa i sva, deca da se prevoze propisno, odnosno da koriste adekvatno bezbednosno sedište ili za stariju decu sigurnosni pojas. Negde oko 60 odsto roditelja propisno prevozi svoju decu u automobilima, a samo sedište ima izuzetno veliki uticaj na ishod saobraćajne nezgode. Ispitivanja Svetske zdravstvene organizacije su pokazala da bi preko 70 odsto dece koja su stradala u saobraćajnim nezgodama, da su koristila adekvatno na ispravan način bezbednosno sedište, zadobila lake telesne povrede i preživela", ističe Koković.
Kada je reč o zimskoj opremi kaže da smo se "malo opustili" poslednjih godina zato što smo imali te blage zime i jednostavno većina vozača pokušava da uštedi na taj način.
"Letnje pneumatike koriste zimi, međutim sam zaustavni put u zimskom periodu je nebitan. Da li imamo na putu sneg, led i poledicu, kada je obavezna zimska oprema od 1. novembra do 1. aprila, zaustavni put sa letnjim pneumaticima na temperaturi ispod 7 stepeni je duplo duži od zaustavnog puta sa zimskim pneumaticima, a recimo pri brzini od 50 km/h da bi zaustavili naše vozilo u proseku, odnosno za neko prosečno vozilo, potrebno je 25 metara, što uopšte nije malo. Tako da je zimska oprema, pored zimskih pneumatika, zatim obaveznih lanaca za sneg za teretna vozila i autobuse, lopata u prtljažniku, takođe jako bitna i jednostavno može uticati na nastanak, a i na posledice saobraćajnih nezgoda", priča on.
Osvrnuo se i na tešku saobraćajnu nesreću kod Ovčarsko-kablarske klisure, nakon koje se u javnosti polemisalo o panik tasteru i hitnom pozivu, a sistem još nije uveden.
Tanjug Video
"Za konkretno vozilo koje je učestvovalo u toj saobraćajnoj nezgodi, panik taster reaguje i radi tako što poziva svuda u Evropi broj 112. Taj broj još uvek kod nas nije uveden, međutim prosleđen je poziv na 192. Konkretno, panik taster se aktivira sam ili ga vozač pritisne, a šalje niz neophodnih korisnih informacija, uključujući koordinate saobraćajne nezgode, podatke o vozilu i smer kretanja. To je posebno važno na autoputu. Sistem se očekuje sledeće godine i značajno će smanjiti vreme odziva hitnih službi", otkriva Koković.
Koković je naglasio da je jedini efikasan način smanjenja broja stradalih u saobraćaju kombinacija prevencije i represije. Pozvao je vozače da poštuju propise, koriste adekvatnu opremu i budu maksimalno odgovorni na putu.
Komentari (0)