Društvo

Koja je cena popularnosti na društvenim mrežama? Tik-Tok izazovi i dalje privlače pažnju u Srbiji

Komentari

Autor: Jovana Stanković

22/10/2023

-

20:57

Koja je cena popularnosti na društvenim mrežama? Tik-Tok izazovi i dalje privlače pažnju u Srbiji
Ilustracija - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Tik Tok jedna je od najpopularnijih aplikacija na svetu, a sve se češće se vezuje za brojne incidente pa čak i tragedije koji uključuju decu. Borba za lajkom i pregledom vremenom je postala ozbiljnija, a poslednji u nizu od incidenta desio se početkom meseca u Novom Sadu nedaleko od jedne osnovne škole.

Naime, kako Euronews Srbija nezvanično saznaje, deca su nakon što bi bacila neki sitan predmet na kolovoz istrčavala ispred automobila koji je išao u njihovom pravcu. Izgovor za to je bio da žele da dohvate bačeni predmet. Nadležni su obavešteni o svemu, istraga je u toku, a kako se sumnja, reč je o još jednom izazovu na društvenoj mreži Tik Tok.

Međutim, ovo je samo jedan u nizu incidenata koji se vezuje za ovu društvenu mrežu. Kako je Euronews Srbija ranije pisao, slična stvar se dešavala i tokom leta, u julu, kada je u našu zemlju stigao novi trent "Car spotting", koji podrazumeva da mladići trče, fotografišu se, a potom i izleću pred skupocene automobile u pokretu zarad što boljeg snimka.

Sagovornici Euronews Srbija saglasni su oko toga da se sistem vrednosti dosta promenio i da se društvene mreže ne koriste na pravi način, a to bi trebalo da podrazumeva, kako objašnjavaju, razmena pristojnog sadržaja i iskustva. Poručuju da je problem u tome što ne postoji niko ko će na adekvatan način sve ovo da zaustavi, a jedan od ključnih problema, smatraju, je taj da popularnost danas znači veliki broj lajkova na društvenim mrežama.

Zbog čega se odazivaju izazovima?

Edukator za sajber kriminal Katarina Jonev Ćirković u razgovoru za Euronews Srbija kaže da nekontrolisana upotreba interneta i društvenih mreža, deci ne može ništa dobro da donese, a roditelji često nisu ni svesni u šta se upuštaju i čemu izlažu decu. Često ne znaju, kaže ona, ni koje su posledice objavljenog sadržaja.

"Potrebno je da naučimo decu kako da prepoznaju Tik Tok izazove i da ne budu spremni da plate svaku cenu zarad popularnosti. Zašto ne učinimo sve što možemo, da smanjimo digitalno nasilje koje je toliko prisutno, jer ga je svaki treći učenik doživeo upravo na Tik Tok-u", smatra ona.

Nikola Ristić stručnjak za digitalne komunikacije komentarišući ranije za Euronews Srbija ovakve, slične, izazove na društvenim mrežama objasnio je da su se ovakvi incidenti dešavali i pre pojave ove društvene mreže, samo su se na nju preselili pa na taj način, dodaje, postali i vidljiviji.

"Ja bih se vratio nekoliko decenija unazad po ovom pitanju, jer nije prvi put da mi imamo takve scene. Novo je da ih imamo na Tik Toku, jer je to jedna sveža platforma, ali se u smislu fan baza i ludovanja za određenim ličnostima to dešavalo i ranije. Dešavalo se ljudima i na You tubu, kao i na Instagramu", rekao je on.

profimedia

 

Na pitanje šta decu motiviše da se upuste u takve igre Jonev Ćiraković navodi da ona pre svega nemaju razvijeno kritičko razmišljanje, već samo želju da budu primećeni i prihvaćeni.

"Deca vole ove izazove, jer u svim tim vratolomijama koje čine ona vide i kod svojih uzora, ali ujedno žele i da probiju svoje granice i da vide dokle mogu da idu. Ona zapravo nisu svesna u koju opasnost se na taj način upuštaju. Takođe, misle da će biti popularniji u društvu ukoliko budu zapaženi da su napravili neki ekstremni izazov. Međutim, zapravo nisu svesni da kada se odazovu nekom neprimerenom izazovu mogu da ugroze svoje zdravlje ili zdravlje nekog ko je sa njima", kaže Jonev Ćiraković  i ukazuje na to da situacija nije samo kod nas alarmantna već i da u svetu postoji izvestan broj zabeleženih smrtnih slučajeva upravo zbog izazova na Tik Toku. 

Sa njom se slaže i psihoterapeutkinja Ana Vlajković koja za Euronews Srbija kaže da su tinejdžeri ti koji su skloni ispitivanju sopstvenih i granica koje im postavljaju roditelji i društvo.

"Tinejdžeri stalno istražuju dokle mogu da idu, a da nemaju jasnu svest o tome da je život konačan i da se u slučaju nesreće film ne može vratiti unazad. Biti poznat zavisi od broja lajkova i broja pregleda nekog sadržaja na društvenim mrežama. Koliko god da je taj sadržaj opasan ili neshvatljiv za većinu stanovništva, to ljudi gledaju. Objavite video sa nekog ronjenja, to će malo ljudi da pogleda, ali neki video u kojem se vidi neki neprimeren sadržaj, e to će privući veliku pažnju. Dakle, što je sadržaj šokantniji više ljudi će ga pogledati. Zbog toga korisnici ovih mreža i odgovaraju na te izazove koji im se postavljaju", kaže Vlajković.

Razgovor umesto kontrole

U svakom slučaju nesporno je da na ovim mrežama ima dosta sadržaja koje su kreirali i u kojima su učestvovala upravo deca, a neka od njih nikako nisu primerena njihovom uzrastu. 

Što se Srbije tiče, u Nacionalnom kontakt centru za bezbednost dece na internetu rekli su ranije za Euronews Srbija da oni ne vode odvojenu statistiku o broju slučajeva po vrsti društvenih mreža ili aplikacija, ali navode da uvek reaguju kada im neko prijavi slučaj neprimernog sadržaja na tim mrežama. 

"Mi reagujemo isključivo ukoliko nam neko prijavi slučaj. To se odnosi i na Tik Tok sadržaj. Prijavu može da načini roditelj, ali ne mora da znači. Važno je samo da nas neko kontaktira i ukaže na tako nešto. Na osnovu te prijave i nakon njene provere mi reagujemo. Ukoliko procenimo, slučaj dalje prosleđujemo MUP-u i Tužilaštvu za visokotehnološki kriminal", rekli su tada u Centru.

Što se konkretno Tik Tok-a tiče, oni ukazuju i na to da ono što roditelji mogu da urade je da obrate veću pažnju na to šta njihova deca rade na mrežama. Na njihovom sajtu postoje i smernice o tome kako ih mogu kontrolisati.

profimedia

 

"Na Tik Tok-u postoje opcije koje pomažu roditeljima da prate šta to njihova deca rade na ovoj aplikaciji. Ove opcije nazvane su "Family Safety Mode". Jedna od opcije koje su uveli je onemogućavanje direktnih poruka osobama ispod 16 godina", piše na sajtu

Sagovornice Euronews Srbije su saglasne i u još jednom, a tiče se preventive po pitanju korišćenja društvenih mreža. Naime, one smatraju da su prevencija i edukacija ključne da se ovakve stvari makar ublaže ako ne mogu u potpunosti da nestanu.  

Vlajković kaže i da je važno da se utvrdi ko ima najveći uticaj na javnost, a pre svega na decu.

"Sada postoji veliki broj tih in osoba na mrežama, influensera, koji šalju razne poruke i postavljaju razne izazove. Ne možete da cenzurišete celu mrežu. Ako nije Tik Tok, onda bi to bilo nešto drugo. Rešenje je mera i uključenost roditelja u to šta njihovo dete prati na mrežama i koji su njihovi uzori. Upravo su kontrola i razgovori ovde ključni. Generalno, postoji i šira slika a to je da se i kroz medije ne propagiraju vrednosti koje nisu dobre", kaže Vlajković.

Jonev Ćirković koja kaže da su praćenje i kontrola ključni u svemu pa i u boravku dece na društvenim mrežama.

"Kontrola i razgovor su ključni. Roditelji treba da se fokusiraju na to kako da decu vaspitaju, kako da razgovaraju sa njima. Ona su zaslepljena monitorima i ne razmišljaju. Ja sam ih na nekim svojim radionicama pitala da li bi pristali na neki izazov koji podrazumeva da preskoče odjednom pet stepenika a da su svesni da mogu da polome nogu. Većina mi je rekla da im nije ni na pamet palo da bi mogli da se povrede. Dakle, ključno je da mi kao odrasli budemo svesni, pa da onda tu svest prenosimo na njih", rekla je ona.

Državne škole u ​​Sijetlu tuže kompanije

Kakva je situacija u svetu, govori tekst CNN-a, od početka godine, da je sistem javnih škola u Sijetlu podneo tužbu protiv nekoliko velikih tehnoloških kompanija navodeći da njihove platforme imaju negativan uticaj na mentalno zdravlje učenika i tvrdeći da je to ometalo sposobnost njegovih škola da "ispune svoju obrazovnu misiju".

Tužba je podneta protiv matičnih kompanija nekih od najpopularnijih platformi društvenih medija, uključujući Fejsbuk, Instagram, TikTok, Snepčet i Jutjub.

Školski okrug, koji je najveći u državi Vašington sa skoro 50.000 učenika, navodi u tužbi da su kompanije "uspešno iskoristile ranjive mozgove mladih" kako bi maksimalno povećale koliko vremena korisnici provode na svojim platformama kako bi povećali profit. Radnje koje su platforme preduzele, prema tužbi, "bile su značajan faktor u izazivanju krize mentalnog zdravlja mladih, koju je obeležio sve veći i veći procenat mladih koji se bore sa anksioznošću, depresijom, mislima o samopovređivanju i samoubilačke ideje", piše CNN.

Školski okrug je rekao da učenici koji imaju anksioznost, depresiju i druge probleme sa mentalnim zdravljem imaju lošije rezultate u školi, manje je vjerovatno da će pohađati školu, verovatnije je da će se baviti upotrebom supstanci i ponašati se. Okrug je rekao da nastavlja da preduzima dodatne korake za obuku nastavnika i skrining učenika za simptome mentalnog zdravlja kojima je možda potrebna dodatna podrška, ali mu je potreban sveobuhvatan, dugoročni plan i finansiranje usred rastuće krize mentalnog zdravlja koju današnja "mladi doživljavaju (kompanije) rukama". Školski okrug traži neodređenu novčanu odštetu.

Tužba dolazi više od godinu dana nakon što su se rukovodioci platformi društvenih medija suočili sa teškim pitanjima zakonodavaca tokom serije saslušanja u Kongresu o tome kako njihove platforme mogu da usmere mlađe korisnike – a posebno tinejdžerke – na štetan sadržaj, šteti njihovom mentalnom zdravlju i imidžu tela. Iako je sve veći broj porodica podneo tužbe protiv kompanija društvenih medija zbog njihovog navodnog uticaja na mentalno zdravlje njihove dece, neobično je videti da školski okrug preduzima takav korak.

Većina korisnika TikToka pripada generaciji Z, a trećina njih je mlađa od 19 godina, kaže Saif Šahin, docent digitalne kulture na Univerzitetu Tilburg u Holandiji.

Američki zakonodavci i drugi, koji platformu vide kao bezbednosnu pretnju zbog korena njene matične kompanije u Kini, nastoje da je izbrišu iz digitalnih života Amerikanaca.

Poslednjih nedelja više od deset američkih država i Predstavnički dom SAD zabranili su TikTok sa vladinih uređaja. Jedan američki kongresmen, Mike Gallagher iz Viskonsina, nazvao ga je "digitalnim fentanilom" zbog njegove prirode zavisnosti među mladim korisnicima i veruje da bi trebalo da bude blokiran širom Sjedinjenih Država. Neki univerziteti takođe ograničavaju pristup aplikaciji.

 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija