Društvo

Ovo je pet ključnih izmena koje vozači treba da znaju: Šta donosi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja?

Komentari
Ovo je pet ključnih izmena koje vozači treba da znaju: Šta donosi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja?
Ovo je pet ključnih izmena koje vozači treba da znaju: Šta donosi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja? - Copyright Tanjug/Vladimir Sporčić

Autor: Euronews Srbija

04/05/2025

-

16:00

veličina teksta

Aa Aa

Statistika kaže da na srpskim putevima svake godine pogine oko 500 ljudi, a mesečno i jedno dete, ovi podaci naveli su stručnjake da pooštre saobraćajna pravila. Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, koji je u pripremi, trebalo bi da uvede strože kontrole, pametne tehnologije i jasniju odgovornost svih učesnika u saobraćaju.

Prošle godine čak 1.200 vozača u Srbiji ostalo je bez vozačke dozvole. Zabrinjava podatak da je među njima čak 30 odsto imalo probnu dozvolu. Novi zakon uvodi promene koje se posebno odnose na ovu grupu – kako bi se smanjili rizici i povećala odgovornost mladih vozača od samog početka.

Alkohol je treći najčešći uzrok saobraćajnih nezgoda u Srbiji. U budućim zakonskim rešenjima najavljuje se nulta tolerancija, što znači da više neće biti prostora za “samo jedno piće”.

Očekuje se da će se zakon naći pred poslanicima Skupštine sredinom godine. U međuvremenu, najavljene izmene već su izazvale brojne reakcije, jer donose konkretne promene koje će gotovo svi vozači u zemlji osetiti – bilo da je reč o mladima koji tek polažu vozački ispit, ili iskusnim vozačima sa decenijama za volanom.

U nastavku smo izdovijli neke od najvažnijih izmena koje očekuju vozače

Promena probne vozačke dozvole

Umesto dosadašnje probne vozačke dozvole, mladi vozači će od sada dobijati standardnu vozačku dozvolu sa posebnim kodom koji označava određena ograničenja. Ova promena omogućava mladim vozačima da upravljaju vozilima i u inostranstvu, što do sada nije bilo moguće.

"Izmena koja se odnosi na probne vozačke dozvole donosi mogućnost da vozači koriste svoje dozvole u inostranstvu, što do sada nije bio slučaj", kaže za Euronews Srbija Mirko Koković.

Euronews

 

Pored ove promene, nacrt zakona predviđa i druge izmene koje se tiču mladih vozača.

"Prošle godine smo imali oko 1.200 vozača kojima je oduzeta vozačka dozvola, od čega je 30 odsto njih imalo probnu dozvolu. Zbog toga se razmatraju izmene kako bi se povećala odgovornost početnika. Predlog je da se vremenska zabrana upravljanja vozilom pomeri sa dosadašnjih 23-06 časova na period od ponoći do pet ujutru. Takođe, razmatra se i odredba o ograničenju snage vozila na 80 kW, jer to značajno utiče na odluku porodica prilikom kupovine automobila“, istakao je Koković.

Nulta tolerancija na alkohol

Još jedna značajna tema obuhvaćena novim zakonom je borba protiv vožnje u alkoholisanom stanju.

"Alkohol je treći najčešći uzrok saobraćajnih nezgoda u Srbiji. Svako sedmo lice koje je stradalo u proteklim godinama bilo je pod uticajem alkohola. Situacija se ove godine popravila zahvaljujući preventivnim i represivnim merama Agencije za bezbednost saobraćaja i Ministarstva unutrašnjih poslova. Uvedena je nulta tolerancija na alkohol za pojedine kategorije vozača, uključujući početnike, profesionalne vozače, vozače autobusa i teretnih vozila, kao i motociklista i mopedista. Razmatra se i uvođenje alkoblokada, uređaja koji onemogućavaju pokretanje vozila ako registruju prisustvo alkohola u kabini automobila", naglasio je Koković.

Oduzimanje vozila 

Predviđa se uvođenje trajnog oduzimanja vozila za vozače koji više puta grubo krše saobraćajne propise.

Ova mera ima za cilj da se najteži prekršioci isključe iz saobraćaja i time poveća sigurnost na putevima. ​

Fonet/Aleksandar Barda

 

"U praksi se pokazalo da su postojali pojedinci kojima je više puta oduzimano motorno vozilo na taj način. Po uzoru na neka rešenja iz zemalja u okruženju i u svetu, kvalitetnije i bolje rešenje, odnosno bolji efekat, imaće zakonska mera ako budemo razradili do detalja u kojim uslovima, odnosno pod kojim preduslovima, je neophodno da se zaista i trajno oduzme motorno vozilo“, kaže za Euronews Srbija Milan Ilić iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

Uvođenje alko-brava

Zakon bi uključivao obavezno uvođenje alko-brava u vozila - uređaja koji onemogućavaju pokretanje automobila, kamiona ili autobusa kada je vozač pod dejstvom alkohola.

Naime, mnogi vozači možda već poznaju ovu tehnologiju, jer alko-brave postoje u nekim privatnim kompanijama i koriste se kao preventivna mera za vozače sa istorijom vožnje pod dejstvom alkohola. 

Međutim, Koković navodi da bi nova regulativa mogla da donese obavezno korišćenje alko-brava za sve vozače koji su imali prethodne prestupe u vezi sa alkoholom.  

Na pitanje kako ove brave tačno tačno funkcionišu, Koković kaže da pre nego što pokrenete vozilo, potrebno je da na uređaj duvate u aparat.  

Ukoliko uređaj detektuje alkohol, vozilo neće biti u mogućnosti da se pokrene. Koković dodaje i da je uređaj vrlo diskretan i da je najčešće integrisan u vozilo, pa vozači često nisu ni svesni da je aktivan dok ne pokušaju da upale vozilo. 

Pametne kamere

Zakonom je predviđeno i uvođenje uvođenje pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom koje će omogućiti automatsko prepoznavanje prekršaja na putevima.

Ove kamere biće sposobne da detektuju najčešće prekršaje, kao što su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona za vreme vožnje. Sistem će biti integrisan sa centralnim bazama podataka, čime će se ubrzati proces izdavanja i slanja kazni vozačima koji krše saobraćajna pravila.

profimedia

 

Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan kaže za Euronews Srbija da će se to desiti vrlo brzo.

"Savremena tehnologija je prisutna u kontroli saobraćaja već duži vremenski period, praktično od 2010. Ovo je osavremenjavanje i treba reći da će u budućnosti saobraćajni policajci, a to će za vrlo kratak period biti vidljivo, imati tablete na kojima će popunjavati određene formulare koji će odmah prelaziti u zapis za pokretanje prekršajnog postupka. To znači da će se skratiti vreme od uočavanja, otkrivanja prekršaja do donošenja presude", objašnjava Belencan.

Digitalni dosijei, nagrade za savesne vozače...

Vozači u Srbiji uskoro bi mogli da prate sopstvenu bezbednosnu istoriju putem digitalnog dosijea, zahvaljujući mobilnoj aplikaciji kroz koju bi imali uvid u zabeležene prekršaje, kazne i stanje tehničke ispravnosti svog vozila. Na ovaj način izbegle bi se situacije u kojima se vozači, često tek na granici, suočavaju sa neplaćenim kaznama i eventualnim vraćanjem sa putovanja.

Predložene su i pogodnosti za savesne učesnike u saobraćaju – vozači koji tokom određenog vremenskog perioda ne zabeleže nijedan prekršaj mogli bi da ostvare konkretne benefite, poput popusta na polisu osiguranja ili umanjenja poreza na vozilo.

Novi zakon predviđa i uvođenje mobilnih kontrolnih stanica za tehnički pregled, koje bi se nalazile direktno na putevima. Na taj način, u realnom vremenu proveravaće se ispravnost vozila, uključujući i mopede i laka električna vozila, uz dodatne merenja brzine pomoću specijalizovane opreme.

Kao važna komponenta zakona ističe se i dodatna zaštita pešaka, sa naglaskom na jasnije obaveze vozača pri prolasku pored pešačkih prelaza i značajno strožim kaznama za njihovo nepoštovanje.

Ranjive grupe u saobraćaju, posebno deca, biće dodatno zaštićene kroz predlog kojim se za prekršaje počinjene u prisustvu dece mlađe od 12 godina uvode trostruko više kazne – što predstavlja deo šire strategije pooštravanja sankcija.

AI Preporuka

Komentari (0)

Srbija