Društvo

Koković: Zakon o bezbednosti saobraćaja definisaće trotinet kao lako električno vozilo

Komentari
Koković: Zakon o bezbednosti saobraćaja definisaće trotinet kao lako električno vozilo
Tanjug/Vladimir Šporčić - Copyright Tanjug/Vladimir Šporčić

Autor: Tanjug

06/05/2025

-

17:14

veličina teksta

Aa Aa

Posle izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja trotinet se definiše kao lako električno vozilo, čija nominalna snaga električnog motora ne sme biti veća od 600 vati, izjavio je danas pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije Mirko Koković.

Koković je za Tanjug rekao da se ideja uređivanja sistema za trotinetaše javila nakon pandemije korone, ukazavši da je bilo nekoliko situacija koje su dodatno navele da se trotineti uvrste u zakon.

"Imali smo jednu situaciju ako se sećate trotinetaša koji je na Novom Beogradu na tadašnjem auto-putu kako je bio kategorisan vozio 80 km na čas. Zamislite kada ste u atomobilu i vozite 80 km/h, imate kabinu, pojas i tako dalje, a ovde vozač čak nije imao ni kacigu", kazao je on.

Istakao je da je 5. aprila prošle godine usvojen pravilnik o načinu izdavanja vođene evidencije, izgledu i načinu postavljanja evidencione nalepnice, koji propisuje da nije potrebno svake godine ponavljati registraciju, te da se ona radi samo jednom.

Koković je naveo da je to uvedeno kako bi u saobraćaju bili trotineti koji ispunjavaju tehničke karakteristike, a radi bezdbednosti samih trotinetaša.

Naglasio je i da je Ministarstvo unutrašnjih poslova počelo da kontroliše primenu pravilnika 15. juna prošle godine.

Tanjug/Vladimir Sporčić

 

Kazao je da su se prilikom pisanja zakona vodili iskustvima zemalja iz okruženja i Evrope, odnosno sa zemljama sa kojima Srbija može da se poredi, naglasivši da ne postoji nijedna zemlja koja je našla rešenje i nije ga menjala vremenom.

Kada je reč o novinama zakona, ukazao je da lica mlađa od 14 godina ne smeju voziti trotinet, kao i da je najviše dilema bilo oko površine kojom bi se trotinetaši smeli kretati u saobraćaju, istakavši da su propisane biciklistička staza, biciklistička traka i pešačko-biciklistička staza.

"Ukoliko ste na pešačko-biciklističkoj stazi smete se kretati 10 km na čas. Ukoliko ste na biciklističkoj stazi i biciklističkoj traci, možete maksimalnih 25 km na čas. Na kolovozu, ako imate manje od 18 godina, možete da se krećete samo ako je brzina na tom putu ograničena za vozila do 30 km na čas", kazao je Koković.

Kazne i do 120.000 dinara

Naglasio je da lica između 14 i 18 godina starosti smeju voziti trotinet na putevima gde je ograničenje brzine do 30 km/h.

Govoreći o kaznama, potvrdio je da je kazna za vožnju nedozvoljenom površinom,10.000 dinara, dok je najdrastičnija kazna između 100.000 i 120.000 dinara uz čak zatvorsku kaznu od 30 dana, ukoliko trotinetom lice kreće na auto-put ili moto-put.

"To je jedan vid nasilničke vožnje. Jednostavno, u takvim situacijama ne možemo da pravimo kompromis. Kompromisa je bilo, probali smo da pravimo kompromis i jedna od ideja jeste bila da se trotinetašima dozvoli da se kreću na trotoaru, pri čemu bi maksimalna brzina kretanja trotinetaša bila 5 km na čas. Međutim, to nije realno bilo za očekivati da će se trotinetaši pridržavati toga. Svaki izgubljeni život je nedopustiv. Tako da odustalo se od te ideje i jednostavno većina zemalja Evropske unije se upravo vodila tom idejom", kazao je on.

Dodao je da je nošenje kacige obavezno svuda, kao i nošenje prsluka, sem na biciklističkoj stazi, dok je noću potrebno i korišćenje svetla ili samoreflektujućeg sredstva, naglasivši da se kazna za to kreće do 10.000 dinara.

"Kazne se kreću obično oko 10.000 dinara, međutim smatramo da su to blage kazne. Jednostavno nemate opravdanje za nenošenje kacige ili prsluka. Kaciga ne može da bude vaš izbor. Da vi kažete da je to moj izbor", poručio je on.

Euronews

 

Kada je reč o kaznama ukoliko se nanese neki od oblika povreda, Koković je poručio da trotinetaši moraju da shvate ozbiljnost svoje uloge.

"I danas imamo situaciju da većina trotinetaša vozi mnogo većim brzinama od zakonom propisanih 25 km na čas. Jednostavno oni nisu svesni, a trebalo bi da budu, da mogu naneti ozbiljne povrede, što znači da će odgovarati za to, jer su oni vozači lakog elektrovozila. To je motorno vozilo. Za nanošenje teških telesnih povreda kazna zatvora propisana je od 1 do 8 godina zatvora, a za nanošenje smrtnih povreda od 2 do 12 godina zatvora", istakao je Koković.

Šta se može očekivati nakon usvanja novog zakona?

Pomoćnik direktora ABS-a Koković je naveo da Srbija na godišnjem nivou ima 500 stradalih u saobraćaju, a da za ovu godinu ta brojka sa jučerašnjim danom iznosi 147 lica, što je prema njegovim rečima izuzetno veliki broj za našu populaciju.

"Postoji jedan pokazatelj koji pokazuje broj poginulih lica na milion stanovnika. Taj pokazatelj je u Srbiji skoro 100 odsto veći od proseka Evropske unije. Tako da očekujemo uskoro usvajanje novog zakona i jednostavno očekujemo da će on dosta uticati na promenu svesti kod građana, ali jednostavno bezbednost počinje od pojedinca", rekao je on.

Govoreći o uvođenju alkobrave, kao nove kaznene mere, Koković je ukazao da onemogućava pokretanje vozila ukoliko se iz daha čoveka registruje alkohol u najmanjoj količini.

"U Francuskoj taj sistem postoji i taj uređaj tamo košta oko 800 evra. Može da se iznajmljuje i kod njih je 100 evra iznajmljivanje mesečno. Vrši se kalibracija na svakih 3 do 6 meseci. Jednostavno na taj način očekujemo drastično povećanje bezbednosti saobraćaja kada pričamo o alkoholu, koji je inače veoma veliki problem kod nas. To je treći uticajni faktor nastanka saobraćajnih nezgoda", dodao je Koković.

Poručio je i da u Srbiji 26 odsto stradalih čine pešaci, te da je smrtnost pešaka pri brzini od 60 km na čas 80 odsto.

"Iz tog razloga je brzina u naseljenom mestu, koja je nekada bila 60, sada smanjena na 50. Iz tog razloga, zato što je smrtnost pešaka kada ga obori vozilo pri brzini od 50 km na čas 40 odsto. Za smanjenje od samo 10 km na čas, verovatnoća da pešak preživi je duplo veća", kazao je Koković.

AI Preporuka

Komentari (0)

Srbija