Ekskurzije pod lupom: Šta sve prevoznik mora da ispuni ukoliko prevozi decu?
Komentari06/06/2025
-16:15
Autobus u kojem su bili učenici osnovne škole iz Prokuplja pre nekoliko dana potpuno je izgoreo nadomak Boljevca. Pukom srećom, nijedno dete nije povređeno. Takve i slične nesreće poslednjih godina sve su učestalije, što budi zabrinutost oko bezbednosti dece koja se prevoze na izlete i ekskurzije.
Pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Slobodan Karličić objasnio je procedure i pravila koja organizatori prevoza moraju da ispune kako bi deca bezbedno krenula na put.
"Pre polaska na put postoje procedure i pravila koje se moraju ispoštovati. Organizator prevoza je u obavezi da 48 sati pre otpočinjanja putovanja prijavi nadležnom ministarstvu putovanje, a onda je ono u obavezi da proveri da li je sve ispunjeno što se tiče zakonske regulative i onoga što je propisano Pravilnikom o organizovanom prevozu dece", rekao je Karličić za Euronews Srbija.

Euronews/Ljiljana Pavlović
On je naveo da na dan samog polaska pripadnici MUP-a utvrđuju sve uslove, proveravaju ono što je propisano i da li je vozilo tehnički ispravno.
"Dokaz da je vozilo tehnički ispravno jeste da poseduje odgovarajuću nalepnicu i kada govorimo o organizovanom prevozu dece, mora imati potvrdu da je prošlo tehnički pregled najdalje 30 dana pre polaska na put", objasnio je Karličić.
Karličić je dodao da sva ova vozila prolaze godišnje, šestomesečne i vanredne tehničke preglede, te da moraju ispunjavati i druge uslove - biti obeležena posebnim znakom za prevoz dece, posedovati prostor između sedišta da deca u slučaju opasnosti mogu biti što pre evakuisana, imate sigurnosne pojaseve za svako sedište, kao i da deca ne smeju kretati na put ukoliko svako od njih nije bezbedno vezano.
"Na početku putovanja obaveza je policijskih službenika da utvrde i provere da li su sva deca vezana, a tokom putovanja to čini organizator prevoza zajedno sa vozačem. Pored vozača i dece, mora biti prisutno jedno do dvoje odraslih ljudi, zavisno od broja dece, i njihova je obaveza da proveravaju da li su deca vezana u samom sedištu", istakao je Karličić.
Prema navodima roditelja, autobus u kojem su se nalazili učenici iz Prokuplja više puta se zaustavljao usled neispravnosti. Karličić je rekao da ne može da komentariše konkretan slučaj, ali da je organizator prevoza dužan da izabere proverene agencije i prevoznike sa iskustvom kada je u pitanju prevoz dece.
"Organizator je u mogućnosti da navede određene želje koje prevoznici moraju da ispune, pored zakonom propisanih uslova. Organizator je taj koji može u svojoj tenderskoj komunikaciji da navodi listu svojih želja, može da kaže da hoće određenu vrstu vozila koje je, na primer ne starije od pet godina", objasnio je Karličić.
On je istakao da godište vozila nije presudno, ali da svakako novija vozila imaju veće šanse da budu bezbednija.
"Tehnička ispravnost ne mora da zavisi od starosti vozila", naglasio je Karličić.
Kako škole biraju turističku agenciju?
Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) objasnio je u razgovoru za Euronews Srbija da se odabir vrši na osnovu javne nabavke, prema programu i planu škole.
"Daje se željeni program i na osnovu javne nabavke se javljaju zainteresovani koji žele da sprovedu to putovanje pod tim uslovima. U javnim nabavkama postoje razne kategorije, a jedna od preferencija upravo može biti i starost autobusa i kvalitet smeštaja", naveo je Seničić.
Međutim, on ističe da nije dobro kada se bira najniža cena, jer se u tom slučaju ne može očekivati i najbolji kvalitet.
"To je tako u svakom segmentu života", napomenuo je Seničić i nastavio:
"Ono o čemu treba razmišljati jeste da smo mi imali jedan proces koji je vrlo sličan javnim nabavkama, ali nisu bile standardne nabavke jer đačka putovanja ne smeju potpadati pod javne nabavke s obzirom na to da se ne radi o budžetskom dinaru nego o novcu roditelja", objasnio je Seničić.
Prema njegovim rečima, procedura za biranje organizatora putovanja bi trebalo da bude jednostavnija, budući da javne nabavke često traju previše dugo.
"U tim slučajevima, roditelji bi mogli brže da reaguju - ako im neka ponuda ne odgovara da tu ponudu odbiju i da u roku od sedam dana objave novi poziv. Sada nažalost, to nije moguće."
Seničić je istakao da "postoje određeni uslovi koje agencija mora ispoštuje, nakon čega škola potpisuje ugovor i onda se realizuje putovanje".
"Ono što je ovde bitno jeste da je poštovana procedura - policija je izašla na sam polazak, proverila vozače... Ne možemo predvideti šta će se desiti, dobra praksa je što su vozači bili koncentrisani, a ono što će vlasnik firme zameriti vozačima jeste taj protivpožarni aparat koji je morao biti tu da se odmah reaguje i proba da se ugasi požar. Naravno, prednost je bila u bezbednosti dece", istakao je Seničić.
Euronews/Ljiljana Pavlović
On je naveo da na tržištu u Srbiji nema dovoljno novih autobusa, s obzirom na to da Pravilnik predviđa da autobusi koji prevoze decu moraju biti do pet godina starosti.
"Mi nažalost imamo situaciju da imamo 50 do 70 autobusa te starosti", rekao je Seničić.
"Kada imate prostora u javnoj nabavci onda je svakako najbolje angažovati novi autobus, ali moramo da znamo da je duplo niža cena autobusa koji su stariji od pet godina u odnosu na one mlađe. Takva cena, posebno kada se radi o ekskurzijama u inostranstvu, gde se prelazi nekoliko hiljada kilometara, pa to pomnožite sa cenom novih autobusa, onda je to značajno skuplje. Nažalost, situacija na tržištu je takva da mi nažalost nemamo dovoljan broj novih autobusa i ne možemo da realizujemo sva putovanja onako kako je zakon predvideo", objasnio je Seničić.
On je ukazao i na dobru praksu u Evropi, gde je za decu do srednje škole zabranjeno da putuju autobusom - putuje se isključivo vozom i ne mogu da borave u komercijalnim hotelima, a sve kako bi cena bila niža i svima pristupačna.
Seničić je istakao da u Srbiji imamo "potpuno drugi model" gde roditelji zahtevaju da to budu najluksuzniji smeštajni objekti, vrlo kvalitetni, što naravno utiče na višu cenu, da sobe budu dvokrevetne, a neke čak i jednokrevetne.
"Ekskurzija treba da služi upravo za socijalizaciju dece, a mi imamo zahteve koji su neosnovani s jedne, a s druge strane velike namete države kada je reč o porezima i doprinosima za sve dodatne usluge koje se daju van smeštaja i prevoza koje opterećuju samu cenu ekskurzije", objasnio je Seničić i zaključio:
"Mislim da je došlo vreme da se sam pravilnik o ekskurzijama promeni i da drugačije rešimo taj problem, jer mi se čini i da su roditelji nezadovoljni visokim cenama, a i kvalitetom koji bismo očekivali za taj novac"
Komentari (0)