Društvo

Polaganje testova za vožnju na 10 godina: Da li bi ovakva mera doprinela većoj bezbednosti u saobraćaju u Srbiji?

Komentari
Polaganje testova za vožnju na 10 godina: Da li bi ovakva mera doprinela većoj bezbednosti u saobraćaju u Srbiji?
Polaganje testova za vožnju na 10 godina: Da li bi ovakva mera doprinela većoj bezbednosti u saobraćaju u Srbiji? - Copyright Pixabay

Autor: Ivana Vlajković

15/11/2025

-

14:03

veličina teksta

Aa Aa

Na putevima Srbije od početka godine poginulo je 417 ljudi, izjavio je potpukovnik Dejan Stević iz Uprave saobraćajne policije. S obzirom na veliki broj žrtava i da je u toku priprema Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja postavlja se pitanje da li bi obavezno polaganje testova za vožnju na svakih deset godina doprinelo većoj bezbednosti u saobraćaju.

Profesor u penziji Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić smatra, kako je naveo za Euronews Srbija, da to nije rešenje. 

"U dosadašnjoj sudskoj praksi ne može da se nađe da je okrivljeni za saobraćajnu nezgodu naveo da je do nje došlo jer nešto nije znao, već zato što je nešto pogrešno uradio, ali je svestan svoje greške", kazao je. 

Istakao je da vozači, na primer, skrenu gde je to zabranjeno misleći da kršenje propisa nije strašno. Napomenuo je da vozači moraju u svakom trenutku da budu odgovorni prema sopstvenoj i bezbednosti drugih ljudi. 

"Inače, svaki vozač koji položi vozački ispit ima obavezu da prati izmene Zakona i Pravilnika i svega što se odnosi na saobraćaj. S obzirom na to, ne mogu da kažu da nešto nisu znali. U svojoj praksi nikad nisam doživeo, a 50 godina sam veštak, da mi neki od učesnika udesa kaže da je napravio nezgodu jer nešto nije znao", rekao je Milan Vujanić.

Stručnjak za bezbednost u saobraćaju Milan Božović takođe je kazao da obavezno polaganje testova na svakih deset godina neće doprineti da saobraćaj bude bezbedniji. 

"Polaganje testova je jedna vrsta provere, ali to nije garancija znanja niti razumevanja. Ne mislim da bi polaganje testova uticalo na bezbednost. Takođe, mislim da nije moguće da se uvede obavezno polaganje testova", objasnio je. 

Dodao je da bi možda mogle da se uvedu alternativne opcije poput pohađanja seminara ili obuka. 

"Suština je da vozač razume, a ne da odgovori da li zna šta znači saobraćajni znak", istakao je Milan Božović. 

Advokatica je za Euronews Srbija navela da bi navedena mera bila neustavna i da za nju nema pravnog osnova. 

"Znanje ne može da se proverava na određeno vreme jer je to stečeno pravo. Ljudi ne izazivaju saobraćajne nesreće jer ne znaju propise, nego zato što ih ne poštuju. Testove mogu ponovo da polažu samo oni koji skupe određeni broj poena jer nisu poštovali zakon", napomenula je advokatica za Euronews Srbija. 

Kontrola saobraćajne policije

Podsetimo, pripadnici saobraćajne policije kontrolisali su više od 31.000 vozila tokom akcije pojačane kontrole saobraćaja od 8. do 11. novembra i otkrili ukupno 19.300 prekršaja. Najviše vozača, njih 11.610, sankcionisano je zbog prekoračenja brzine, dok je 2.173 vozača ili putnika kažnjeno zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa.

Zbog upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola iz saobraćaja je isključeno 856 vozača, a 140 njih zadržano je u službenim prostorijama jer su imali više od 1,20 promila alkohola u organizmu. Takođe, 44 vozača zadržana su zbog upravljanja vozilom pod dejstvom psihoaktivnih supstanci.

Komentari (0)

Srbija