"Naš saobraćaj ogledalo društva": Stručnjak o agresiji u vožnji i nizu faktora koji dovode do crnog bilansa na putevima
Komentari07/11/2025
-12:35
Od početka godine na putevima Srbije dogodilo se više od 25.000 saobraćajnih nezgoda, u kojima je poginulo 405 ljudi, a povređeno više od 15.000. Među stradalima je sve više vozača dvotočkaša – čak 48 motociklista izgubilo je život. Stručnjak za bezbednost motociklista dr Vladimir Jevtić ukazuje za Euronews Srbija da su glavni uzroci tragedija agresivna vožnja, loša obuka i nedostatak saobraćajnog vaspitanja.
On dodaje i da je naš saobraćaj ogledalo društva - "u njemu se vide agresija, sebičnost i potpuni gubitak empatije".
"Sistem bezbednosti u saobraćaju ne čini samo saobraćajna policija, već i porodica, auto-škole i sami vozači. Naš saobraćaj je ogledalo društva. Pogledajte saobraćaj i tačno vidite kakva nam je situacija u društvu. Samo ja da rešim svoj problem, samo ja da stanem, a to što iza sebe pravim kolaps nikoga ne zanima", kaže Jevtić.
On upozorava da agresija za volanom dramatično povećava rizik od nezgode.
"Ta agresija po pređenom kilometru i do 15 puta povećava rizik da dođe do saobraćajne nesreće. Mislim da smo mi odustali sami od sebe i da smo napravili potpuni pakao od saobraćaja", kaže on.
Euronews/Emil Čonkić
Preventiva ne postoji - "došli smo do metastaze“
Iako se u javnosti često organizuju kampanje o bezbednosti u saobraćaju, Jevtić smatra da su one bez stvarnog efekta.
"Prevencija je potpuno zakazala. Kampanjice i deljenje flajera su kao da pokušavate da lečite kancer čajem od nane. Mi smo došli do metastaze", navodi.
Poseban problem, kako ističe, jesu nedovoljno obučeni vozači i propusti u obrazovnom sistemu.
"Naša deca nemaju obrazovanje o saobraćaju, a auto-škole su se svele na formu. Ljudi izlaze sa dozvolom, a ne znaju da prepoznaju opasnu situaciju. Imamo potpuni kolaps. Ovo su poslednji momenti – napravili smo ratište u saobraćaju", dodaje.
Dostavljači pod pritiskom i bez zaštite
Posebnu grupu rizičnih učesnika, navodi on, čine dostavljači, kojih je, prema procenama, oko 5.000 u Srbiji.
"Mnogi od njih nisu prijavljeni, broj nezgoda je verovatno mnogo veći. Ta pljeskavica koju nose vredi par hiljada dinara, a lečenje povreda košta milione koje plaća Zdravstveni fond Srbije. Njihovo ponašanje često jeste nasilno, ali treba razumeti ljude koji po kiši i hladnoći nose teške terete i rade pod pritiskom“, objašnjava.
Za motocikliste je, kaže Jevtić, zaštitna oprema ključna u spasavanju života svakog učesika u saobraćaju.
Tanjug/screenshot
"Pad sa motocikla je politrauma. Uvek se obuci za saobraćajnu nezgodu, a ne za vožnju. Kaciga, jakna, zaštitna oprema, reflektujući prsluk – to spašava život. Suština je da te drugi vozači što pre primete“, poručuje.
S obzirom na to da više ne postoji sezona vožnje, Jevtić savetuje i korišćenje zimskih pneumatika za motocikle, koji su sada dostupni i na domaćem tržištu.
"Ne očekujem da neko vozi po snegu, ali kada je hladan kolovoz, dobar pneumatik znači kraći zaustavni put. Sada se sve može naći, samo je pitanje svesti vozača", kaže.
Na kraju, Jevtić posebno upozorava na upotrebu mobilnih telefona tokom vožnje.
"Svaki grad je postao crna tačka. Ljudi na semaforu vade telefon i počinju da skroluju. To smatraju malim prekršajem, ali taj mali prekršaj napravio je gomilu nadgrobnih spomenika. Kazne za to moraju biti maksimalne“, ističe on.
On je apelovao na svest svakog vozača, navodeći da bezbednost na putevima počinje od svesti svakog pojedinca.
Kompletno gostovanje i detaljnije o ovoj temi pogledajte u videu koji se nalazi iznad teksta.
Komentari (0)