Direktiva EU o vozačkim dozvolama: Cilj da vozači kategorije B mogu bezbedno da upravljaju vozilima preko 3,5 tone
Komentari08/11/2025
-16:00
Vozači koji već imaju vozačku dozvolu B kategorije, u državama članicama EU koje to odrede, uskoro će ići na dodatnu obuku. Cilj je da se pokažu dodatne veštine vezane za bezbednu vožnju, kao i rukovanje težim vozilima. Prema novim pravilima iz direktive EU o vozačkim dozvolama, svaka država članica može da odluči da li će zahtevati tu posebnu obuku, ispit ili kombinaciju ta dva.
Kako se navodi, cilj programa je da se potvrdi da vozači kategorije B mogu bezbedno da upravljaju vozilima težim od 3,5 tone, uključujući kombinacije sa prikolicama. To znači da neće morati da prelaze na skuplju C1 kategoriju.
O ovoj temi za Euronews Srbija govorio je Ivica Kuzmanov iz Agencije za bezbednost saobraćaja, koji je na samom početku rekao da mere koje je EP usvojio 21. oktobra mogu posmatrati iz dva ugla.
"Prvi je da se poveća bezbednost saobraćaja na putevima EU, da je na godišnjem nivou gine oko 20.000 ljudi", rekao je Kuzmanov.
Euronews
Drugi je, kako kaže, da se nadomesti nedostatak profesionalnih vozača, što je, kako je istakao, hronični problem ne samo u zemaljama EU, već i u Republici Srbiji.
Rekao je da pva mera ima za cilj da omogući profesionalnim vozačima da, bez sticanja sertifikata o profesionalnoj kompetentnosti, upravljaju vozilima i obavljaju transportne usluge. Drugi deo mera predviđa smanjenje minimalne starosne granice za sticanje kategorija C, C+E i D sa 21 na 18 godina.
"Moram da kažem da smo mi kao država tu meru usvojili još pre dve godine i da kod nas taj sistem sticanja vozačke dozvole profesionalnih kategorija funkcioniše već godinu i po dana", istakao je sagovornik.
On je istakao da lica od 18 godina, čak i sa probnom vozačkom dozvolom, mogu da upišu C kategoriju, a da se nakon toga mogu upisivati i druge kategorijU D sa navršenih 21 godinu, uz uslov da prethodno steknu sertifikat o profesionalnoj kompetentnosti.
Euronews
"Što se tiče onoga što ste rekli – da li je dovoljan broj časova– moram da kažem da u Republici Srbiji obuku vozača na taj način, realizovanjem teorijske i praktične obuke, sprovodimo već punih 13 godina. Kandidati su pritom obavezni da polažu teorijski i praktični ispit", kaže sagovornik.
Kuzmanov je naveo da upravljanje teretnim vozilima ili putničkim vozilima do 4.250 kg u stvari spada u C1 kategoriju, te da za C1 kategoriju mora da se poseduje sertifikat.
"Dakle, imamo vozača sa B kategorijom, kome je potrebna dodatna obuka da bi mogao da upravlja ovim vozilom", kaže on.
Da li je fond časova dovoljan?
Sagovornik smatra kako je sedam časova teorijske obuke i sedam časova praktične obuke sasvim dovoljno, jer ona samo treba da nadogradi postojeće veštine
"Ovaj praktični deo bi podrazumevao da vozač unapredi tehnike upravljanja tim vozilom, spozna i upozna procedure utovara, istovara i obezbeđivanja tereta, rukovanje dokumentacijom, kao i upotrebu tahografa, jer takva vozila moraju imati tahograf kao merni instrument. budući da će vozači imati propisano dozvoljeno radno vreme, obavezne pauze i odmore", podvlači on.
Odgovarajući na pitanje da li će EU nadomestiti hroničan nedostatak vozača, on kaže da nije siguran da će taj nedostatak u potpunosti rešiti problem – napominje da će to možda biti slučaj kod vozača lakih dostavnih vozila, ali da neće važiti za teretna vozila, ističući da je problematika kompleksnija i da treba posmatrati nekoliko aspekata.
"Uzmimo, primere radi, da između 20.000 i 25.000 srpskih vozača radi u zemljama Evropske unije, dok nam isti broj nedostaje u Srbiji. Osnovno pitanje je zašto su otišli tamo, umesto da ostanu ovde", navodi sagovornik.
Kaže da deo tog problema može biti rešen, ali verujem da će značajan broj vozača i dalje nedostajati, te da je neophodno preduzeti konkretnije mere kako bi se situacija prevazišla.
Kako izgleda obuka vozača?
Osposobljavanje kandidata za vozača u našoj zemlji, sastoji se od teorijske obuke, praktične obuke i vozačkog ispita.
"Teorijsku obuku realizuje predavač teorijske obuke, praktičnu obuku instruktor vožnje – dobro poznata kategorija profesionalaca – a vozački ispit sprovode ispitivači. Svaka od ovih profesija mora da poseduje licencu. Dakle, predavač, instruktor ili ispitivač mora da stekne licencu da bi mogao da obavlja svoj posao", kaže Kuzmanov
Dodaje da su Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima poslovi licenciranja delegirani Agenciji za bezbednost saobraćaja
"Mi smo ovaj proces zaokružili tokom 2013. godine i od tada uspostavili sistem koji danas funkcioniše. Da bi neko lice steklo licencu za predavača ili ispitivača, neophodno je da ispuni zakonom propisane uslove"
Ističe da to podrazumeva obrazovne uslove, pohađanje pripremne nastave koja se sastoji od teorijskog i praktičnog dela, polaganje teorijskog ispita i polaganje praktičnog ispita.
Za razliku od predavača i ispitivača, instruktori vožnje stiču zvanje u srednjem stručnom obrazovanju, i na osnovu te diplome Agencija im izdaje licencu.
"Odgovorno mogu da tvrdim da su predavači i ispitivači, nakon završetka procesa i sticanja licence, stekli zavidan nivo znanja i veština za stručno obavljanje poslova u autoškolama – kao predavači i kao ispitivači, dok instruktori, nažalost, ne prolaze taj proces. A oni su nam najvažnija karika, i u tom delu sistemski se nešto mora promeniti kada je u pitanju sticanje licence za instruktora vožnje", podvlači Kuzmanov.
Kompletan prilog pogledajte u video klipu na početku teksta
Komentari (0)