Društvo

Fama Crnog petka: Kako pametno pazariti danas i izbeći zamke trgovaca i kompulsivnu kupovinu

Komentari

Autor: Euronews

26/11/2021

-

11:37

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Današnji Crni petak  verovatno će se razlikovati od prethodnih. Trgovci tvrde da, zbog krize izazvane pandemijom i ograničenih kanala snabdevanja, ove godine neće biti ista ni sniženja ni izbor robe. Prema projekciji kompanije Adobe u Americi i Evropi će popusti za Crni petak biti od pet do 25 odsto, a u Srbiji trgovci najavljuju sniženja od 30 do 40 odsto. Međutim, kako za Euronews Srbija ističe Dejan Gavrilović iz udruženja "Efektiva", u Srbiji trgovci često samo koriste famu oko Crnog petka, kako bi proizvode prodali po istoj ceni.

"Prema nekim primerima koji smo videli do sada, Crni petak ne donosi ništa novo u Srbiji. Koliko ja u okviru udruženja pratim ovaj dan, imali smo brojne primere da trgovci samo iznad regularne cene napišu jednu znatno veću i onda to prikažu kao sniženje", upozorava naš sagovornik.

On ističe da često primećuje reklame o sniženoj ceni od 15 do 20 odsto, ispod kojih u komentarima potrošači tvrde da su po istoj toj ceni kupili isti proizvod bez popusta.

Gavrilović naglašava da je uvek korisno, i tokom Crnog petka i generalno, proveriti proizvod na sajtovima koji se bave poređenjem cena i utvrditi koji trgovac nudi najpovoljniju.

"Upravo ovih dana smo imali primere da određeni trgovci prodaju proizvod sa popustom zbog Crnog petka, a kod drugog trgovca regularna cena istog proizvoda je često čak i niža", objašnjava Gavrilović.

Kako pandemija utiče na Crni petak

Razlog generalno manjih popusta danas u svetu, jeste i kriza izazvana pandemijom koronavirusa.

Ranije je Crni petak služio trgovcima da se oslobode robe koja ne se ne prodaje najbolje.  Međutim, kako navodi naš sagovornik, sada zbog problema u međukontinentalnom transportu, ni trgovcima nije u interesu da se tek tako reše zaliha jer ne mogu da ih dobiju istim tempom kao ranije.

"Možda su zato u Sjedinjenim Državama i Evropi manji popust nego prethodnih godina, ali kod nas uglavnom nema problema u nabavci robe, tako da ne bi trebalo da pandemija na to utiče. Međutim, može da posluži kao izgovor da bi ti popusti bili manji", kakao je Gavrilović.

Kao savet za potrošače, smatra da je dobro i blagovremeno isplanirana kupovina važna jer na taj način potrošač može da prati cene kod određenih trgovaca, te ako se zaista pojavi neki popust može da reaguje i kupi.

Psihološki aspekti Crnog petka: Šta je kompulsivna kupovina?

Crni petak je zapravo veoma interesantan fenomen i psihologiji, budući da u tom periodu ljudi pod uticajem malih stimulansa, imaju potrebu da impulsivno kupuju, kaže za Euronews Srbija psihološkinja Ina Poljak.

"Kada kupujemo bez plana i promišljanja da li nam je taj proizvod potreban, to se zove kompulsivna kupovidna. Tim načinom kupovine često sebi pokušavamo nešto da kompenzujemo, da sebe na brz način nagradimo i da zadovoljimo dopaminski fiks u mozgu", objašnjava psihološkinja.

Problematično jeste što takva kompulsivna kupovina, upozorava Poljak, spada u zavisničko ponašanje i odvija se po potpuno istom principu. Ljudi imaju određene potrebe koje nemaju nikakve veze sa proizvodom koji kupuju niti ih je moguće zadovoljiti samom kupovinom.

"Na primer, ako neko oseća da mu je život prazan i ništa im ne donosi sreću to pokušavaju da zadovolje određenim ponašanjem – kupovinom", navodi naša sagovornica.

Tokom kupovine luči se neurotransmiter dopamin koji, kako kaže Ina Poljak, donosi privremeni osećaj sreće i olakšanje, ali ima veoma kratkorajno deistvo.

"On se takođe luči u trenucima kada jedemo čokoladu ili dobijemo lajk na društvenim mrežama. Međutim, posle ljudi često ponovo osete prazninu ili grižu savesti čime ulaze u jedan začarani krug, jer bi taj osećaj ponovo lečili kupovinom", dodaje ona.

Izazivanje osećaja hitnosti

Tokom Crnog petka obično primećujemo fenomen stare marketinške tehnike u okviru koje trgovci pokušavaju da ubede potrošača da je pred njima neponovljiva prilika koju što pre treba da ugrabe.

"Izazivanje osećaja hitnosti baš tokom Crnog petka doživi taj neki svoj pik, jer 'baš danas mora da se kupuje i danas ćemo dobiti najbolji dil'. Danas se dešava taj sudar unutrašnje dinamike kupca i spoljašnje dinamike, poput ogromnih banera i popusta", kaže psihološkinja

Ona savetuje sastavljanje liste pre odlaska u kupovinu, unapred odredređeni budžet.

"Postoji opcija da se danas uopšte ne ide u prodavnice, ali verujem da to mnogima zvuči prilično ekstremno. Zato mislim da je dobra psihološka dinamika da ne kupujemo odmah već nakon što pronađemo proizvod koji nam se sviđa prošetamo malo i razmislimo da li nam je zaista potreban", zaključila je ona za Euronews Srbija.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija