Društvo

Profesori fizičkog traže da predaju i nižim razredima: Svako četvrto dete gojazno, svako peto ima loše držanje

Komentari

Autor: Slavica Tuvić

18/02/2023

-

09:00

Profesori fizičkog traže da predaju i nižim razredima: Svako četvrto dete gojazno, svako peto ima loše držanje
Profesori fizičkog traže da predaju i nižim razredima: Svako četvrto dete gojazno, svako peto ima loše držanje - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Savez profesora fizičkog vaspitanja uputio je inicijativu Ministarstvu prosvete i Nacionalnom prosvetnom savetu da se u osnovnim i srednim školama poveća nedeljni fond časova fizičkog, da nastavnici fizičkog budu angažovani i u nišim razredima zajedno sa učiteljima, kao i da fizičko dobije natpredmetni status.

Na inicijativu je reagovao Savez učitelja Srbije koji kažu da bi povećanje fonda časova fizičkog dodatno opšteretilo učenike na dnevnom i nedeljnom nivou, kao i da bi preuzimanje časova fizičkog od strane nastavnika smanjilo učiteljima fond časova.

Srpski savez profesora fizičkog vaspitanja predlaže da se u osnovnoj i srednjoj školi nastava fizičkog realizuje tako što se odeljenja dele u dve grupe ukoliko imaju više od 25 učenika. 

"Rad u velikim odeljenjima nepovoljno utiče na bezbednost i efektivnost nastave fizičkog vaspitanja. Pojavljuje se problem manjka prostora i rekvizita, manje je mogućnosti za uvežbavanje što utiču na slabije rezultate učenja, a rizik od povređivanja i disciplinskih problema je povećan", navodi se u obraloženju ovog predloga.

Savez se zalaže i da učenici od prvog do osmog razreda osnovne škole imaju nedeljno pet časova fizičkog i zdravstvenog vaspitanja, a srednjoškolci tri časa. Predlažu i da nastavu u nižim razredima osnovne škole realizuju kao "tandem" nastava učitelja i nastavnika fizičkog.

"U prvom i drugom razredu osnovne škole predlog je da tri časa sprovode nastavnici razredne nastave, a dva preostala časa nastavnici fizičkog. U trećem i četvrtom razredu odnos bio obrnut. Ovakav način bi doprineo i da se umanji eventualni stres koji učenik doživljava prilikom prelaska sa razredne na predmetnu nastavu", navodi se u obrazloženju inicijative.

Gojaznost kod dece školskog uzrasta

Iz Saveza se pozivaju na pozitivna iskustva iz Severne Makedonije, kao i nekih država u SAD i EU gde postoji ovakav vid realizacije nastave.

profimedia

 

Navode da je fizička aktivnost kod dece i mladih niža u odnosu na prethodne generacije, da su istraživanja pokazala da je prevalenca gojaznosti kod dece od 3. do 8. razreda 24,8 odsto. 

"Najnovija istraživanja potvrđuju da svako peto dete ima loše držanje tela, svako četvrto je gojazno, a 70 odsto dece školskog uzrasta se ne bavi školskim aktivnostima van škole", navedeno je u obrazloženju inicijative.

Profesori fizičkog predlažu i da se fizičkom i zdravstvenom vaspitanju dodeli natpredmetni status.

Na inicijativu profesora fizičkog vaspitanja reagovao je Savez učitelja Srbije koji se ne slažu sa predlogom da se nastavnici fizičkog uključe u nastavu u nižim razredima osnovne škole, jer bi to, kako kažu, dovelo do smanjenja fonda časova učiteljima i izazvao probleme u organizaciji nastave.

Predsednica Saveza učitelja Suzana Mijušković za Euronews Srbija kaže da učiteljima ne smeta da se poveća broj časova fizičkog, ali da o tome treba da se izjasne psiholozi i Ministarstvo prosvete da li je to opravdano.

"Mislimo da nije opravdano da đaci budu tako dugo u školi. Retko koja škola ima kuhinju pa da deca mogu da pojedu nešto kvalitetno. Šta mu vredi fizička aktivnost ako će on poneti sendvič ili neku nezdravu hranu i jesti tokom dana", kaže Mijušković.

"Uzimanje jednog časa učiteljima"

Dodaje da se ne slažu sa predlogom da nastavnici fizičkog predaju deci u nižim razredima.

profimedia

 

"Prvi i drugi razred se ne dovode u pitanje jer je predloženo da učitelji drže tri časa fizičkog nedeljno, a oni dva. U trećem i četvrtom je predloženo da učitelji drže dva časa, a nastavnici tri časa nedeljno. To je direktno uzimanje jednog časa od učitelja. To bi učiteljima smanjilo fond časova. Šta bi mi u zamenu dobili, da li bi to bilo uvođenje novog predmeta", pita Mijušković.

Dilema je, kaže, i kako bi se čas fizičkog ocenjivao, da li bi to radili učitelji ili nastavnici, ili bi ocenjivali i jedni i drugi pa se iz toga izvodila zajednička ocena. 

Ističe da su mnogi predlozi iz inicijative nedorečeni i da se dovodi u pitanje na koji način da se reše. 

Učitelji navode i da su saglasni sa preporukom Svetske zdravstvene organizacije da fizička aktivnost učenika treba da bude kontinuirana i svakodnevna, da oni to ostvaruju sa decom kroz aktivnosti u okviru drugih nastavnih predmeta - muzička kultura kroz ples, narodne igre, kroz nastavu prirode i društva i sveta oko nas kroz različite aktivnosti u prirodi.

Komentari (0)

Srbija