Društvo

Pripremaju se nova pravila za električne trotinete: Ko će smeti da ih vozi, kuda i kolike su kazne za prekršaje?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

05/03/2023

-

08:10

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Poslednjih godina električni trotineti postaju sve popularniji vid prevoznog sredstva u Evropi, a nezaobilazan su prizor i na ulicama Srbije. Zbog toga se javila potreba da se ta vozila podvedu pod zakonske okvire iz kojih su do sada bila izuzeta. Novi Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima definiše šta je lako električno vozilo, kuda može da se kreće i koji su minimalni starosni uslovi za njegovu upotrebu.  

Nacrtom se trotineti svrstavaju u laka električna vozila, sa najmanje dva točka, mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija snaga elektromotora nije veća od 0,6 kilovata. Njihova brzina ne prelazi 25 kilometara na čas, a masa praznog vozila iznosi najviše 35 kilograma. 

Vozači električnih trotineta prema izmena zakona biće u obavezi da prilikom kretanja koriste biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku.

Međutim, ukoliko ne postoji mogućnost kretanja biciklističkom stazom, trotinetima će biti dozvoljeno kretanje pešačkom stazom. Naglašava se da u tom slučaju vozilo ne sme ometati kretanje pešaka i da se mora kretati brzinom od najviše 5 kilometra na sat. 

Da li će nova pravila destimulisati vozače električnih trotineta?

Igor Velić iz udruženje "Sigurne staze kaže da vidi problem u definisanju kretanja električnih trotineta po troatoru jer su oni uglavnom svuda zaokupirani parkiranim vozilima. 

Dodaje da je dobro to što je država odlučila da regulište vozila mikromobilnosti i što će u zakonu konačno postojati definisana pravila ali smatra da će ona mogu uticati na destimulaciju upotrebe električnih trotineta.   

Unsplash

 

U nacrtu zakona se navodi da ukoliko ne postoji mogućnost kretanja pešačkom stazom, pešačkom zonom ili trotoarom, dozvoljeno će im biti kretanje kolovozom, pod uslovom da se vozilo u tom slučaju kreće kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 30 kilometra na sat. 

"Vozači električnih trotineta će biti destimulisani jer njima će biti dozvoljeno da se kreću samo u zonama gde je brzina saobraćaja ograničena na 30 kilometara na sat, a toga u Srbiji postoji u znatno manjem broju. Na primer u Boru ne postoje zone 30, ne postoje zone usporenog saobraćaja, ne postoje biciklističke staze, biciklističke trake, a dobar deo gradskih naselja nema ni trotoare", ističe Velić.  

Kao najbolje rešenje vidi da se električni trotineti, to jest njihova pravila u saobraćaju, definišu kao biciklistima, jer su najsličniji toj vrsti vozila i ponašanje u saobraćaju im je najsličnije, opšte je poznato, uči se i u auto školama. Vozači i pešaci su upoznati sa njima, pa bi time trotineti lakše bili integrisani u saobraćaj.  

Kolike su kazne?

Predviđene novčane kazne u zavisnosti od prekršaja kretaće se od 3.000 do 120.000 dinara. Ukoliko dođe do saobraćajne nesreće sa smrtnim ishodom koju je izazvao vozač trotineta, predviđene su zatvorske kazne do 12 godina. 

Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović ranije je za Euronews Srbija rekao kako će ova promena dovesti do određenih rizika i upozorio vozače električnih trotineta da moraju preuzeti te rizike na sebe.   

"Na vozače trotineta će se odnositi sva ona pravila koja se odnose na ostale vozače, oni neće moći da voze u alkoholisanom stanju", naglašava Okanović.  

Prema nacrtu, vozači takođe neće smeti da voze trotinete prilikom prelaženja ulice, osim na prelazu biciklističke staze preko kolovoza. U suprotnom će se ovaj prekršaj novčano kažnjavati.

Pri upravljaju električnog vozila na putu, obavezna tehnička dokumentacija 

Ukoliko vozač upravlja lakim električnim vozilom na putu, moraće kod sebe da ima tehničku dokumentaciju o vozilu iz koje se mogu utvrditi tehničke karakteristike trotineta, kao što su snaga elektromotora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila. Na zahtev ovlašćenog lica biće dužan da ovu dokumentaciju pruži na uvid. 

Unsplash

 

"Ne vidim na koji način će policija moći da iskontroliše ovo jer dobar deo ljudi verovatno i nema dokumentaciju, vozilo su kupovali pre dve, tri godine, možda su izgubili jednostavno, bacili. Ovo je namet koji nije trenutno nije realan i nije ostvariv", ističe Velić.  

Još jedno pravilo biće i nošenje svetloobojenog prsluka prilikom kretanja kolovozom, osim u zoni usporenog saobraćaja. Ovu obavezu imaće i u uslovima smanjene vidljivosti kada se budu kretali biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom i zonom usporenog saobraćaja.  

Prema izmenama zakona, mlađi od 14 godina neće smeti da upravljaju lakim električnim vozilom na javnim putevima, a mlađi od 18 godina koji voze trotinet moraće da nose zaštitnu kacigu. Na trotinetu neće biti dozvoljeno prevoženje još jedne osobe.  

Velić objašnjava da je propust to što nisu u potpunosti sagledani pozitivni efekti koje imaju elektični trotineti, kao što su smanjenje saobraćajnih gužvi, potreba za parkingom, ekonomski doprinos, javno zdravlje i zaštita životne sredine. Takođe dodaje da bi ove mere mogle da obeshrabre buduće kompanije za rentiranje električnih trotineta.

Komentari (1)

milica

18.08.2023 08:37

i treba da se donese zakon pre dve godine mi je napravio stetu od par stotina e trotinet tako sto je izleteo na moj auto i zabio se u njega.....a da ne pricamo o tome da voze po trotoaru i povredjuju ljude

Srbija