Društvo

Električni trotineti - rizična tehnološka novotarija ili popularno sredstvo prevoza u doba korone?

Komentari

Autor: Marko Mijailovic

10/05/2021

-

15:44

Električni trotineti - rizična tehnološka novotarija ili popularno sredstvo prevoza u doba korone?
Električni trotineti - rizična tehnološka novotarija ili popularno sredstvo prevoza u doba korone? - Copyright Unsplash

veličina teksta

Aa Aa

Električni trotineti neće biti zabranjeni u Srbiji, iako je njihova primena u saobraćaju nedefinisana već nekoliko godina u nazad. Vozači ovog prevoznog sredstava kod nas se tretiraju kao pešaci (vozači skejtborda i rolera) i podležu istim kaznenim odredbama kao i oni, ali se očekuje izmena zakonske regulative kojom će biti utvrđena pravila vožnje električnih trotineta, kao i kaznene odredbe za nepridržavanje istih.

Novi zakon će siguno sadržati odredbe o mikro mobilnim sredstvima, ali neće biti gotov ove godine, dok je za izmene postojećeg odgovoran MUP kao predlagač, objasnio je direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, Damir Okanović.

On smatra da ne treba na brzinu donositi odluku, jer je neophodno da "naučna instituacija izradi ozbiljnu studiju", kao i da se vidi kakva su rešenja primenjena u Evropi, pa na osnovu toga doneti odluku koje bi bila najbolja za Srbiju i Beograd".

"Najveća polemika se vodi oko toga kuda bi se kretali. Vlada saglasnost da bi trotineti trebalo da se voze biciklističkim stazama, dok tamo gde to nije moguće, postoji stav da bi trebalo da se voze kolovozom ili trotoarom. Ako mene pitate, ja sam protiv toga da se koriste po trotoaru, jer je on rezervisan za pešake i kretanje trotineta tom podlogom može da ugrozi starije i decu", rekao je Okanović za Euronews Srbija. 

Tanjug/Dimitrije Goll

Damir Okanović

Upkros neregulisanom statusu, sve više ljudi u Srbiji izbegava javni prevoz i okreće se ovoj novotariji na električni pogon kao najboljem rešenju za izbegavanje gužvi u saobraćaju i problema sa parkiranjem. Naime, elektični trotineti se lako sklapaju, jednostavni su za transport i možete ih poneti gde god poželite, pa čak i na posao. Njihova popularnost raste iz dana u dan, a posebno se broj korisnika ovih uređaja povećava dolaskom lepog vremena. 

"Treba imati u vidu da će broj ljudi koji koriste trotinete biti u porastu. Oni se i sada koriste, ali to je zanemarljivo u odnosu na stepen upotrebe u stranim državama. Treba dobro da razmislimo, jer rešenje koje bi trebalo da donesemo sada, moralo bi da se odnosi i na situaciju kada bi imali mnogo više korisnika. To su sredstva koja su sve jeftinija i dostupnija, dok su karakteristike sve ozbiljnije. Prošle godine kod nas je mogao da se kupi u legalnoj prodaji trotinet koji može da razvije brzinu od 100km/h. To je problem", objasnio je Okanović. 

Agencija za bezbednost saobraćaja ne učestvuje u izradi novog Zakona o bezbednopsti, ali je još prošle godine izdala preporuke za vožnju električnih trotineta. Prema tim preporukama, na vozače trotineta se apeluje da se na biciklističkim stazama ne kreću brzinom većom od 35 na sat, a na pešačko-biciklističkim stazama brže od 10 kilometara na čas.

Unsplash

 

Tamo gde nema staza preporuka je da se trotinetaši kreću trotoarima, ali da ne idu brže od šest kilometara na čas. Na njima ne bi trebalo da se prevoze deca koja stoje ispred njih, dok u uslovima smanjene vidljivosti treba nositi reflektujuće prsluke. 

"Što se tiče struke i nadležnih, još nisam čuo glas da ih treba potpuno zabraniti. Ne vidim prepreku da neko kupi torinet i ne verujem da će biti zabranjeni kod nas, kao što je to bilo u Velikoj Britaniji. Moj savet je da ako ga ljudi koriste na trotoaru, to rade oprezno, jer pešaci ne očekuju nekoga ko se mnogo brže kreće tom podlogom, a pritom je praktično nečujan. Ako se odluče za kolovoz, onda da budu što uočljiviji i imaju signalizaciju kako bi ih drugi učesnici u saobraćaju što lakše primetili", ukazao je Okanović.

Vujanić: A šta ćemo sa električnim biciklima?  

Redovni profesor Saobraćajnog fakulteta Univerziteta u Beogradu Milan Vujanić potvrdio je za Euronews da će pitanje upotrebe e-trotineta u Srbiji biti rešeno, jer je formirana Komisija koja radi na doradi Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZOBS).

"Postoje različita rešenja u svetu, u Nemačkoj oduzimaju dozvolu ako neko pod dejstvom alkohola vozi trotinet, tretiraju ih kao normalne vozače, u Engleskoj je zabranjeno korišćenje na javnim površinama, može da se vozi po dvorištu. Zvali su me da budem deo tima koji već priprema izmenu zakona u kojoj će sve biti definisano", objasnio je Vujanić.

U ovom trenutku prema definiciji ZOBS, e-trotinet odgovara mopedu - to je vozilo na dva točka, koje se pokreće sopstvenom snagom ili motorom, bilo da je električni do četiri4 kilovata ili SUS (klipni) motor do 49 kubika i ne postiže brzinu veću od 49 km/h.  

"Zakon je definisao šta su vozila - šta je bicikl, trotinet, čak se i skejtbord spominje, ali ne i električni trotinet i električni bicikl.  Ovde se postavlja pitanje i električnih bicikala. Isto se dešava, ljudi stavljaju elektro motore na bicikle. Narod je do sada vozio trotinet po trotoaru, a bicikle na ulici. Šta ćemo sa električnim biciklom, treba li dozvola za to, šta ako ga neko vozi u alkoholisanom stanju... Tu je mnogo problema", poručio je Vujanić.

Unsplash

 

Prema njegovim rečima, najbolje bi bilo koristiti ove uređaje na trotoru ili kolovozu, ali pod određenim uslovima.

"Imate dva izbora, trotoar ili kolovoz. Ako se vozi trotoarom - ne brže od pešaka i običnog hoda, tako je recimo regulisana brzina automobila u pešačkim zonama, a ako se vozi na uliici, onda u zoni kao bicikl, do jedan metar uz desnu ivicu kolovoza, kao što važi za bicikle, s tim da bi kao učesnik u saobraćaju morao da ima neku od dozvola, to bih ja postavio kao uslov. Sa druge strane, važno je pitanje starosti, za vožnju u javnosti ne mlađe od 11 godina i da je u prisustvu odgovornog roditelja, koji mora da bude svestan da li sme detetu da dozvoli da vozi takvu spravu", naglasio je sagovornik Euronews Srbija.

Autor više od 100 naučnih i stručnih radova i više desetina publikacija iz oblasti bezbednosti saobraćaja nedavno je ostao zgranut kada je u Bulevaru oslobođenja video majku i ćerku kako vozi e-trotinet brzinom od 30 kilometara na sat.

"Kako da rešite problem ako neko dete na trotinetu starosti 10-11 godina, udari drugo dete na trotoaru i povredi ga. Ko će odgovarati, da li roditelj tog deteta, koje je vozilo ili samo dete? Po kom zakonu će biti odgovorno i da li mu je uopšte zabranjeno da vozi trotoarom. Ništa od ovog nije regulisano. Ovo je ogroman problem, koji će se tek videti u Srbiji, jer sam nedavno došao do informacije da je 30.000 trotineta kupljeno u Srbiji preko interneta", podvukao je Vujanić.  

Primeri iz inostranstva

Francuska je pre dve godine promenila zakon koji je zabranio upotrebu električnih dvotočkaša po trotoaru, dok mogu da se kreću pored kolovoza i biciklističkim stazama. Na biciklističkim stazama maksimalna brzina je 25 kilometara na čas, dok oni koji budu posedovale jače mašine mogu da budu kažnjeni i do 1.500 evra. Deca mlađa od 12 godina ne smeju da ga voze, uz to zabranjena je vožnja sa slušalicama i prevoz više osoba. Ljudi koji poseduju ovo prevozno sredstvo imali su rok do 1. jula 2020. da osiguraju da njihovo vozilo ima prednja i zadnja poziciona svetla, reflektore, zvono i kočioni sistem.

U Austriji električni trotineti koriste površine koje koriste i bicikli, a korišćenje trotoara biće zabranjeno.

Unsplash

 

U Španiji upotreba električnih trotineta nije bila zakonom posebno definisana i sada radi na izmeni zakona, a ako dođe do saobraćajne nezgode oni se izjednačavaju sa biciklima.

U Nemačkoj je predviđena maksimalna brzina malih električnih vozila do 20 km na sat, vožnja biciklističkom stazom ili putem gde nema staze za bicikle, dok korišćenje trotoara nije dozvoljeno.

U Holandiji je uvedena registracija električnih trotineta, koji su zabranjeni za mlađe od 16 godina. Obavezna je vozačka dozvola i kaciga za one čiji trotineti imaju veću brzinu od 25 kilometara na čas. U Belgiji je maksimalna dozvoljena brzina 25 kilometara na čas, ali ako idu trotoarom onda je brzina samo šest kilometara na čas. Holandija i Belgija dozvoljavaju vožnju i kolovozom, ali samo desnom stranom bližoj trotoaru.

Subvencije u Italiji

Italijanska vlada subvencionisaće kupovinu novog bicikla ili električnog skutera sa 500 evra, objavila je ministarka saobraćaja Paola de Mikeli.

Subvencija će biti ograničena na stanovnike gradova s najmanje 50.000 stanovnika i cilj joj je da stimuliše "zelenu mobilnost" nakon ukidanja mera za suzbijanje pandemije koronavirusa, prenosi portal Bankar.me.

Ministarka je navela da će zbog potrebe socijalnog distanciranja, koje će ostati na snazi, manji broj ljudi moći da se vozi autobusima i tramvajima, što će ih prisiliti da razmotre druge oblike dolaska na posao, poput vožnje bicikla.

Vlada zbog toga planira i promene u označavanju saobraćajnica kako bi se gradskim vlastima olakšalo stvaranje novih biciklističkih staza, rekla je ministarka De Mikeli.

Prosečna starost povređenih 29 godina

Istraživanja sprovedena od strane Centra za kontrolu i prevenciju bolesti u Atlanti ukazuju na činjenicu se broj povreda nastalih prilikom vožnje električnih trotineta, a koje zahtevaju prijem u bolnicu ili medicinsko zbrinjavanje, kreće oko 15 na 100.000 vožnji.

Najveći broj povreda zadobijenih u padovima ili sudarima u kojima su učestvovali električni trotineti predstavljaju povrede glave od 40 do 45 odsto, povrede ruku (gotovo svaka treća), i nogu (svaka osma), a prosečna starost povređenih je 29 godina.

Unsplash

 

 

Uprkos upozorenjima proizvođača da korisnici treba budu stariji od 18 godina, jedan od 20 povređenih u ovim incidentima imao je manje od 18 godina.

Činjenice da trećinu teže povređenih čine oni koji su tek počeli da voze ovaj tip trotineta, kao i da je svaka peta povreda nastala u sudaru sa motorinim vozilom, upozoravaju da neiskustvo i neadekvatno ponašanje u vožnji igraju značajnu ulogu u nastanku povreda na električnim trotinetima.
 

Komentari (0)

Srbija