Društvo

Električni trotineti ulaze u Narodnu skupštinu: Šta bi sve moglo da se nađe u Zakonu o bezbednosti saobraćaja?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

21/08/2023

-

09:01

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Šest godina nakon izlaska na ulice, električni trotineti ulaze u Narodnu Skupštinu. Predlogom izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja nalazi se u skupštinskoj proceduri a glavna izmena je da će se oni voziti biciklističkom stazom.

Naime, poslednjih godina električni trotineti postaju sve popularniji vid prevoznog sredstva u Evropi, a počeli su da budu česti i na ulicama u Srbiji. Miodrag Vujošević je svoj prvi električni trotinet kupio 2019. godine, a u razgovoru za Euronews Srbija objašnjava da se na ovaj korak odlučio zbog lakšeg kretanja kroz gradske gužve. 

On najavljene promene smatra dobrim korakom, ali navodi da će svakako u početku biti izazovne kako za vozače trotineta, tako i za ostale učesnike u saobraćaju.

"Mislim da je to dobra stvar, ali postoji i problem oko toga kako će nas ostali vozači doživljavati. Oni će morati da postanu svesni da je izvesno će vozači trotineta postati ravnopravni učesnici u saobraćaju i da će morati da vode računa kada nas vide da se krećemo", kaže Vujošević.

Takođe, dosadašnja praksa pokazala je da pitanje električnih trotineta neophodno rešiti što pre, a sa tim se slažu i građani koji smatraju da je ovom prevoznom sredstvu mesto na ulici.

"Ne možeš tek tako da izađeš van svoje kapije, jer oni stalno lete", rekla je jedna Beograđanka.

Sa njom se slaže i njen sugrađanin jer, kako objašnjava, pešacima nije svejedno kada se sa njima susretnu na trotoaru.

"Kada bicikli mogu da idu po ulici, zašto ne bi i trotineti? Vrlo su vešti, idu brzo, a pešaci koji su stariji, kao ja, ne mogu tako brzo da im se sklone sa puta. Neka se uvede red", kaže.

Kako će biti regulisani?

Novi Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima definiše šta je lako električno vozilo, kuda može da se kreće i koji su minimalni starosni uslovi za njegovu upotrebu.  

Električni trotineti se u njemu svrstavaju u "laka električna vozila, sa najmanje dva točka, mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija snaga elektromotora nije veća od 0,6 kilovata. Njihova brzina ne prelazi 25 kilometara na čas, a masa praznog vozila iznosi najviše 35 kilograma".

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je da je vožnja električnih trotineta do sada kod nas bila potpuno neregulisana i da se zbog toga vozači električnih trotineta ponašaju onako kako je njima zgodno.

profimedia

 

Neki se, kaže, voze trotoarom, neki idu kolovozom, neki idu u suprotnom smeru, prolaze na crveno svetlo, potpuno su ispod radara, a sa usvajanjem izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, kako kaže, to više neće biti slučaj.

"Konačno se uvode pravila za električne trotinete. Zakon pre svega uvodi definiciju šta jeste električni trotinet pošto imamo puno naprava koje imaju dva točka i podsećaju na trotinet, ali po svim karakteristikama više su motocikl nego neko drugo prevozno sredstvo", objasnio je Okanović.

Kako je dodao, vozači električnih trotineta više neće smeti da se kreću trotoarom niti drugim pešačkim površinama. Kako kaže, kretaće se biciklističkim stazama i trakama gde one postoje, a gde ne postoje, koristiće kolovoz bliže desnoj ivici u širini od jednog metra identično kao biciklisti.

"Inače, električni trotineti će smeti da se voze kolovozom samo ukoliko je na kolovozu ograničenje do 50 kilometara na čas. Praktično to znači da električni trotineti neće smeti da se voze kolovozom van naselja", rekao je Okanović.

Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja kaže za Euronews Srbija da su za nepažljive vozače definisane i kazne zatvora.

"Za nanošenje lakih telesnih povreda mogu odgovarati 30 dana pa i više, za nanošenje teških telesnih povreda od dve do osam godine zatvora i za nanošenje smrtnih povreda mogu da odgovaraju od dve do 12 godina zatvora", rekao je Koković.

Pri upravljaju električnog vozila na putu, obavezna tehnička dokumentacija 

Kako je Euronews Srbija ranije pisao, ukoliko vozač upravlja lakim električnim vozilom na putu, moraće kod sebe da ima tehničku dokumentaciju o vozilu iz koje se mogu utvrditi tehničke karakteristike trotineta, kao što su snaga elektromotora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila. Na zahtev ovlašćenog lica biće dužan da ovu dokumentaciju pruži na uvid. 

Još jedno pravilo biće i nošenje svetloobojenog prsluka prilikom kretanja kolovozom, osim u zoni usporenog saobraćaja. Ovu obavezu imaće i u uslovima smanjene vidljivosti kada se budu kretali biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom i zonom usporenog saobraćaja.  

Po pitanju maksimalne brzine kretanja električnih trotineta Srbija sledi praksu zemalja EU. Tako je brzina od 25 kilometara na čas identična i u Luksemburgu, Irskoj i Španiji.

profimedia

 

Prema izmenama zakona, mlađi od 14 godina neće smeti da upravljaju lakim električnim vozilom na javnim putevima, a mlađi od 18 godina koji voze trotinet moraće da nose zaštitnu kacigu. Na trotinetu neće biti dozvoljeno prevoženje još jedne osobe. 

 Po pitanju starosne granice za vožnju naša zemlja pribegla srednjem rešenju, jer je u zemljama poput Luksemburga i Poljske vožnja dozvoljena već od 10-te godine, a u Irskoj, Španiji i Belgiji za upravljač je moguće stati tek sa 16.

Okanović: Rregulisanjem vožnje električnih trotineta počeće i rentiranje

Okanović je rekao da se izmenama ovog zakona očekuje i pojava brojnih operatera koji će rentirati električne trotinete, kao što je to slučaj u svetu. Kaže da je u Evropi i svetu vrlo popularno rentiranje trotineta, takozvani "šering", dodajući da su to servisi koji rade putem aplikacije.

"Pronađete putem aplikacije gde se nalazi najbliži slobodan trotinet, a onda ga putem mobilnog telefona otključate, platite preko mobilnog telefona njegovo korišćenje i kad završite korišćenje ostavite ga tu gde ste završili vožnju, pa će ga onda uzeti neko drugi", rekao je Okanović za Tanjug.

On je naveo da je, prema njegovim saznanjima, nekoliko kompanija već spremno da uđe na tržište Srbije i da samo čekaju kada će se usvojiti zakon, da to konačno bude i regulisano.

"Očekujem da će onog trenutka kada zakon bude objavljen u Službenom glasniku već spremni investitori, odnosno kompanije doći i da ćemo onda na ulicama Beograda, Novog Sada, Niša i ostalih većih gradova jako brzo videti te aplikacije", rekao je Okanović.

Komentari (0)

Srbija