"Mašina smrti" vredna dve milijarde dolara: Kako izgleda let "Duhom" koji je bombardovao Iran i Srbiju? (VIDEO)
Komentari
23/06/2025
-17:46
Napad SAD na iranske nuklearne objekte, pod kodnim imenom "Operation Midnight Hammer" (Ponoćni čekić), odveo je bombardere B-2 Spirit u najznačajniju misiju u njihovoj istoriji. Sedam B-2 bombardera bacilo je "bunker-buster" bombe na objekte Fordo, Natanz i Isfahan. Misija, koja je uključivala let preko Atlantika i podršku manjih borbenih aviona, podvukla je globalni domet i preciznost B-2.
Bombarder B-2 Spirit, poznat i kao "Stealth Bomber", predstavlja vrhunac američke vojne tehnologije i simbol strateške moći. Ovaj avion poznat je po svojoj sposobnosti da neprimetno prodre kroz najsofisticiranije protivvazdušne odbrane.
Proizvodnja i ulazak u upotrebu "Duha"
Razvoj B-2 Spirita započeo je tokom administracije predsednika Džimija Kartera u okviru projekta Advanced Technology Bomber (ATB).
Prvi let ovog aviona dogodio se 1989. godine, a proizvodnja je trajala od 1988. do 2000. godine. Prvi operativni avion, nazvan Spirit of Missouri, isporučen je bazi Vazdušnih snaga SAD u Vajtmanu, Misuri, 1993. godine.

Tanjug/AP
B-2 je dostigao početnu operativnu sposobnost (IOC) 1997. godine. Ukupno je proizveden 21 avion, od kojih je 19 i dalje u službi (jedan je uništen u nesreći 2008. godine, a drugi je verovatno povučen nakon oštećenja u nesreći 2022. godine).
Sposobnosti i karakteristike
B-2 Spirit je strateški bombarder sa niskim radarskim otiskom (stealth tehnologija), dizajniran za prodiranje kroz guste protivvazdušne odbrane. Njegov dizajn "letećeg krila" bez trupa i repa, u kombinaciji sa kompozitnim materijalima i posebnim premazima, čini ga gotovo nevidljivim za radar.
Ističe se po kapacitetu naoružanja jer može nositi do 80 bombi klase 500 funti (230 kilograma) Mk 82 JDAM sa GPS navođenjem ili 16 nuklearnih bombi B83 od 2.400 funti (1.100 kilograma). Takođe je opremljen za nošenje velikih projektila za udar na daljinu.
Karakterišu ga i domet i brzina jer sa dometom od preko 6.000 nautičkih milja (11.000 kilometara) bez dopune goriva i preko 10.000 nautičkih milja (19.000 kilometara) sa jednom dopunom u vazduhu, B-2 može izvoditi misije na globalnom nivou.
Njegova maksimalna brzina je visoka podzvučna (oko 1.010 km/h), a može leteti na visinama do 50.000 stopa (15.000 metara).

Tanjug/AP
Posadu čine dva pilota (pilot i komandant misije). Avion koristi napredne sisteme, uključujući novi sistem za ciljanje uz pomoć radara (RATS) i projektil JASSM-ER za udare na velike udaljenosti.
Iako prvobitno dizajniran za nuklearne misije, B-2 se danas koristi za konvencionalne i nuklearne udare, uključujući precizne napade na pokretne ciljeve. B-2 je jedini operativni avion sposoban za nošenje teških projektila za udar na daljinu u stealth konfiguraciji, što ga čini nezamenljivim za misije prodiranja u neprijateljsku teritoriju.
Visoki troškovi proizvodnje
B-2 Spirit je poznat kao najskuplji borbeni avion ikada izgrađen. Prosečni trošak po avionu, uključujući razvoj, inženjering, testiranje, proizvodnju i nabavku, iznosio je 2,13 milijardi dolara.
Sama izgradnja jednog aviona koštala je u proseku 737 miliona dolara, dok su ukupni troškovi nabavke (uključujući rezervne delove, opremu, modifikacije i softversku podršku) iznosili oko 929 miliona dolara po avionu.
Operativni troškovi su takođe visoki – prema izveštaju Generalnog računovodstvenog ureda (GAO) iz 1996, svaki sat leta B-2 zahteva 119 sati održavanja, a operativni trošak po avionu je višestruko veći od onog za B-1B ili B-52H.
Uloga u NATO agresiji na Srbiju
B-2 Spirit je imao značajnu ulogu tokom NATO agresije na Saveznu Republiku Jugoslaviju 1999. godine, u operaciji pod nazivom "Operation Allied Force". Ovo je bio njegov borbeni debi, gde je demonstrirao svoje stealth sposobnosti.
Tokom prvih osam nedelja američkog učešća u ratu, šest B-2 bombardera uništilo je 33 odsto izabranih srpskih ciljeva, iako su činili samo 50 misija od ukupno 34.000 NATO misija.
Ovi avioni su leteli neprekidno iz baze Vajtman u Misuriju do Jugoslavije i nazad, u misijama koje su trajale oko 30 sati.
Uprkos tome što su činili manje od jedan odsto ukupnih misija, B-2 su bacili 11 odsto svih bombi tokom kampanje. Nisu registrovani gubici B-2, a prema izveštajima pilota, avioni nisu bili detektovani od strane jugoslovenskih sistema protivvazdušne odbrane.
Komentari (0)