Fokus

"Virtuelna pomorska diplomatija": Da li se incident u Crnom moru zaista dogodio ili je reč o novoj vrsti rata preko interneta

Komentari

Autor: Euronews

28/06/2021

-

22:18

"Virtuelna pomorska diplomatija": Da li se incident u Crnom moru zaista dogodio ili je reč o novoj vrsti rata preko interneta
"Virtuelna pomorska diplomatija": Da li se incident u Crnom moru zaista dogodio ili je reč o novoj vrsti rata preko interneta - Copyright AP/Uncredited

veličina teksta

Aa Aa

Incident u kojem je učestvovao britanski ratni brod kod obala Krima 24. juna možda je počeo putem interneta - virtuelnim putovanjem koje se zapravo nikada nije dogodilo.

Razarač Britanske kraljevske mornarice HMS Defender dospeo je na naslovne strane svih svetskih medija nakon plovidbe do krimske obale. Kremlj te vode smatra ruskom teritorijom, dok za ostatak sveta one pripadaju Ukrajini.

Moskva je saopštila da je tokom incidenta u Crnom moru ispalila hice upozorenja i bacila bombe prema britanskom brodu, tvrdeći da je povredio pomorsku granicu kod Krima i ušao u ruske teritorijalne vode. London je negirao da su Rusi njihovom brodu uputili hice upozorenja, navodeći da je razarač plovio kroz teritorijalne vode Ukrajine.

Izveštač BBC-a na brodu Defender rekao je da su brod uznemiravali ruski borbeni avioni i brodovi obalske straže, navodi Euronews.

Ipak, podaci dobijeni sa sajta za praćenje brodova (Marine Traffic) pokazuju da su dve strane mogle biti uključene u nešto što je jedan stručnjak nazvao "virtuelnom pomorskom diplomatijom".

Putovanje koje se nije dogodilo

Podaci praćenja lokacije pokazali su kako se HMS Defender i holandska fregata HNLMS Evertsen u ranim jutarnjim satima 19. juna približavaju luci Sevastopolj na Krimu. Čudna stvar je što oni nisu bili tamo.

Pomorski saobraćaj omogućava korisnicima praćenje globalnog saobraćaja pomoću javno dostupnih podataka sistema automatske identifikacije (AIS). Na osnovu toga brodovi određene veličine moraju da emituju podatke koji sadrže njihove GPS koordinate, kurs i brzinu.

Lažiranje položaja broda je komplikovano, ali moguće, poručili su za Euronews iz međunarodne neprofitne organizacije "Global Fišing voč" (Global Fishing Vatch), koja je osnovana radi unapređenja održivosti okeana kroz veću transparentnost u globalnim ribolovnim aktivnostima. 

"Neke AIS jedinice konstantno daju ofset ili preokrenute koordinatne vrednosti. To je vrlo lako uočiti, jer dovodi do nemogućih brodskih putanja, na nemogućim lokacijama, kao što su Himalaji ili iznad Antarktika", rekao je analitičar podataka  "Global Fišing voč" Bjorn Bergman.

"U nekim neobičnim slučajevima dobijamo lažne AIS položaje proizašle sa broda koji prima manipulisane ili kodirane GPS informacije. Takođe je moguće da se AIS putanja u potpunosti simulira i imputira u tok podataka sa zemaljskog AIS prijemnika", dodoao je Bergman.

Lažni brodovi, pravi sukob

Anders Puk Nilsen, pomorski analitičar sa Kraljevskog danskog odbrambenog koledža, rekao je za Euronews da je nepoznata osoba postavila virtuelno putovanje kao upozorenje.

"Pretpostavljam da su poslali signal Kraljevskoj mornarici, posadi HMS Defendera i holandske fregate. Poruka u smislu: znamo šta smerate i spremni smo za vas", rekao je Puk Nilsen.

Drugi vojni stručnjak koji je anonimno komentarisao ovaj incident kaže da je "reč o raspoređivanju remetilačkih snaga".

Ometanje AIS-a nije problem samo u Crnom moru. Švedski brodovi u Baltičkom moru naišli su na sličan incident ranije ove godine kada su podaci AIS-a netačno sugerisali da se nalaze u ruskim vodama u blizini Kalinjingrada.

Švedske oružane snage ozbiljno su shvatile ovaj incident.
 
"Važno je da su javno dostupne informacije tačne, jer greške mogu uticati na poverenje u vlast. Manipulacije i dezinformacije neprestano se dešavaju u našem društvu, a toga nismo uvek svesni", saopštila je martu švedska vojska.

Budućnost ratovanja

Lažna putanja Defendera i Evertsena nagoveštavaju pojavu nove vrste sukoba, kaže Puk Nilsen. 

"Ova stvar sa pomorskim saobraćajem navodi na razmišljanje, da li vidimo koncept virtuelne pomorske diplomatije gde oni na neki način virtuelno šalju ratni brod kroz tuđe vode", rekao je Nilsen.

Brodovi uključeni u ilegalne aktivnosti često skrivaju svoj identitet prilikom emitovanja AIS-a.

Iako incident na Krimu pokazuje kako su falsifikovani podaci AIS-a postali deo informacionog rata između globalnih sila, za Bergmana to predstavlja kriminalnu aktivnost.

Jedan brod koji je Interpol pratio zbog ulova zabranjene tune pokušao je da pobegne mešajući svoje AIS identifikatore sa podacima drugih brodova, rekao je Bergman.

"Međutim, informacije o položaju koje je brod emitovao i dalje su bile tačne, što je omogućilo da se njihova lokacija prosledi indonežanskoj mornarici koja je na kraju pronašla brod", dodao je on.

Komentari (0)

Svet