Planeta

Autor: Euronews Srbija, Jutarnji, CNN

18/11/2021

SAD osuđuju ruski test u svemiru: Nećemo tolerisati nepromišljene i opasne poteze - Copyright Pixabay

Zvaničnici SAD osudili su ruski antisatelitski test zbog kojeg su astronauti koji borave na Međunarodnoj svemirskoj stanici morali da se evakuišu u letelice kako bi se brzo evakuisali u slučaju opasnosti.

Američka svemirska komanda izjavila je da su Rusi testirali projektil za uništavanje satelita. Oni su gađali svoj satelit od kojeg je posle udara rakete nastalo više od 1.500 opasnih krhotina u niskoj orbiti Zemlje koje će se raspasti na stotine hiljada malih komadića.

"Rusija je prikazala kršenje sigurnosti, bezbednosti i stabilnosti", rekao je američki komandant Svemirske komande general Džejms Dikinson i dodao da će otpad koji je nastao od Rusa predstavljati opasnost za satelite u orbiti i svemirske misije u narednim godinama.

Pixabay

Administrator NASA Bil Nelson rekao je i izjavi da je revoltiran zbog ove "neodgovorne akcije destabilizacije".

On navodi da je nepojmljivo da bi Rusija ugrozila ne samo Amerikance nego i međunarodne partnere na Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS), kao i njihove astronaute. Nelson tvrdi da je ovom akcijom ugrožena i novopostavljena Kineska svemirska stanica.

Rusija je u utorak objavila da je uspešno sprovela testiranje oružja koje je za metu imalo stari ruski satelit i odbacila kritike SAD, Britanije i NATO da je testiranje bilo opasno za svemirske letelice u orbiti.

"Putanja objekta, koji je primorao posadu MSS da se preseli u letelicu prema standardnim procedurama, udaljila se od MSS. Stanica je u zelenoj zoni", objavila je na tviteru ruska svemirska agencija Roskosmos.

Rusko ministarstvo obrane navodi je da otpad od testiranja nije pretnja za MSS i da Vašington to zna, prenosi Jutarnji.

"Rusko ministarstvo obrane uspešno je sprovelo testiranje 15. novembra koje je za metu imalo rusku svemirsku letelicu Tselina-D, koja nije u funkciji i koja je u orbiti od 1982.", saopštilo je rusko ministarstvo odbrane.

Ministarstvo je podsetilo da su SAD, Kina i Indija već sprovodili slična testiranja.

U ponedeljak ujutru ruski astronaut na MSS Anton Škapelkov tvitovao je da je sve u redu i da nastavljaju rad po planu i programu.

Državni sekretar SAD Antoni Blinken izjavio je da je stvaranje svemirskog đubreta opasan i neodgovoran test koji će ugroziti satelite i druge objekte u svemiru koji su bitni za očuvanje bezbednosti, ekonomije i naučnih istraživanja.

MSS je već duže vremena u potencijalnoj opasnosti od delića svemirskog đubreta koje leti u orbiti ali su premali da bi se pratilo njihovo kretanje.

Do incidenta je došlo u vreme pojačanih tenzija između SAD i Rusije. Zvaničnici SAD su se uznemirili zbog vojnih trupa koje Rusija dovodi na granicu sa Ukrajinom i, zajedno sa EU izrazili su zabrinutost  zbog migrantske krize na granici sa Belorusijom koju optužuju da je započela hibridni rat protiv Evrope.

Svet