Planeta

Autor: Euronews

14/06/2022

Na Galapagosu pronađena džinovska kornjača za koju se verovalo da je izumrla
AP/Dolores Ochoa - Copyright AP/Dolores Ochoa

Naučnici su pronašli retku vrstu džinovske kornjače za koju se verovalo da je izumrla pre više od jednog veka. U pitanju je chelonoidis phantasticus - "fantastična džinovska kornjača" sa ostrva Fernandina na Galapagosu.

Džinovske kornjače mogu da dostignu težinu od 417 kilogarma i da narastu do 1,3 metra. Obično žive između 80 i 120 godina, prenosi Euronews. Poslednji put kada je viđena ova vrsta bilo je 1906. godine.

Postoji 14 različitih vrsta džinovskih kornjača sa Galapagosa, a sve potiču od jednog pretka - i sve su navedene na Crvenoj listi IUCN-a kao ranjive, ugrožene, kritično ugrožene ili izumrle.

Godine 2019. istraživači na ostrvu Fernandina otkrili su Fernandu, usamljenu ženku koja se nastanila na izolovanom vegetacionom delu.

Nakon što je uporedio Fernandin DNK sa uzorkom 'fantastične džinovske kornjače' sakupljenim 1906. godine, tim je potvrdio da pripadaju istoj vrsti.

"Kao i mnogi ljudi, moja prvobitna sumnja je bila da ovo nije autohtona kornjača sa ostrva Fernandina. Na moje iznenađenje videli smo da je Fernanda veoma slična onoj koju su pronašli na tom ostrvu pre više od 100 godina, a obe su se veoma razlikovale od kornjača sa drugih ostrva", rekao je Stefan Gaugran sa Univerziteta Prinston, istraživač zadužen za sekvenciranje genoma.

Istraživači procenjuju da Fernanda ima oko 50 godina.

Šta je sledeće za fantastičnu džinovsku kornjaču?

Novo otkriće daje istraživačima "nadu", rekla je Adalgisa Kakon, koja je učestvovali u istraživanju.

"Pronalazak jednog živog primerka daje nadu i otvara nova pitanja, jer mnoge misterije i dalje ostaju otvorene. Da li na Fernandini ima još kornjača koje se mogu vratiti u zatočeništvo da bi se pokrenuo program uzgoja? Kako su kornjače kolonizovale Fernandinu i kakav je njihov evolutivni odnos sa drugim džinovskim kornjačama sa Galapagosa", zapitala se Kakon.

Postoji nada za fantastičnu džinovsku kornjaču, jer su tokom ekspedicija na ostrvo Fernandina, istraživači otkrili nedavne tragove i ostatke najmanje dve ili tri druge kornjače.

Fernanda se sada nalazi u Centru za kornjače Nacionalnog parka Galapagos, ustanovi za spasavanje i razmnožavanje, gde stručnjaci vide šta mogu da urade kako bi njenu vrstu održali u životu.

"Ove informacije su važne za očuvanje. To podstiče biologe da teže traže poslednjih nekoliko pojedinaca u populaciji kako bi ih vratili sa ivice izumiranja", rekao je Piter Grant, profesor zoologije sa Prinstona i stručnjak za Galapagos.

laza