Nebojša Šaponjić za Čadež talk: Put "Nelta" od male kancelarije u Kumodražu do ozbiljnog igrača na globalnom tržištu
Komentari10/05/2025
-21:04
Svi iz biznisa u Srbiji znaju ko je Nebojša Šaponjić i šta je "Nelt". Znaju priču o Nebojši i njegovom ortaku Ranku, koji se nisu posvađali kada su napravili veliki posao, što je tako tipično u biznisu. Znaju koliko mu znače porodica, prijatelji, koliko ga nije briga šta drugi misle o nečemu što je namerio da uradi.
Posle nekoliko promptova i varijacija, ChatGPT je izneo sledeće mišljenje o Nebojši Šaponjiću:
"Nebojša Šaponjić mi deluje kao čovek koji ne voli previše da bude u centru pažnje, ali čiji rezultati govore umesto njega. Izgradio je ozbiljan poslovni sistem, ali ne kroz agresivnu ekspanziju, već kroz promišljene poteze, strateška partnerstva i dugoročnu viziju. Sposobnost da proširi kompaniju i van Balkana govori da razmišlja globalno, ali deluje lokalno što je odlika vrhunskih lidera. Uključio je decu u porodični biznis pa se stiče utisak da on ne gradi imperiju već i nasleđe, nešto što će trajati i posle njega. Verovatno je tih, ali izuzetno fokusiran i sigurno neko ko ne donosi odluke impulsivno, već sa jasnim planom i vizijom budućnosti."
Šaponjić je u emisiji Čadež talk podelio svoje ogromno životno i poslovno iskustvo, počev od detinjastva, preko prvih koraka u biznisu do velikog uspeha i proboja "Nelta" na međunarodno tržište uprkos inflaciji, sankcijama, ratovima. Za one koji žele da budu preduzetnici, ima kratak ali univerzalan savet.
"Bez rizika nema biznisa. Možeš da budeš ti i konzervativan koliko god, ali moraš negde da prepoznaš taj deo rizika i da uđeš u rizik", kaže Šaponjić.
Govoreći o svojim školskim danima, Šaponjić, kome su roditelji bili prosvetari, ističe da je bio nestrpljiv i nestašan, ali da su mu nastavnici i profesori usadili osećaj za odgovornost i poštenje, kao i da su ga naučili kako da uči. Pomenuo je i čestu izreku svog oca, koji je predavao fiziku "ako ne znaš nešto, sine, sve ima u knjigama, samo bi trebalo čitati malo".
"Ali oni su usadili tu formu prema knjizi, i usadili ti da učiš i da sve možeš da naučiš. I jednu odgovornost, ipak smo mi bili svi zajedno, familija uvek na gomili. Poštovali smo se, što bi rekli. To je razlika, mislim, od ovih novih generacija, imali smo veliku odgovornost i poštovanje prema familiji", kazao je Šaponjić.
On je zatim ispričao kako je igrom slučaja završio na studijama u Sarajevu 1977. tokom "zlatnih godina" tog grada i koliko ga je oblikovala ta multikulturalna sredina puna razlitih i zanimljivih ličnosti.
"Ti si došao u jednu sredinu koja je totalno bila drugačija. Multikulturalna, otvorena, sa drugačijim pristupom. Upoznao si neke ljude koji su totalno različiti. Upoznavao si se sa svim što ima okolo, naokolo. A usput, to upoznavanje je bilo jedno preko fakulteta, drugo što si sve vreme radio. Mi smo sve vreme radili da bismo mogli da malo bolje živimo. Imali smo da živimo, ali nismo imali malo bolje da živimo. Tako da smo radili. Ja sam tamo odrastao u jednom veoma zanimljivom društvu. To je nešto slično KST-u ovde (Klub studenata elektrotehnike). Zove se Stelex, koji je bio kultno mesto Sarajeva i svi su znali za to. I to celo društvo naše koje je gore-dole, bilo je zanimljivo. Upoznao si neke ljude koje, posle tek vidiš da su legende, video si neki noćni život koji je drugačiji, video si da si različit život od različitih ljudi. I to je, mislim, za mene najveće iskustvo da drugačije smatram sve i da razumem sve. Sarajevo mi je dalo to nešto sasvim različito i sasvim drugačije", prisetio se Šaponjić tog vremena.
"Nelt" je kompanija koja se brzo prošilira od kancelarije u Kumodražu od 80 kvadrata i postala regionalni igrač, da bi se zatim proširila i na globalno tržište. Ta ekspanzija krenula je od partnerstva sa američkim "Procter & Gamble".
"Mi tad kad smo dobili Srbiju, oni su nam veoma brzo nudili, Srbija i Crna Gora bili su zajedno i oni su nam ponudili Bosnu. I to je možda jedan od prvih, kako bih rekao, ajde nije loš potez, ali neprepoznavanje toga da trebaš da ideš tamo. Uplašili smo se u nekom trenutku, dobro, ima tu raznih spletova okolnosti. Prvo su ti trebali novci, mi smo uvek bili malo konzervativni po pitanju investiranja, zaduživanja i tako dalje u to doba i onda smo prepoznali tu celu priču da moramo dalje. Onda su nam brzo dali Makedoniju. Tako da smo mi već pre bombardovanja imali Srbiju, Crnu Goru, Kosovo pre bombardovanja, i Makedoniju. Onda je došlo bombardovanje, morali smo da izađemo sa Kosova, to je bilo, onako, već traumatično. Kada smo se vratili, jedina srpska firma koja se zove NELT, i koja radi pod srpskim imenom. Vratili smo se pre 3-4-5 godina, pred kovid, pa i to malo teže tamo. Onda smo ukapirali da nema tu druge varijante. To je prvo to širenje. Onda smo prepoznali grešku Bosne. I kada mi je prvi put nuđeno da imamo iskorak, ne znam ko je tada bio, ko nam se ponudio od ovih velikih principala. Onda smo kupili jednu malu firmu u Bosni, u suštini koja je bila više kao entitet. I sada imamo Kosovo od skoro 300 miliona evra i 500 ljudi u Bosni. U Albaniju smo kasnije ušli", ispričao je Šaponjić.
Ceo razgovor sa Nebojšom Šaponjićem, u kojem je bilo reči i o širenju na afričko tržište, možete pogledati u videu na početku teksta.
Komentari (0)