Emisija Čadež Talk: Kako je Marko Carević iz "Doline gladi" došao do vrha biznisa
Komentari03/05/2025
-21:04
Click Boom Tras jeste poznata i tačna krilatica Ananasa, koji nije samo još jedna online prodavnica, već je vrlo složen ekosistem preko koga svi proizvođači na laki i jednostavan način mogu da prodaju svoje proizvode.
Ali ovo Click Boom Tras i te kako dobro opisuje karakter i energiju koju ima prvi čovek Ananasa, jer kod njega je sve brzo, energično, inovativno, avanturistički, sad i odmah. i ono najvažnije nikad dosadno. Jer dosada je nešto što ne može da podnese.
Gost emisije Čadež Talk bio je Marko Carević, CEO Ananasa, ali u duši startuper koji u svojih 30 godina života, koliko danas ima, sabio toliko toga što ljudi ne prožive u nekoliko života. Krenuo je iz doline gladi, kako se nekad zove njegov rodni Kragujevac, rešen da stigne daleko. I putovao je od prvih klinačkih biznis planova koji nisu baš bili uspešni, ali su ga naučili da je mnogo važno šta kupac misli.
Preko ETF-a do Telenora gde je stvorio prvu digitalnu banku. Ređali su se Malezija, Pakistan, Mjanmar, Tajland, pa šest godina u Indiji koje je sve ono što mi ne znamo o njoj, potom Češka i onda poziv da se vrati kući u Beograd, u Ananas.

Euronews
Za Marka Carevića, osnivača i direktora kompanije Ananas, preduzetništvo nije došlo kao inspiracija iz poslovnih knjiga, već iz realnosti života u Kragujevcu devedesetih godina — gradu koji je tada nosio nadimak "Dolina gladi".
"Ceo grad je bio vezan za Zastavu, koja je nestala preko noći. Nije bilo ni fabrika, ni posla. Ljudi su se snalazili kako su znali. Neko je prodavao kafu, neko uvozio robu iz Rumunije, neko švercovao iz Bugarske", priseća se Carević.
Njegov prvi „biznis plan“ bio je iz sveta video igara. Dobio je Game Boy, igračka koja je u tom trenutku bila luksuz, naročito zbog skupih baterija.
"Cela ulica htela je da igra. Glupo ti da ne daš, ali glupo i da daješ – troše baterije. Onda sam krenuo da naplaćujem – 50 para po životu. I to ide super dok ne postaneš predobar. Jedan život traje sve duže, baterije sve kraće, i biznis propadne", kaže uz osmeh.
Kroz školu i rane projekte dolazili su novi izazovi. Od biznis ideje s rezačem diskova za CD namenjene gastarbajterima, do susreta s međunarodnim studentima i projektima, postepeno je izlazio iz okvira lokalnog razmišljanja.
"Počeo sam da shvatam da nisam samo iz Kragujevca, već deo globalne ekonomije", ističe Carević.
"Ne možeš da radiš nešto što nije tvoj DNK"
Iako je bio među najboljima na fakultetu, gde mu je završni rad proglašen najboljim radom mladih inženjera, odlučio je da neće biti inženjer.
"Ne možeš da radiš nešto što nije tvoj DNK", kaže.
Ponudu za posao u Mađarskoj u Nokia Siemens Networks-u odbija, a prijavljuje se za posao u Telenoru – bez ikakvog radnog iskustva i spreman da radi besplatno.
"Rekao sam – plata nula. Meni je bilo važnije da učim", kaže Carević i dodaje da je rano shvatio važnost znanja za poslovni uspeh.
Inspiraciju za taj pristup nalazi u jednoj anegdoti sa treninga.
"Ako pola sata dnevno učiš o nekoj temi, za godinu dana si ekspert u firmi, za dve na međunarodnom nivou, a za tri godine među najboljima na svetu".
Taj princip ga vodi do pozicije jednog od najmlađih eksperata u Telenor grupi u oblasti finansijskih servisa unutar telekom industrije.
"Prvi poslovni let mi je bio za Pakistan – da predajem ljudima kako da razvijaju digitalne finansijske proizvode. Kasnije su sledila tržišta kao što su Mjanmar, Malezija, Norveška, Švedska..."
Ipak, sve to bio je samo uvod za sledeći veliki korak.
"Dođeš do tačke gde želiš da probaš maksimum. A šta je maksimum? Kupi mi banku", rekao je Carević.
Kompletnu emisiju Čadež Talk pogledajte u video prilogu.
Komentari (0)