Biznis vesti

Komisija za zaštitu konkurencije preduzima "dokazne radnje": Koje su konkretne mere za snižavanje cena

Komentari
Komisija za zaštitu konkurencije preduzima "dokazne radnje": Koje su konkretne mere za snižavanje cena
profimedia - Copyright profimedia

Autor: Lj.G.

18/05/2025

-

18:00

veličina teksta

Aa Aa

Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je 10. oktobra prošle godine postupak protiv četiri trgovinska lanca zbog osnovane pretpostavke da su povredili konkurenciju zaključenjem restriktivnog sporazuma. Posle sedam meseci od pokretanja istrage, još nema izveštaja te komisije koja treba da utvrdi da li je bilo dogovaranja o cenama ili nije. Informacije o tome dokle se stiglo u postupku zatražiće Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine. To je najavila ministarka Jagoda Lazarević. 

Ona je rekla da će se Ministarstvo obratiti Komisiji kako bi dobilo informacije dok se stiglo, presak stanja i koji su dalje koraci. 

"To će biti apsolutno imperativ, da bi znali je li bilo ili nije bilo (dogovaranja)", rekla je nedavno Lazarević. 

Da i dalje prikuplja informacije i vrši analizu, Komisija je navela u godišnjem izveštaju koji je 28. februara podnela Skupštini Srbije.   

U delu koji se odnosi na postupak protiv četiri trgovinska lanca, navela je da su u dosadašnjem toku postupka sprovedeni nenajavljeni uviđaji kod stranaka u postupku, kao i kod trećih lica. 

"Komisija dalje prikuplja informacije, izjašnjenja i podatke, vrši njihovu analizu, te preduzima potrebne dokazne radnje koje su od značaja za pravilno utvrđivanje činjeničnog stanja u ovom postupku", piše u izveštaju.

Komisija je opisala dosadašnji tok postupka, navodeći da je analiza uslova konkurencije na tržištu maloprodaje određenih prehrambenih proizvoda pokazala da je tržište maloprodaje u Srbiji u jednogodišnjem periodu ostvarilo vrednosni rast uz istovremeni blagi količinski pad, kao i da je u istom periodu porast cena u maloprodaji bio skoro duplo veći od inflatornih pritisaka. 

Utvrđeno je, kako se dodaje, i da je u višegodišnjem periodu došlo do značajnog rasta prihoda i bruto marži, odnosno profitabilnosti stranaka u postupku, što potvrđuju i podaci o njihovoj poslovnoj dobiti. 

profimedia

 

"Petomesečno poređenje redovnih cena za veći broj odabranih proizvoda pokazalo je da su kod svih posmatranih maloprodavaca cene bile iste ili slične, uz različite uslove nabavke, dok je poređenje vrednosti potrošačke korpe, koja sadrži 45 odabranih proizvoda, u kraćem vremenskom periodu od nekoliko dana, ukazala na neznatnu razliku između stranaka u postupku, pri čemu je bila znatno niža u maloprodajnom objektu učesnika koji nije stranka u postupku, a koji je imao najnepovoljnije komercijalne uslove nabavke. Sve izneto bilo je dovoljno za postojanje osnovane pretpostavke da su stranke zaključile restriktivni sporazum, pa je pokrenut postupak po službenoj dužnosti", navela je Komsiija i godišnjem izveštaju. 

"Zašto se napokon nešto ne uradi"

Osim najave da će se za informacije obratiti Komsiji za zaštitu konkurencije, Lazarević je rekla i da je u planu osnivanje Nacionalnog saveta za trgovinu, gde će biti pozvani i trgovinske lance.

"Oni će biti uključeni ukoliko se odazovu, da imamo jedan voljan interaktivan i konstruktivan dijalog. Ali istovremeno, ukoliko postoji odsustvo želje da se neke stvari promene na bolje, u interesu građana, da ćemo onda, po modelu dobrih praksi drugih zemalja da donesemo određene konkretne mere, kako bi stvari i situaciju na terenu poboljšali", rekla je Lazarević.

U Udruženju "Efektiva" su oprezni u vezi sa očekivanjima od najave ministarke. 

"Imali smo najave i prošli put i pretprošli put i u oktobru je premijer Vučević najavljivao akcije i da će uključiti BIA i NBS i ništa se nije desilo. Ne vidim razlog da se bilo šta najavljuje. Zar nije bolje da se nešto uradi pa da se objavi šta se uradilo, nego stalno neke najave, najave i pojeo vuk magarca. Ona najavljuje da će tražiti informaciju od komisije, pa što nije zatražila, pa onda objavila šta je dobila. Čim se to svodi na najave, ja lično mislim da od toga nema ništa", rekao je Gavrilović. 

Povodom najave osnivanja Nacionalnog saveta za trgovinu, Gavrilović je rekao da ne zna koji je smisao toga, ali da smatra da je to opet bacanje prašine u oči građanima i javnosti

"Ne vidim čemu sve te najave, zašto se napokon nešto ne uradi, pa da se kaže evo uradili smo to i to i to. Stalno se nešto najavljuje, proveriće se, ispitaće se, tražiće se informacije, videćemo i ništa", rekao je Gavrilović.

Ako bude nešto konkretno, kaže Gavrilović, to će pozdraviti jer "nešto napokon mora da se uradi". 

"Sumnjali su da se dogovaraju za cene, prošlo je sedam meseci, ništa od toga. Što je započet taj postupak ako nisu imali nikakve dokaze? Komisija je rekla u ranijem saopštenju - pozivamo građane, javnost, da nam dostave dokaze ako imaju. Kao da su oni to otvorili bez bilo kakvih dokaza. A da su imali neke dokaze, čvrste, do sad bi postupak bio okončan. Da su hteli da ispituju, ispitali bi", rekao je Gavrilović.

On kaže da bi država mogla nešto konkretno da uradi, navodeći da bi mogla da odabere 20, 50, 100 proizvoda i da kaže kolika je njihova nabavna cena, ko se sve ugrađuje u tu cenu i kolika je marža svih tih učesnika u lancu. 

"Dovoljno je da imamo tu informaciju i onda će potrošači na bazi toga verovatno da redukuju malo svoje ponašanje", rekao je Gavrilović. 

Kakva je dalja strategija u borbi za niže cene? 

Efektiva je u više navrata pozivala potrošače na bojkot velikih trgovinskih lanaca zbog visokih cena.

Euronews

 

Poslednji poziv je bio na jednomesečni bojkot Maksija u aprilu. 

Efekti tog bojkota, kaže Gavrilović teško da mogu da se znaju jer je to u domenu poslovne tajne. 

"Ja nisam to ni tražio Poreskoj upravi jer znam da nam ne bi dali", dodaje on. 

Gavrilović je, međutim, naveo da je od nekih ljudi iz branše dobio informacije da padaju prometi velikih trhovonskih lanaca. 

"To sve govori da im ne ide kako su planirali. Verujem da imaju pad promena od bojkota, a više od besparice", kaže on. 

Upitan o daljoj strategiji u borbi protiv visokih cena, Gavrilović je rekao da se javnost možda malo zasitila bojkota što je, kaže, bilo i očekivano. 

"Ko je čuo, čuo je, ko je shvatio, shvatio je, ko će to da primenjuje on će da primenjuje i bez toga da ga neko poziva na bojkot, ko neće opet džabe ga je zvati ako neće, ali videćemo za dalje neke pojedinačne stvari, konstantno podsećanje ljudi na visoke cene. To je jedino što možemo mi da uradimo kao Efektiva i prijave koje smo počeli poslednjih nekoliko meseci da podnosimo za muvanja sa cenama, sa rokovima upotrebe proizvoda, pa bar nek se puni budžet od prekršenih prijava", rekao je Gavrilović. 

On smatra da nema radnje u gradu u kojoj je ne "muva" sa cenama, navodeći da je neka cena drugačija na kasi nego na rafu, a da se nalaze proizvodi sa isteklim rokom upotrebe

"Dobili smo video-snimke gde teraju zaposlene da prelepljuju rokove. Objavljivali smo to
 i kod nas na mrežama. Nema kontrole, nema kazne, osilili su se. Pre neki dan smo objavili da se  poliparizer sa istekom roka pre 15 dana i dalje prodaje", rekao je Gavrilović. 

 

AI Preporuka

Komentari (0)

Biznis