Biznis vesti

Srbija zainteresovana za koncesiju dva aerodroma u Crnoj Gori: Koliko bi to bilo isplativo i šta koči taj proces

Komentari
Euronews Srbija

Autor: Euronews Srbija

05/06/2025

-

09:04

veličina teksta

Aa Aa

Potpredsednik Vlade i ministar finansija Siniša Mali iskazao je interesovanje Srbije za koncesiju dva međunarodna putnička aerodroma u Podgorici i Tivtu. Postavlja se pitanje koji bi bili ekonomski benefiti, zašto se Srbija nije prijavila na raspisani tender, kao i da li je dobar primer baviti se tuđim, dok je Beogradski aerodrom pod koncesijom druge zemlje. 

Na međunarodnom tenderu za dodelu koncesije nad aerodromima u Podgorici i Tivat raspisanom još u decembru prethodne godine, prijavile su se dve inostrane kompanije. 

Rok za dostavljanje njihovih ponuda bio je 9. maj, a sada, nakon dva meseca od kraja tenderske procedure, ministar Mali je iskazao interesovanje za unapređenje Crnogorskih aerodroma. 

"Srbija je naša susedna zemlja, bratska zemlja, partnerska zemlja. Saradnja sa Srbijom Crnoj Gori uvek može da donese samo dobro i može da donese korist po ugledu na ono kako su unapredili svoj avio saobraćaj. Verujem da bi takva iskustva i prakse mogli da prenesu Crnu Goru", rekla je za Euronews narodna poslanica u Skupštini Crne Gore Jelena Božović. 

Iako srpski zvaničnici tvrde da bi koncesioni ugovor sa Srbijom mogao doneti ubrzani razvoj Crnogorskim aerodromima, javnost zabrinjava činjenica da je Beogradski aerodrom pod koncesijom francuske kompanije. 

Da o ekonomskom napretku koji može doneti Srbija nema smisla ni govoriti, jer se pre svega nije prijavila na tender, ocenjuje ekonomski analitičar Mirza Mulešković. 

"Ne možemo pričati o bilo kakvim ekonomskim benefitima, jer ne postoji zvanična ponuda. Tenderska procedura je završena i Srbija nije u samom procesu odlučivanja, tako da ne možemo govoriti o tome. Ako pogledate situaciju u samoj Srbiji, oni su dali svoje aerodrome pod koncesiju drugoj državi, tako da mislim da i u ovom slučaju, ukoliko ne možete da upravljate svojim aerodromima, teško je da možete da upravljate i sa tuđima", rekao je on za Euronews. 

Ministar finansija Srbije Siniša Mali u saopštenju navodi da aktuelni čelnici u Crnoj Gori više puta nisu pokazali raspoloženje da ih uključe u proces, gde bi, kako kaže, uložili i duplo više od onoga što je predviđeno sadašnjim predlogom koncesionog ugovora.

Dok iz Srbije tvrde da njihovo interesovanje i pokušaji koncesije na aerodrome u Tivtu i Podgorici traju već godinama, veliki deo domaće javnosti tek sada čuje za ove namere. 

Iz tenderske komisije za postupak koncesije Euronews nije uspeo da dobije odgovore, tako da je pitanje sudbine Crnogorskih aerodroma i dalje neizvesno. 

"Definitivno može da bude win-win situacija"

Da bi koncesija dva međunarodna putnička aerodroma u Podgorici i Tivtu bila strateški i ekonomski važan projekat smatra profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Veljko Mijušković. 

Unsplash

 

On za Euronews Srbija kaže da bi time Srbija proširila svoj udeo i kompetencije koje ima na upravljanju delom vrlo važne transportne infrastrukture, a to su aerodromi u Podgorici i Tivtu, što je strateški značajno za zemlju. 

"S druge strane, ekonomski gledano, to je isplativije i dobro pozicioniranje određene investicije u područje koje sada ima relativno stabilna primanja, naročito u postpandemijskom periodu, kada imamo izvesnost u pogledu putovanja i njihovo povećanja", rekao je Mijušković. 

On, međutim, kaže da tu postoji serija otvorenih pitanja, navodeći da je tenderska procedura gotova i da se Srbija nije pojavila na tom tenderu

"S druge strane, ne bih isključio komentare koje je ministar dao, što znači da verovatno može postojati nekakvih redefinisanih elemenata, odnosno mogu postojati određeni pregovori za koje trenutno javnost ne zna, a koji se vezuju za aktiviranje uloge Srbije u ovom procesu. Ono što svakako mislim jeste da ovo definitivno može da bude win-win situacija, i za srpsku i za crnogorsku stranu", rekao je Mijušković. 

Koji faktori koće proces?

Ministar finansija Siniša Mali kaže da je Srbija do sad više puta pokušavala da se uključi u taj proces i naveo je da bi Srbija mogla da pomogne ne samo znanjem, već i iskustvom, ali ističe da sa druge strane nisu bili raspoloženi za to. 

Mijušković navodi da je tu vrlo verovatno problem politički. 

"Kad god bi postojao neki ekonomski interes sa ovog područja, obično je on bio podozrivo gledan. To su naravno posledice nekih otvorenih pitanja u prethodnom periodu, koje se vezuju za status srpskog stanovništva u Crnoj Gori, status Srpske pravoslavne crkve i neke druge segmente vezane za spoljno-političku orijentaciju. U tom smislu, verovatno, i ta neka vrsta podozrivosti. Znači, ne bih rekao da ovde ekonomski segment, odnosno ekonomska računica, predstavlja problem", rekao je on.

Mijušković navodi da ekspertiza koju Srbija ima, naročito nakon davanja aerodroma u Beogradu pod koncesiju Vansiju i sticanje iskustva po tom osnovu, i s druge strane finansijski moment koji Srbija može iskoristiti i da plasira svoja slobodna sredstva, neupitne su.

"U tom smislu gledano, ekonomska računica se ovde ne dovodi u pitanje. Politički su faktori ti koji koče ovaj proces", smatra Mijušković.

On je rekao da je Crna Gora zemlja kandidat za članstvo u Evropskoj Uniji koja je prilično daleko otišla i da u svom spoljnom političkom delovanju teži da se distancira od uticaja Srbije, smatrajući da bi ona na taj način širila svoj geopolitički uticaj na tom području. 

"Mislim da je to jedan stav i sentiment percepcije pre nego realnosti. Srpski i crnogorski narod su dva bratska naroda i mislim da mogu postojati samo pozitivne ekonomske relacije koje se ovde mogu realizovati. Ukoliko do ovog aranžmana i dođe, zaista treba gledati samo ono najbolje što takav aranžman može da iznedri. Verujem da ako postoje određene političke prepreke, da će one biti prevaziđene u slučaju da našem ministarstvu sa druge strane uspe da postigne zajednički jezik sa crnogorskom stranom i ukoliko, naravno, do takvog aranžmana dođe", kaže Mijušković. 

On je rekao da se ne bi složio sa tim da je neobično što je Srbija aerodrom u Beogradu dala pod koncesiju i što je izrazila želju da uzme pod koncesuju dva aerodroma u Crnoj Gori. 

Praksa je, kaže on, velikog broja zemalja u svetu da s jedne strane svoje resurse daje pod koncesiju, a koristeći slobodne raspoložive resurse i znanja, svoju ekspertizu nudi nekim drugim zemljama za slične aranžmane. 

"Mislim da mi možemo iskoristiti benefite koje smo imali u prethodnom periodu i iskustva davanja srpskog aerodroma pod koncesiju Vansiju i na bazi toga na jednoj vrsti strateške prednosti pokušati da unapredimo poslove u Crnoj Gori. To nije neuobičajeno i ne mogu reći da predstavlja neku vrstu ekonomske nedoslednosti, već baš suprotno, možemo reći da predstavlja neku vrstu ekonomske zrelosti i jednog ozbiljnijeg i dugoročnog strateškog razmišljanja", rekao je Mijušković.

On dodaje da mu je žao što je ovo pitanje podložno političkim interpretacijama, jer "ono je par ekselans zaista strateško i ekonomsko".

"Onaj ko ne vidi benefite od ovoga, već vidi samo negativne elemente, mislim da ne razmišlja do kraja bezrezervno objektivno, što je ovde jako važno", zaključio je Mijušković.
 

Komentari (0)

Biznis