Dobrodošli u Srbiju sa e-vizama: Direktor Kancelarije za IT i eUpravu objašnjava kakva je procedura izdavanja
Komentari12/06/2025
-07:07
U ponedeljak su u Srbiju stigle dve gošće kojima su izdate prve e-vize. Tada su dve državljanke iz Kraljevine Lesoto na beogradskom aerodromu "Nikola Tesla" dočekali ministar spoljnih poslova Marko Đurić i direktor Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu Mihailo Jovanović predstavljen sistem elektronskih viza. Postavlja se pitanje kako izgleda procedura izdavanja i iz koliko zemalja mogu građani da konkurišu za e-vizu.
Srbija je uspostavila novi sistem izdavanja e-viza, što znači bez čekanja u redovima i odlaska u diplomatsko-konzularna predstavništva.
Mihailo Jovanović kaže za Euronews Srbija da je na sajtu welcometosebia.gov.rs omogućeno stranim državljanima da apliciraju za elektronsku vizu.
"Ovo važi za državljane 46 zemalja širom sveta. Sve što treba da urade mogu da završe preko tog portala. Dakle, ne moraju kao ranije da odlaze u naše ambasade, odnosno diplomatsko-konzularna predstavništva, apliciraju preko portala. Odluka se opet donosi elektronski. Ministarstvo spoljnih poslova i Ministarstvo unutrašnjih poslova rešavaju taj zahtev i viza se vraća putem e-maila i oni mogu da preuzmu tu vizu", rekao je Jovanović.
Kada stranci dolaze u Srbiju, procedura u vezi sa elektronskim vizama je jednostavna.
"Policijski službenik konstatuje da oni imaju elektronsku vizu i to će, iskoristio bih ocenu ministra spoljnih poslova Marka Đurića, biti kvantni skok, odnosno mnogo će značiti i za turizam Republike Srbije, ali i za sve one koji žele da dođu ovde u Srbiju, da ostanu, da borave i da rade", rekao je sagovornik Euronews Srbija.
To znači da ne moraju da imaju fizički papir, već elektronsku vizu mogu da čuvaju u tom obliku u telefonu.

FoNet/MSP Srbije
"Mi u našem sistemu imamo taj podatak da su oni izvadili elektronsku vizu, tako da prilikom dolaska na srpsku granicu, oni zapravo pokazuju samo pasoš, a naš policijski službenik kada skenira taj pasoš, dobija odmah i evidenciju da taj strani državljanin ima elektronsku vizu", objašnjava Jovanović.
Šta ta usluga znači za Srbiju
Jovanović kaže da izdavanje elektronskih viza stranim državljanima donosi puno toga.
"To je ogledalo naše zemlje prema svetu. Uopšte, veoma je značajno što smo podigli ovaj sajt www.welcometoserbia.gov.rs da strani državljani mogu razne stvari da urade. Od 1. februara prošle godine tu omogućavamo i apliciranje za jedinstvenu boravišnu i radnu dozvolu. Do sada, za nekih 13-14 meseci, bilo je više od 50.000 izdatih boravišnih i radnih dozvola. Na taj način smo strašno ubrzali dolazak stranaca u našu zemlju, naročito onih koji žele da rade. Ali, naravno, i kada je u pitanju turizam, znači da budemo što brži i što jednostavniji. I, naravno, velika priprema za EXPO, kada već sad znamo da ćemo imati goste iz 114 zemalja, znači da se pokažemo kao dobri, efikasni domaćini i da i sam proces izdavanja viza za one zemlje za koje su one potrebne, bude što jednostavniji", naglašava Jovanović.
Mogu li se smanjiti gužve za pasoše i lične karte
Uprkos tome što postoji sistem zakazivanja, i dalje su veliki redovi za izdavanje i pasoša i ličnih karata, pa se postavlja pitanje da li se iz dosadašnje prakse sagledalo gde može da se ta usluga poboljša kako bi se gužve smanjile i izbegle.
Jovanović kaže da je unapređena usluga elektronskog zakazivanja za lične karte i pasoše i da veliki broj građana koristi tu uslugu.
profimedia
"Ona sada omogućava da dva meseca unapred zakažete svoj termin. Možete zakazati termin za svoje ukućene, znači ukupno četiri osobe. Ono što je naša loša navika je da kada se približi leto svi želimo tad da zamenimo pasoš i jednostavno, toliki je broj zahteva pred letnje mesece, i juli i avgust nije moguće nekad naći slobodan termin", rekao je on.
Jovanović je zato pozvao građane da i u zimskom periodu zamene svoja dokumenata, navodeći da je na portalu elektronske uprave dostupna nova usluga elektronskog zakazivanja termina za pasoše i lične karte za bilo koju policijsku stanicu u Srbiji.
"Pozivamo građane da na taj način zakažu svoj termin", rekao je Jovanović.
Kada će biti uspostavljen sistem e-bolovanje
Još jedan projekat digitalizacije je i e-bolovanje.
Jovanović kaže da je to jedan od značajnijih projekata i možda jedan od najzahtevnijih, kao i da će mnogo značiti i građanima i poslodavcima, ali i državi.
Kada se neko razboli, potrebno je da u papiru nosi doznaku svom poslodavcu, čak i ako je bolestan.
"On mora u roku od tri dana mora da odnese taj papir svom poslodavcu. Zatim sledi kompleksan obračun te naknade zarade do 30 dana, koja ide ili na teret RFZO ili na teret poslodavca preko 30 dana. Pa onda opet mora da se nosi potvrda kada se zatvara to bolovanje. To je svakako veoma mučno za građane, ali i poslodavci se žale jer nemaju kontrolu nad tim bolovanjima. I, naravno, da postoje i priče o zloupotrebi samog čina davanja bolovanja", rekao je on.
On naglašava da će se putem e-bolovanja apsolutno lakše sprečiti zloupotrebe i da će postojati jedinstvena centralna kontrola.
"Na ovome radi Ministarstvo zdravlja, Republički fond za zdravstveno osiguranje i Kancelarija za IT i e-upravu. Prva faza je već krenula i Ministarstvo zdravlja u prvim domovima zdravlja u Beogradu testira ovaj sistem. Mi ćemo praktično do kraja godine zaokružiti ceo sistem kada će funkcionisati i ova komunikacija prema poslodavcima, kojima je to veoma značajno, ali i mi ćemo imati centralni registar svih bolovanja u Republici Srbiji", rekao je on.
Komentari (0)