Biznis vesti

MMF: Realni rast BDP-a Srbije biće 3,0 odsto u 2025. i ubrzaće u 2026. na 4,0 odsto

Komentari
MMF: Realni rast BDP-a Srbije biće 3,0 odsto u 2025. i ubrzaće u 2026. na 4,0 odsto
MMF: Realni rast BDP-a Srbije biće 3,0 odsto u 2025. i ubrzaće u 2026. na 4,0 odsto - Copyright profimedia

Autor: Tanjuf

30/06/2025

-

23:26

veličina teksta

Aa Aa

Međunarodni monetarni fond saopštio je danas da je Odbor direktora MMF i zvanično u Vašingtonu potvrdio da je uspešno završena prva revizija aranžmana Instrument za koordinaciju politika sa Srbijom i istakao da će se rast nakon kratkog usporavanja početkom 2025. ponovo ubrzati 2026. i 2027. godine, kao i da će ove godine iznositi 3,0 odsto.

MMF projektuje rast realnog BDP-a Srbije od 4,0 odsto u 2026. i 4,5 procenata u 2027. godini.

Kako je navedeno, razumne makroekonomske politike Srbije podržale su ekonomsku otpornost u neizvesnom globalnom okruženju.

"Vlasti održavaju fiskalnu disciplinu i sprovode makrokritične strukturne reforme u okviru Instrumenta za koordinaciju politika, nakon što su završile prvu reviziju. Iako se Srbija suočava sa domaćim i spoljnim neizvesnostima, izgradila je snažne zaštitne mehanizme kako bi izdržala potencijalne šokove", naveo je MMF.

Ukazuje da bi ponovno oživljavanje reformi radi poboljšanja poslovnog okruženja i upravljanja pomoglo u održavanju snažnog rasta Srbije na srednji rok.

"Ukupna inflacija se vratila u ciljni raspon Narodne banke Srbije (3 procenta +/-1,5 procentnih poena), vođena padom cena energije i umerenom baznom inflacijom. Pozicija monetarne politike je odgovarajuće restriktivna", navodi se u saopštenju.

Fiskalni deficit pod kontrolom

Uprkos povećanim javnim investicijama, fiskalni deficit ostaje pod kontrolom zahvaljujući snažnim prihodima i razumnom upravljanju tekućom potrošnjom.

Iako se deficit tekućeg računa povećao, odražavajući veći uvoz koji podržava pokretanje javnih investicija i slabu spoljnu potražnju, međunarodne rezerve ostaju obilne.

Strukturne fiskalne reforme napreduju, uključujući dalje jačanje upravljanja javnim finansijama i upravljanja javnim investicijama.

Reforme energetskog sektora takođe napreduju, ali još mnogo toga treba učiniti kako bi se osigurala finansijska održivost i operativna efikasnost u državnim energetskim preduzećima, navodi MMF.

Takođe, oživljavanje reformi radi jačanja poslovnog okruženja i poboljšanja upravljanja važno je za podršku stopama rasta u Srbiji na srednji rok.

Rizici negativnog uticaja na izglede su povećani. Globalno usporavanje i dalja geoekonomska fragmentacija mogli bi da opterete izvoz i strane direktne investicije.

"Na domaćem planu, povećane političke tenzije mogle bi da naruše poverenje potrošača i investitora. Ali, Srbija je dobro pozicionirana da upravlja potencijalnim šokovima - međunarodne rezerve i državni depoziti su visoki, javni dug opada, a banke su dobro kapitalizovane i likvidne", navodi se u saopštenju.

Prvi zamenik generalnog direktora MMF-a Gita Gopinat je navela da su razumne makroekonomske politike Srbije i snažno angažovanje sa MMF-om doneli impresivne rezultate.

"Rast je bio otporan, a fiskalni i spoljni baferi su ojačani. Odražavajući ova dostignuća, Srbija je 2024. godine dobila svoj prvi investicioni rejting. U okviru Instrumenta za koordinaciju politika (PCI), srpske vlasti su nastavile svoju posvećenost zdravim ekonomskim politikama i strukturnim reformama. U svetlu smanjenja inflacije i povećanih domaćih i spoljnih izazova, planirana fiskalna ekspanzija usmerena na investicije koje podstiču rast može pomoći u ublažavanju kratkoročnog usporavanja, a istovremeno podstiče srednjoročni rast", navela je ona.

Kaže da je ključna fiskalna politika usidrena na cilj deficita, koja štiti teško stečeni fiskalni kredibilitet i obuzdava pritiske na tekuću potrošnju.

"Kako se trenutni investicioni ciklus prekida, potrebna je postepena fiskalna konsolidacija kako bi se obnovili baferi od spoljnih šokova. Napredovanje fiskalnih strukturnih reformi ostaje neophodno, posebno radi jačanja upravljanja javnim finansijama, poboljšanja upravljanja i transparentnosti u upravljanju javnim investicijama i rešavanja novih fiskalnih rizika", rekla je Gopinat.

Ukazuje da restriktivna monetarna politika ostaje prikladna dok se dezinflacija čvrsto ne održi.

"Iako su banke bile otporne, a sistemski rizici ostali ograničeni, finansijsko posredovanje bi imalo koristi od dodatnih poboljšanja regulatornih i nadzornih okvira, uključujući i bliže usklađivanje sa standardima EU. Kontinuirani napredak u jačanju sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma je takođe važan", rekla je ona.

Takođe, navodi da dalje reforme energetike ostaju ključne za obezbeđivanje održivog i stabilnog snabdevanja energijom.

"Povećanje naknada za mrežu i tarifa za električnu energiju poboljšalo bi povraćaj troškova i finansijsku snagu državnih preduzeća u energetskom sektoru i omogućilo bi ulaganja u diverzifikovaniji i manje ugljenično intenzivan energetski miks", navela je Gopinat.

Navodi da se Srbija suočava i sa srednjoročnim izazovima, uključujući i starenje stanovništva i da će povećanje produktivnosti biće ključno za održavanje konvergencije prihoda sa razvijenim ekonomijama.

Ovo će zahtevati strukturne i upravne reforme kako bi se privukle direktne direktne investicije sa većom dodatom vrednošću i domaće privatne investicije radi podrške rastu, dodala je ona.

Navela je i da će poboljšanje poslovnog okruženja zahtevati mere za unapređenje okvira pravosuđa u trgovini, podsticanje inovacija i jačanje upravljanja.

Izvršni direktori MMF su se složili sa ciljem ocenjivanja osoblja Misije MMF.

Pohvalili su razumnu makroekonomsku politiku Srbije i snažnu posvećenost reformama i pozdravili zadovoljavajući učinak u okviru Instrumenta za koordinaciju politika.

Primetivši povećane domaće i spoljne rizike za izglede, direktori su naglasili važnost održavanja fiskalne discipline, obnove zaštitnih slojeva za šokove i povećanja produktivnosti radi podrške održivijem rastu.

Direktori su podvukli da bi fiskalni deficit od 3,0 procenta BDP-a ili manje omogućio prioritetnu investicionu potrošnju, uz očuvanje teško stečenog kredibiliteta.

Prepoznali su posvećenost vlasti da se pridržavaju posebnih fiskalnih pravila za plate i penzije, što bi trebalo da pomogne da se javni dug čvrsto drži na silaznoj putanji i podrži poverenje investitora.

Direktori su pozdravili fokus na obezbeđivanju transparentnih, odgovornih i efikasnih vladinih operacija.

Mere za poboljšanje upravljanja javnim finansijama i investicijama i upravljanja fiskalnim rizicima pomoći će u održavanju fiskalne discipline, uz istovremeno osiguravanje isporuke kvalitetnih javnih investicija.

Neophodno jačanje kapaciteta poreske administracije

Direktori MMF su takođe istakli potrebu za jačanjem kapaciteta poreske administracije. Pozdravili su posvećenost vlasti rešavanju domaćih zaostalih obaveza i sprečavanju akumulacije novih zaostalih obaveza.

Direktori su se složili oko potrebe zadržavanja sklonosti zaoštravanju monetarne politike kako bi se postigla održiva dezinflacija.

Iako su napomenuli da je bankarski sektor otporan i da sistemski rizici ostaju ograničeni, direktori MMF su naglasili potrebu za kontinuiranim naporima za unapređenje regulatornih i nadzornih okvira, uključujući i kroz bliže usklađivanje sa standardima EU.

Takođe su važni kontinuirani napori za jačanje okvira za sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.

Direktori su istakli da reforme energetskog sektora ostaju neophodne za obezbeđivanje održivih i stabilnih snabdevanja energijom i podršku dekarbonizaciji.

Pozdravili su i posvećenost vlasti jačanju finansijske održivosti državnih preduzeća u energetskom sektoru i podršci investicijama u diverzifikovaniji energetski miks.

U tom smislu, važno je osigurati povraćaj troškova kroz povećanje tarifa za električnu energiju za domaćinstva. Direktori su se složili da su ambiciozne strukturne i upravljačke reforme ključne za postizanje snažnog i održivog srednjoročnog rasta.

Uočavajući uticaj starenja stanovništva, direktori su naglasili potrebu za poboljšanjem mogućnosti zapošljavanja za žene i mlade i obezbeđivanjem boljeg usklađivanja veština sa stalnim zahtevima tržišta rada.

Takođe su podržali intenzivirane napore za poboljšanje poslovnog okruženja, uključujući unapređenje okvira trgovačkog pravosuđa, podsticanje inovacija i poboljšanje upravljanja. Kontinuirani napori za smanjenje korupcije su važni.

Očekuje se da će se sledeće konsultacije po članu IV sa Republikom Srbijom održati u ciklusu od 24 meseca.

Komentari (0)

Biznis