Biznis vesti

Cene automobila i vozila širom Evrope: Gde su najskuplji, a gde najjeftiniji i na kom mestu je Srbija?

Komentari
Cene automobila i vozila širom Evrope: Gde su najskuplji, a gde najjeftiniji i na kom mestu je Srbija?
Cene automobila i vozila širom Evrope: Gde su najskuplji, a gde najjeftiniji i na kom mestu je Srbija? - Copyright TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ

Autor: Euronews.com

25/10/2025

-

16:01

veličina teksta

Aa Aa

Poređenje cena automobila širom Evrope je složen izazov. Fokusiranje na jedan ili nekoliko određenih modela može izgledati kao razuman pristup, ali može biti i greška.

Takva poređenja ne uspevaju da obuhvate širu tržišnu situaciju unutar svake zemlje, jer brendovi automobila prate različite strategije određivanja cena i marketinga. Cene polovnih automobila takođe se značajno razlikuju širom Evrope, što dodatno komplikuje direktna poređenja.

Indeks nivoa cena za "opremu za lični prevoz", koji objavljuje Evrostat, jedan je od načina da se sagledaju razlike između zemalja. Podaci uključuju motorne automobile, motocikle i bicikle, a isključuju održavanje, popravke, rezervne delove i gorivo. Za motorne automobile, podaci obuhvataju i nova i polovna vozila.

Indeks koristi 100 evra kao prosek EU, pokazujući kako se cene razlikuju od te osnovne vrednosti u različitim zemljama.

Najskuplja zemlja

Turska je ubedljivo najskuplja zemlja za automobile i druga lična vozila među 36 evropskih zemalja. Cene su 36,4% više od proseka EU, što znači da bi vozilo koje košta 100 evra u EU koštalo 136,40 evra u Turskoj. Iako je i dalje na vrhu liste, cene su zapravo malo pale, jer je ova cifra 2021. godine iznosila 147,10 evra.

Danska je najskuplja zemlja u EU, sa troškovima koji su 19,1% viši od proseka EU.

"Direktno oporezivanje automobila (PDV + porezi i takse vezane za kupovinu specifične za automobile) značajno se razlikuje unutar EU. Danska je izuzetak sa visokim porezima, što objašnjava visok indeks cena za Dansku", rekao je za Euronews Business Georg Štraser, istraživač u Evropskoj centralnoj banci (ECB).

U svih 36 zemalja, Island (18,1%), Holandija (14,3%), Irska (10,3%) i Švajcarska (10,2%) su među ostalim nacijama gde su cene automobila i ličnih vozila najmanje 10% više od proseka EU.

Severna Makedonija i Slovačka su najjeftinije

Najjeftinije zemlje za opremu za lični prevoz su Severna Makedonija i Slovačka. Кada je prosek EU 100 evra, isti artikli koštaju 87,70 evra u Severnoj Makedoniji i 88,60 evra u Slovačkoj. To znači da su cene automobila i drugih ličnih vozila jeftinije za 12,3% i 11,4%, respektivno.

Evrostat printscreen

 

Slovenija (8,7%), Кipar (8,6%), Češka (8,4%), Norveška (8,3%), Letonija (7,5%), kao i Crna Gora i Poljska (obe po 7,2%) su druge relativno jeftinije zemlje u kojima su cene automobila i ličnih vozila najmanje 7% niže od proseka EU.

Španija je najjeftinija među "velikom četvorkom" EU

Među četiri najveće ekonomije EU, Španija je najjeftinija zemlja za automobile i lična vozila, sa cenama 3,8% nižim od proseka EU. Nemačka je jedina iznad proseka EU, ali samo za 0,4%. Francuska i Italija su veoma blizu proseka, sa cenama koje su samo 0,2% i 0,3% jeftinije, respektivno.

"Unutar EU, sumnjam da su oporezivanje i određivanje cena u odnosu na tržište i dalje dva glavna faktora koji stoje iza razlika u cenama među zemljama. Van EU, takođe mogu biti relevantne regulatorne razlike", rekao je Štraser.

Georg Štraser je naglasio da razlike u sklonostima potrošača između zemalja, kao što su određene marke, određene karakteristike, opšte bogatstvo i spremnost na plaćanje, stvaraju podsticaj proizvođačima da razlikuju cene između tržišta.

TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ

 

"Ovo funkcioniše samo ako je arbitraža, odnosno prekogranična prodaja automobila, ograničena", dodao je.

Njegov rad sa Ejalom Dvirom, direktorom konsultantske firme "Charles River Associates" sa sedištem u Bostonu, pruža dokaze da proizvođači automobila određuju cene prema tržištu, tretirajući zemlje kao odvojene marketinške regione čak i unutar EU.

"U suštini, to je muka kupovine automobila u inostranstvu (ili od uvoznika ili posrednika) i prihvatanje potencijalnih malih razlika u karakteristikama modela, što održava takve razlike u cenama čak i unutar EU", rekao je on.

Ovo takođe omogućava prilagođavanje cena razlikama između zemalja u sklonostima brendova, nivoima prihoda i tako dalje.

Vrste moći: Politika zemlje je važna

Štraser je napomenuo da je efekat oporezivanja suptilniji za većinu zemalja, posebno ako poreski zakon pravi razliku prema karakteristikama automobila.

Takođe je istakao da su u svakoj zemlji određeni modeli automobila relativno skuplji, dok su drugi relativno jeftiniji u poređenju sa prosekom EU.

"Ovo podstiče potrošače da kupuju relativno više jeftinijeg modela", rekao je.

Uzimajući oporezivanje električnih automobila kao primer, on se osvrnuo na složenost poređenja cena i indeksa Evrostata: "Zemlja koja oporezuje konvencionalne automobile po visokoj stopi, ali istovremeno oslobađa električne automobile od oporezivanja, u proseku može izgledati kao 'skupa' zemlja, jer indeks nivoa cena koristi prosečan udeo rashoda za sve zemlje učesnice."

Iako odražavaju podatke iz 2022. godine, podaci OECD-a o "cenama automobila pre i posle oporezivanja" su korisni za razumevanje uticaja oporezivanja. Međutim, sama stopa PDV-a ne objašnjava zašto se cene automobila toliko značajno razlikuju pre i posle oporezivanja širom Evrope. Drugi porezi, takse i bonus-malus šeme su takođe odgovorni za ove razlike.

Komentari (0)

Biznis