Biznis vesti

Groznica Crnog petka: Hoće li potrošači izbeći impulsivnu kupovinu i na šta posebno treba da obrate pažnju

Komentari
Groznica Crnog petka: Hoće li potrošači izbeći impulsivnu kupovinu i na šta posebno treba da obrate pažnju
Groznica Crnog petka: Hoće li potrošači izbeći impulsivnu kupovinu i na šta posebno treba da obrate pažnju - Copyright Tanjug AP/Jae C. Hong

Autor: Ljiljana Gradinac

26/11/2025

-

10:53

veličina teksta

Aa Aa

Crni petak obeležava se u čitavom svetu kao svojevrsni praznik za sve ljubitelje kupovine, ali i niskih cena. I u Srbiji su već uveliko počela reklamiranja popusta, koji idu čak i do 70 odsto. Postavlja se pitanje koliko su stvarna sniženja na Crni petak i koliko će dana trajati popusti. Da Crni petak počne i pre tog datuma i da traje i duže već je postala praksa, a trebalo je da traje samo jedan dan. 

Svake godine Crni petak je poslednji petak u novembru, a tačan datum se menja.

Obeležava se od sredine 20. veka kao početak praznične sezone kupovine u Sjedinjenim Američkim Državama, a poslednjih godina se proširio i na Srbiju i druge zemlje. 

Ove godne Crni petak je 28. novembra. 

"Inicijalno, Crni petak bi trebalo da je jedan dan, ali to se provuklo i na Crnu nedelju, i na dane posle Crnog petka, i na Crni ponedeljak. U principu, to jeste marketinški trik trgovca jer nije više vezan samo za taj jedan dan kada trgovci daju specijalne popuste i kada se prave redovi od ranog jutra, odnosno tokom noći, da bi se zauzelo mesto", rekla je za Euronews Srbija predsednica UO  Republičke unije potrošača Vesna Perinčić. 

Ona je, međutim, naglasila da se u principu Crni petak svakako za potrošača isplati kada je nameravao da kupi neki skuplji proizvod, na primer, nešto od tehnike, pa tog dana iskoristi popust.

"Sigurno ne treba gledati generalno jeftinije proizvode, majice i tako neku jeftiniju garderobu, pa gubiti vreme i ulaziti u gužvu da bi se nešto kao uštedelo. Trebalo bi svakako da potrošači iskoriste taj dan za neki svoj proizvod koji su odavno merkali, pa da isprate da li je zaista dobro sniženje na taj dan i onda su potrošači zaista uspeli da cilj tog Crnog petka na svoju korist i ostvare", rekla je ona.

Kako stati na put prevarama

Perinčić je rekla da na Crni petak ne treba ići u impulsivnu kupovinu.

Sagovornica Euronews Srbija objašnjava da generalno potrošači treba da budu razumno obazrivi.

"Kako su aktivni potrošači na taj dan da iskoriste što bolje cene, tako su aktivni i trgovci u nameri da što više zarade", rekla je ona.

Tanjug AP/Jae C. Hong

 

Perinčić kaže da potrošači treba da obrate posebnu pažnju i na online trgovinu, jer se na taj dan posebno aktiviraju ti nazovi trgovci koji u stvari objave lažne sajtove.

"Oni navode potrošače da putem dobre oglasne poruke kliknu na nešto. Potrošači su ubeđeni da kupuju samo tad i da se gubi taj moment dobre kupovine, ni ne čitaju šta klikću. Onda se desi da daju i lične podatke koje ne treba da daju i broj kartice i tako budu jednostavno prevareni", navodi ona.

Najavljeni novi zakon o Zakona o zaštiti potrošača trebalo bi da donese jednu novinu koja se odnosi na to da će trgovci morati da objavljuju na svom sajtu kretanje cena. 

"Onda će moći potrošač da se informiše, da izađe na sajt, da vidi koje su prethodne cene, koja je nova cena, tako da ne bude slučaj kao što se do sada generalno često dešavalo da trgovci par dana pre nekog prodajnog podsticaja, pa i Crnog petka, povećaju cene, pa onda bude lažno sniženje na dan Crnog petka", rekla je ona.

Perinčić je objasnila da zakon o zaštiti potrošača uvodi to u novinu, a takođe i zakon o trgovini treba da implementira direktivu 2019/2161 kako bi se upravo sprečile prevare oko oglašavanja cena.

Ona je navela da to znači da proizvod ne sme biti u zanemarljivo kratkom vremenskom periodu oglašen po staroj ceni, pa da se onda reklamira neko sniženje.

"U principu, u zakonodavstvo koje se odnosi na zaštitu potrošača se implementiraju tri direktive Evropske unije od kojih se jedna upravo odnosi i na isticanje cena i na bolju zaštitu kod internet trgovine i na to javno i transparentno objavljivanje cena", rekla je ona. 

Direktiva koja konkretno propisuje da trgovac mora da oglasi proizvod koji ne sme da bude manje od 30 dana po staroj ceni pre nego što se oglasi nova, odnosno podsticajna cena.

"Do sada to nije bio slučaj, pa se dešava da 2-3 dana pre nekog prodajnog podsticaja oni podignu cene, pa onda spuste i u stvari bude cena veća nego ona koja je u regularnoj prodaji. Tim prevarama će se na neki način sa implementiranjem te direktive stati na put", kaže sagovornica Euronews Srbija.

Komentari (0)

Biznis