Biznis vesti

"Slučaj C&A treba da bude alarm za inspekciju": Poznati modni brend odlazi, šta ostaje iz njih

Komentari

Autor: Teodora Vasiljević

08/07/2022

-

22:30

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Kompanija C&A napušta Srbiju i odlazi u stečaj. To je epilog slučaja u kome se taj modni brend suočio sa optužbama da je švercovao robu iz Kine, čineći carinski prekršaj kojim je budžet Srbije oštećen za šest miliona evra. Zatvaranjem radnji ostaje neizvesna i sudbina oko 135 zaposlenih, ali postoji sumnja i da su oštećeni potrošači, koji nisu znali kakvu robu kupuju.

Pravna savetnica u Asocijaciji potrošača Srbije Jovanka Nikolić smatra da bi ovaj slučaj mogao dovesti do toga da potrošači budu obazriviji, ali i da će tržišna inspekcija i carinske službe možda pooštriti svoje kontrole.

"Ovo bi trebalo da bude alarm i verovatno će nadležni uvesti vanredne kontrole. Ali, sve to nema smisla ako se na neki način, prećutno, dopušta uvoz robe slabog ili lošeg kvaliteta, a činjenica je da smo mi tržište za to", kaže Nikolić.

Ona napominje da je i do sada Ministarstvo trgovine na osnovu reklamacija moglo da ima određeni spektar informacija o brendovima koji plasiraju robu na tržište Srbije, a koja nije saobrazna onome što piše na deklaraciji.

"Ta informacija postoji već godinama, ali s obzirom da je sada država oštećena neplaćanjem određenih dažbina možda će se i politika promeniti da na naše tržište ne može da dolazi roba slabog kvaliteta. Postoji razliku u robi koja se proizvodi u azijskim zemljama, a koja ide na tržište EU i za Srbiju. Oni ne dobijaju robu baš tako lošeg kvaliteta", tvrdi Jovanka Nikolić.

Ukoliko ste ovih dana planirali kupovinu u nekoj od C&A radnji - treba da znate da je vremena sve manje. Da natpis "trajno zatvoreno" i zaista nije privremen, potvrđeno je i zvanično.

Kompanija C&A Srbija saopštila je danas da su jedan njen poslovni partner i drugi počinioci carinske prevare zbog koje je Uprava carina tereti za utaju šest miliona evra poreza, to delo izvršili van sistema poslovanja C&A Srbije.

"C&A Srbija ima uspostavljen interni sistem za kontrolu i sprovođenje uvoza, koji je u skladu sa tržišnim standardima. Počinioci su ostvarili krivična dela radeći potpuno nezavisno od ovog sistema. Sporni uvozi su izvršeni tako što je kreiran paralelni sistem, a kome ni C&A ni Uprava carina Republike Srbije nisu imali pristup", navela je kompanija u pisanoj izjavi na molbu Tanjuga da objasni kako je došlo do prevare koja je trajala sedam godina, a da niko u kompaniji to nije primetio.

Saopšteno je da se unutar C&A Srbije ova situacija analizira, kako bi se sprečili takvi incidenti u budućnosti.

"Nameravamo da nastavimo u potpunosti da sarađujemo sa organima Republike Srbije u cilju što bržeg rešavanja tekućih postupaka". ističe se u saopštenju ove kompanije.

Pojašnjavaju dalje da su prevare obavljane u periodu od 2014. do 2021, zloupotrebljavajući logo kompanije i pogodnosti carinskog statusa. Uprava carina u odgovoru za Euronews pojašnjava kako je do prevara došlo, ne navodeći eksplicitno nigde da se radi o pomenutom modnom brendu.

"Prošle godine smo otkrili zloupotrebe koje su godinama unazad vršene tako što su službenici jedne inostrane modne kompanije zajedno sa službenicima jedne špediterske firme zloupotrebljavali pečate i memorandume ove dve kompanije. Na taj način, uvozeći drugu tekstilnu robu, napravili su štetu za državni budžet samo na osnovu neplaćenih uvoznih dažbina u visini od najmanje 6 miliona evra. Uprava carina dostavila je izveštaj sa pratećom dokumentacijom nadležnim istražnim organima", saopšteno je iz Uprave carina.

Na deklaraciji mora da piše gde je roba proizvedena

Da brendovi često svoju proizvodnju sele u Kinu, Bangladeš, Vijetnam ili Pakistan zbog jeftinije radne snage, odavno nije tajna. Ipak, smatra stručnjak za tekstil Milorad Vasiljević, to na deklaraciji mora da bude jasno naznačeno, što sa ovom kompanijom nije bio slučaj.

"Srbija ima potpisane ugovore sa EU, sa Turskom i drugm zemljama, iz kojih je dozvoljen uvoz tekstilnih proizvoda na koje se ne plaća carina, ali je u ovom slučaju roba proizvedena u Kini i za sve što je ušlo u Srbiju morala je da se plati carina i na to PDV. Ova firma je to izbegavala", objašnjava Milorad Vasiljević, stručnjak za tekstil, kožu i obuću.

Time je, dodaje naš sagovornik, budžet po njemu oštećen i za više od navedenih šest miliona. Oštećeni su i radnici, jer odlaskom firme u stečaj, njih oko 135 ostaju na ulici. Tu, smatraju sindikati, nastupa Vlada.

ASNS: Tražićemo da država pomogne radnicima

Ranka Savić, predsednica Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata Srbije (ASNS) kaže da će ova orgaizacija tražiti od Vlade Srbije da pomogne radnicima koji će sotati bez posla odlaskom ovog trgovinskog lanca sa našeg tržišta.

profimedia

 

"Ako država može da pomogne radnicima Fijata, onda mora da pomogne i svim drugim radnicima koji se nalaze u ovakvoj situaciji i Asocijacija će sigurno reagovati. Upravo ćemo takav zahtev uputiti Vladi i resornom ministarstvu i tražiti od njih da nađe neko rešenje za ove radnike. Ako ne mogu da dobiju otpremnine kao radnici Fijata, neka se zauzmu da ti radnici nađu posao u nekim drugim kompanijama", rekla je Ranka Savić, predsednica Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata Srbije (ASNS).

C&A u Srbiji postoji od 2012. godine. Za to vreme otvorili su ukupno 14 radnji, širom zemlje, mahom u tržnim centrima.

Kakva su prava potrošača?

Pravna savetnica u Asocijaciji potrošača Srbije Jovanka Nikolić, kaže da svi potrošači znaju da se roba masovno proizvodi u Kini i drugim azijskim zemljama i da je na našem tržištu možda i pod nazivom drugih brendova, a da nije tako deklarisana, što znači da bi Uprava carina trebalo da radi svoj posao ažurnije. 

"Činjenica je da je dokaze teško prikupiti i predočiti, ali je možda zato bio potreban tako dug period da se prevara otkrije. Iako se Uprava carine oglasila, mi još nismo dobili zvanične informacije iz Ministarstva trgovine, a one su ključne", kaže Nikolić.

Ona objašnjava da bi tržišna inspekcja trebalo da konrtroliše da li ono što kupimo odgovara deklaraciji na proizvodu, odnosno da li je roba proizvedena u Kini ili u Evropskoj uniji.

"Na početku uvoza su carinski organi, a kada dođe u radnje isključivo i samo tržišna inspekcija. To govori možda u prilog tome da su možda trebale da budu i neke vanredne kontrole, jer bi trebalo da sarađuju tržišni inspektori i carinski organi, pa ako je postojala neka sumnja, trebalo je da obaveste isnspektore koji na licu mesta to treba da proveravaju", objašnjava Nikolić. 

Ona kaže da se za sada, do okončanja postuka, može samo sumnjati da su potrošači obmanuti u smislu saobraznosti.

"Nisu nam se do sada javljali, jer potrošači često i ne da znaju da li je nešto deklarisano na pravi način. Treba da se desi nešto, da se ošteti roba ili da im možda tekstil ne odgovara, da bi reagovali. U tom smislu nije bilo žalbi, ali je bilo sumnji potrošača da se ta roba koja je pod ovim brendom možda i proizvodi u Kini, ali ta sumnja postoji i za druge brendove. Saobraznost robe i obeštećenje potrošača, o tome ne možemo ni da razgovaramo i ne možemo da računamo da će biti obeštećeni, s obzirom da se navodi u medijima da je stečajni postupak pokrenut. Po zakonu uošte ne možem da očekujemo da će se oni pojedinačno javljati", navodi. 

Ona smatra da je sada ključna reakcija Ministarstva trgovine i Sektora za zštitu potrošača, koji bi trebalo da da neke smernice da se potrošači mogu javiti, jer postoji mogućnost pokretanja upravnog postupka u cilju kolektivne zaštite kupaca.

"Možda su neki upravo sada u procesu reklamacije, ali njihove reklamacije neće biti realizovane, jer se radnje zatvaraju", ukazuje Nikolić.

 

Euronews TV

Komentari (1)

Jovan

09.07.2022 09:51

Čekaj, posle svih ovih vesti nije mi jasno jedno - da li je ta roba uopšte prodavana u radnjama C&A ili je samo na prevaru uvezena po povlašćenom uslovima, pa prodavana negde drugde??

Biznis