Biznis vesti

U Bijeljini počela izgradnja saobraćajnice koja je deo auto-puta između Beograda i Sarajeva - dokle se stiglo u Srbiji

Komentari

Autor: Zlatica Radović

15/09/2022

-

09:28

JP Putevi Srbije

veličina teksta

Aa Aa

U Bijeljini danas počinje izgradnja prve deonice auto-puta koji bi trebalo ovaj grad u Republici Srpskoj da poveže sa Srbijom, a koja je deo budućeg auto-puta Beograd-Sarajevo. Na teritoriji Srbije, u toku su radovi na trasi od Kuzmina do Sremske Rače, sa mostom preko Save koji bi trebalo da se nadoveže na saobraćajnicu čija izgradnja počinje danas. 

Ovo je prvi deo izgradnje "prstena", koji će kroz Republiku Srpsku ići preko Bijeljine i Brčkog, ka Tuzli i Sarajevu. S druge strane "kružnog toka", dve prestonice bi trebalo da se povežu preko novog Auto-puta "Miloš Veliki", od Kotromana kod Požege, preko Višegrada i Rogatice, do Sarajeva.

Prema podacima Auto-puteva Republike Srpske, predviđena je gradnja auto-puta na trasi Vukosavlje - Brčko - Bijeljina - Rača ukupne dužine oko 70 kilometara. Na deonici čija izgradnja počinje danas predviđena je gradnja Petlje Bijeljina Sjever sa naplatnom stanicom, petlje u zoni između naselja Velika Obarska i Batković, kao i čvorište i veza sa brzim putem iz pravca Pavlović mosta. Gradiće se i čeone naplatne stanice na kraju deonice, novi carinski terminal na delu trase na kraju deonice i baza za održavanje.

Euronews Srbija

 

Predsednik Aleksandar Vučić izjavio je danas na otvaranju radova na izgradnji deonice da će Srbija sa 100 miliona evra finansirati taj projekat, kao i da će građani kada budu gotovi radovi, za oko dve i po do tri godine, moći da stignu od Beograda do Bijeljine za samo sat i pet ili 10 minuta, ukoliko ne bude zadržavanja na granici.

"Mi ćemo našu deonicu auto-puta Kuzmin - Sremska Rača da završimo za najviše godinu dana, a novi most na Savi je već izgrađen i sada se radi preostali deo puta. Nadam se da ćemo završiti za dve i po do tri godine, jer nije lako danas graditi zbog visokih cena građevinskog materijala i nezivesnost oko svega i gasa, ali ovo će za Semberiju da znači život. Nadam se da će neki ljudi da prihvate ideju Otvorenog Balkana i da ćemo moći bez granica da idemo jedni ka drugima. Zamislite da iz centra Biljeljine krenete u Beograd i da budete za sat i pet ili 10 minuta i obrnuto. To su velike stvari za nas", rekao je Vučić.

Predsednik Srbije je istakao da Srpskoj neće biti lako da finansijski pokrije kasnije građu auto-puta do Vukosavlja i Modriče i Doboja.

"Kada ovo malo krenemo i to malo para potrošimo, onda vi tražite za dalje da pomognemo još malo. Nadam se da ćemo moći. Zato što ne pomažemo tu vama već sebi i ne treba da pravimo nikakvu razliku. Danas je dan jedinstva našeg naroda. Važno je da gradite, kada završite ovo što je za vas najvažnije do Banjaluke, da se razgovara sa Bošnjacima da se izgradi autoput ili brza saobraćajnica do Tuzle, a onda i do Sarajeva. Nadam se da će neki ljudi da donesu tu odluku, da povežemo i Beograd i Sarajevo", poručio je Vučić.

Srspki član Predsedništva BiH Milorad Dodik predložio je da se nova deonica auto-puta, od Rače do Bijeljine, zove - Autoput srpskog jedinstva. On je rekao da lošim i pohabanim putevima ljudi samo odlaze, dok se novim, auto-putevima ljudi vraćaju i dolaze. Dodik je rekao da će novi put značiti za ceo kraj i naglasio da je to jedan od najvećih infastrukturnih projekara tog dela Republike Srpske.

"Ići ćemo i dalje, do Prijedora, Novog grada. U pregovorima smo za izradu projektne dokumentacije za brzu saobraćajnicu od Bijeljine, sve do Sokoca, jer želimo u da se ''sretnemo'' u Višegradu, a onda od Višegrada da nastavimo do Trebinja. Da Republika Srpska bude povezna auto-putem”, rekao je Dodik.

 

 

Inače, kada je u pitanju izgradnja prvog dela "prstena" ka Sarajevu, trasa kroz Srbiju od Kuzmina do Sremske rače se finansira iz kredita turske Eksim banke i iz budžeta Srbije. Vrednost komercijalnog ugovora je 250 miliona evra, od kojih je 225 miliona predviđeno za pripremu planske, projektne i tehničke dokumentacije i izvođenje radova na deonici Sremska Rača-Kuzmin. Preostalih 25 miliona je izdvojeno za pripremu projektne i tehničke dokumentacije na drugom delu "prstena", za deonicu Požega-Kotroman, za koju tek treba da se obezbede izvori finansiranja. Procenjena vrednost te deonice je oko 800 miliona evra, a iako je najavljivano da bi igradnja trebalo da počne još prošle godine, radovi još nisu počeli.

Do Sarajeva za tri i po sata

Profesor Nenad Ivanišević šef Katedre za Upravljanje projektima u građevinarstvu na Građevinskom fakultetu u Beogradu kaže za Euronews Srbija da ova saobraćajnica ima ogroman značaj za povezivanje Beograda i Sarajeva, ali naročito za povezivanje sa Bjeljinom i dalje sa Banjalukom. 

"Svaka ta veza koja se pravi je vrlo dobra i poželjna i zbog povezivanja ljudi, ali i zbog privrede. Čim imate dobru saobraćajnu komunikaciju, onda je i obavljanje poslova pojednostavljeno i u svakom pogledu je to jedan veliki plus. U velikom interesu Srbije i Republike Srpske je ova veza", smatra Ivanišević.

On kaže da je pitanje strategije svake zemlje koje puteve će prioritetno graditi i napominje da je za Srbiju ipak značajniji potez koji vodi preko Bjeljine, dok od BiH zavisi tempo izgradnje drugog kraka, od Požege do Kotromana.

Tanjug/Strahinja Aćimović

 

"To je svakako interesantan pravac, ali nema smisla ako nema puta sa druge strane granice i zato je potrebna sinhronizacija sa BiH. Potrebno je mnogo novca i zavisi od njihovih prioriteta i mogućnosti da grade drugi krak. Svaki kilometar koji se napravi u pravcu tog spajanja je dobra vest, ali pravi efekat je kada se sve to poveže. Često postoje ambiciozni planovi i kritike da bi nešto trebalo da bude ranije gotovo, ali ovo su zahtevni putni pravci koji ni uz sve lepe želje ne mogu da se završe za manje od pet godina. Važno je ipak da se započnu, jer sve što krene se na kraju i završi", smatra Ivanišević.

Tanjug/Strahinja Aćimović

 

On ističe da će kvalitet žoivota ljudi koji ova saobraćajnica povezuje poboljšati kada se okonča izgradnja auto-puta, jer će se iz Beograda do Sarajeva umesto 5,5 sati putovati i dva sata kraće.

Kako napreduju radovi u Srbiji?

Deonica auto-puta Bijeljina-Rača biće nastavljen na novi most na Savi na granici sa Srbijom i deonicom Kuzmin - Sremska Rača od 18 kilometara. Izgradnja te deonice počela je u oktobru 2019. godine, a početku radova su prisustvovali predsednici Srbije i Turske, Aleksandar Vučić i Redžep Tajip Erdogan. Gradi je turska kompanija"Tašjapi", a kako je ranije najavljeno, na ovoj deonici će biti izgrađen i zajednički granični prelaz između Srbije i Bosne i Hercegovine.

Najvažniji objekat na ovom delu je most od 1.300 metara, preko Save. Deonica je projektovana kao klasičan auto-putni profil sa dve vozne i jednom zaustavnom trakom i srednjim razdelnim pojasom, za brzinu od 130 kilometara na čas.

Tanjug/Strahinja Aćimović

 

"Izgradnja mosta preko reke Save, kao strateški najvažnijeg objekta na deonici auto-puta Kuzmin – Sremska Rača, odlično napreduje. Početkom godine završena je izrada čelične konstrukcije mosta preko reke, a u toku je izvođenje radova na prilaznim betonskim konstrukcijama na obe obale Save", kažu u JP "Putevi Srbije".

Ono što je posebno interesantno, i čini ovaj građevinski poduhvat jedinstvenim u zemlji, je to da se u izgradnji mosta preko reke Save prvi put na teritoriji Srbije primenjuju roboti i posebni laseri za skidanje nečistoća sa čelika, koje pomažu da se dostigne vrhunski kvalitet čelične konstrukcije mosta.

Komentari (0)

Biznis