Biznis vesti

Stanić: Bankarski sektor u Srbiji stabilan, rastu savremeni načini plaćanja

Komentari

Autor: Tanjug

13/06/2023

-

15:33

Stanić: Bankarski sektor u Srbiji stabilan, rastu savremeni načini plaćanja
NBS - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Uprkos okolnostima izazvanim prvo pandemijom a zatim i ostalim krizama, bankarski sektor u Srbiji je ostao stabilan, visoko likvidan i adekvatno kapitalizovan, a obezbeđena je i dodatno ojačana stabilnost bankarskog sektora, izjavila je viceguverner Narodne banke Srbije (NBS) Dragana Stanić i navela da su svi relevantni pokazatelji poslovanja banaka višestruko iznad propisanih minimalnih vrednosti.

Ona je, otvarajući konferenciju "Razvoj finansijskih usluga, prilike i izazovi" koju je organizovao Savet stranih investitora (FIC), ocenila da NBS ostvaruje svoje zakonom utvrđene ciljeve uprkos spoljnim šokovima i krizama kojima smo izloženi više od tri godine i da je NBS u prethodnih šest godina, izuzev pandemijske 2020. bila neto kupac deviza na domaćem deviznom trzištu.

Stanić je istakla da centralna banka radi na inovativnom uvođenju bezgotovinskih plaćanja i smanjenju troškova i navela da je trgovačka naknada za prihvatanje platnih kartica na fizičkim prodajnim mestima odnosno post terminalima, praktično prepolovljena i sa prosečnih 2,0 odsto snižena na oko 1,06 odsto a za prihvatanje na internet prodajnim mestima sa prosečnih preko 2,3 odsto na 1,18 odsto.

"Zabeležen je porast broja plaćanja karticama pa je krajem prvog ovogodišnjeg kvartala broj izdatih kartica bio skoro 11 miliona što je za 6,7 odsto više nego u isto vreme prošle godine. Tokom prvog kvartala zabeleženo je 116 miliona plaćanja platnim karticama od strane građana što je rast za 19,63 odsto u odnosu na isti period 2022. godine", rekla je ona.

Navela je da je porasla i upotreba drugih najsavremenijih načina plaćanja u našoj zemlji o čemu svedoči podatak da je na kraju prvog tromesečja ugovorenu uslugu elektronskog bankarstva imalo 3,78 miliona korisnika što je rast od 6,06 odsto u odnosu na isti period prošle godine a kada je reč o mobilnom bankarstvu ovu uslugu je imalo 3,4 miliona, što je za 11 odsto više nego u prvom tromesečju 2022. godine.

Kao posebno važno je istakla to što je broj transakcija obavljenih putem mobilnog  bankarstva u prvom ovogodišnjem kvartalu povećan za 27,8 odsto u odnosu na prvo tromesečje 2022. godine, što prema njenim rečima ukazuje na sve veću orjentaciju korisnika da koriste mobilne telefone za obavljanje plaćanja.

"Zakonom o zaštiti korisnika finansijskih usluga kod ugovaranja na daljinu i odlukom o uslovima i načinu utvrđivanja i provere identiteta fizičkog lica stvoreni su uslovi za zaključivanje ugovora o korišćenju finansijskih usluga na daljinu. Tokom prvog tromesečja 2023. godine zaključeno je 34.000 ugovora a od tog broja je 29.000 zaključeno elektronskim putem a ostali putem video identifikacije korisnika", rekla je Stanić.

Dodala je da su gledano po vrsti finansijskog proizvoda, građani u većoj meri koristili mogućnost ugovaranja na daljinu u prvom tromesečju ove u odnosu na isto tromesečje 2022. godine prilikom ugovaranja usluge tekućeg računa za 9,72 odsto, štednje, oročene ili po viđenju, za 8,51 odsto, gotovinskog kredita za 0,22 odsto.

"Digitalne usluga donele ogromnu novost u poslovanju"

Član Upravnog odbora Saveta stranih investitora (FIC) Zoran Petrović je podsetio na inicijative koje je FIC imao u oblasti digitalizacije finansijskih usluga koje su realizovane u saradnji sa Vladom Srbije.

On je istakao da je Narodna banka Srbije prepoznala preporuke Saveta i uložila značajne napore u realizaciju uvođenja elektronske, odnosno digitalne menice za pravna lica i preduzetnike čija se puna primena očekuje uskoro.

Podsetio je da se FIC zalaže za unapređenje poslovne klime, ubrzanje evropskih integracija i sprovođenje strukturnih reformi i da je u cilju daljeg razvoja poslovnog ambijenta neophodan dijalog sa javnim, privatnim sektorom kao i akademskom zajednicom.

Posebno je ukazao na značaj digitalnih usluga koje su donele ogromnu novost u poslovanju. 

"Građani i privreda koji imaju interakciju sa nama žele da ona bude što brža i kraća, da mogu da se bave svojim stvarima, da imaju vremena za privatni život i za biznis a naše je da im omogućimo da sve usluge, proizvode i servise koje koriste, koriste na što efikasniji način", rekao je Petrović.

Prema njegovim rečima u Srbiji je u ovoj oblasti urađeno mnogo, kao što je uvođenje usluge izdavanja tzv. kvalifikovanog potpisa u klaudu, elektronsko evidentiranje prometa u realnom vremenu putem interneta odnosno onlajn fiskalizacije i elektronskog fakturisanja.

"To kao i uvedena prva registrovana šema elektronske identifikacije, omogućeno plaćanje mesečnih računa, obavljanje kupovine u maloprodajnim objektima kao i u onlajn prodavnicama na izuzetno jednostavan način kroz nacionalni sistem IPS upotrebom QR koda, predstavljaju izuzetne pomake koje su učinile nadležne institucije, posebno NBS", istakao je Petrović.
 

Komentari (0)

Biznis