Novac

Zamke onlajn kupovine: U Evropi se 40 odsto sajtova služi manipulativnim tehnikama, na udaru i kupci u Srbiji

Komentari

Autor: Aleksandar Lukić / Euronews Srbija

18/02/2023

-

13:21

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Gotovo 40 odsto sajtova za onlajn kupovinu služi se manipulativnim tehnikama, pokazalo je istraživanje sprovedeno u 23 zemlje članice Evropske unije, Norveške i Islanda. Najčešće je reč o skrivanju važnih informacija, kao što je postavljanje lažnih rokova za kupovinu proizvoda. Stručnjaci kažu da trgovci na internetu obmanjuju i kupce u Srbiji, a na to su više puta upozoravali i iz udruženja potrošača.

Skoro svaki funkcionalno pismeni pojedinac uverio se u marketinšku mantru da gotovo svaki proizvod može biti dostupan jednim klikom. Samo što put od ishitrene odluke za kupovinom i susreta sa kurirskom službom nekada može biti trnovitiji od odlaska u radnju. Loša iskustva online kupovine brzo se šire internetom, pa mnogi i zbog toga i dalje pazare na tradicionalan način.

U Srbiji se onlajn kupovina uvećala za pet godina čak devet puta. Žarko Malinović iz Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine kaže za Euronews Srbija da je tržišna inspekcija opremljena najmodernijim softverima i da su samo prošle godine identifikovali i reagovali na više od 48.000 nedozvoljenih oglasnih poruka preko interneta.

"U više od 80.000 slučajeva smo reagovali zajedno sa nosiocima prava intelektualne svojine, gde smo videli da je, kroz onlajn trgovinu ili konkretne poruke, došlo do narušavanja prava intelektualne svojine. Nadležne inspekcije su oduzele više od 800.000 predmeta. Softveri koje poseduje naša tržišna inspekcija omogućavaju da u realnom vremenu identifikujete sve obilke prevarnog oglašavanja. Bitna je razlika između onog ko je registrovan onlajn trgovac i nekog ko zloupotrebljava platforme da bi pokušao nelegalno da trguje", kaže Malinović.

On smatra da, ako je pandemija donela nešto dobro, to je razvoj elektronske trgovine i to ne samo u segmetntu broja transakcija, već kod promena navika potrošača kada je u pitanju ovaj vid trgovine.

"Rast beležimo i u 2022. godini, a činjenica da smo obavili više od 43 miliona transakcija govori da mi imamo značajan rast iz godine u godinu. U smislu vrednosti tih transakcija mi beležimo značajan rast. Više od 81 milijardu dinara smo prometovali kroz onlajn trgovinu, a u stranim valutama, ono što Narodna banka Srbije beleži je više od 500 miliona evra vrednosti tarnsakcija", rekao je Malinović za Euronews Srbija.

Euronews

 

Kako prepoznati nelegalne trgovce?

Duga je lista problema i izazova kojima su izloženi potrošači kod onlajn trgovine. Kupci se najčešće žale da im se proizvod ne isporuči u propisanom roku ili da ga uopšte nisu dobili. Dešava se i da trgovci ne navedu precizno troškove dostave, a stručnjaci kažu da u tom slučaju kupac nije dužan da plati troškove transporta. 

Najčešće prevare se dešavaju kada se kupuje od neregistrovanih prodavaca, ali mnogi potrošači ih ne prepoznaju na vreme.

"Kada otvorite stranicu možete da vidite da li je prodavac registrovan, jer to ima obavezu da istakne. Logično je da na instagram stranici "muška garderoba"  iza koje ne stoji nikakvo pravno lice vi ne možete da očekujete da imate registrovanog i legalnog trgovca. Kupci bi trebalo da uključe i potrošačku logiku, jer se u nelegalnoj onlajn ponudi često dešava da vam neko nudi proizvod za deset puta manji iznos od njegove realne vrednosti. Tu u najvećoj meri govorimo o proizvodima koji su falsifikati", napominje Malićnović.

profimedia

 

Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača ukazuje da ukoliko trgovac nije registrovan, a potrošač kupi od njega određeni proizvod on može ostvariti svoja prava, iako se na trgovinu između fizičkih lica ne primenjuje Zakon o zaštiti potrošača.

"Ukoliko ima bilo kakav podatak o tom trgovcu - mejl adresu ili telefon i slično, on može da prijavi prevaru kojoj je bio izložen tržišnoj inspekciji", navodi Peruničić.

Prevarama su skloni i registrovani trgovci, koji, iako su u obavezi, ne dostave uvek potrošaču obrazac za odustajanje od kupovine.

"Ukoliko trgovac nije dostavio taj obrazac, a potrošač ima pravo da se predomisli, bez isticanja razloga, u roku od 14 dana, onda potrošač može da se predomisli u roku od godinu dana. Međutim, ukoliko trgovac naknadno dostavi obrazac za odustanak, onda od momenta dostavljanja obrasca teče rok od 14 dana", objašnjava Peruničić.

Komentari (0)

Biznis