Region

Kako izgleda život vozača autobusa? "Jednom nogom ste u grobu, drugom u zatvoru"

Komentari

Autor: Index.hr

26/07/2021

-

22:48

Kako izgleda život vozača autobusa? "Jednom nogom ste u grobu, drugom u zatvoru"
Putovanje - Copyright Pixabay

veličina teksta

Aa Aa

Kako je biti profesionalni vozač, kako izgleda svakodnevica ljudi čija minuta sna na radnom mestu može rezultirati katastrofom, upitali smo se nakon nesreće kosovskog autobusa kod Slavonskog Broda u kojoj je poginulo desetoro ljudi, a koja se, prema priznanju vozača, dogodila jer je on na trenutak zaspao.

Vinko Darojković ima trideset godina. Trećinu života proveo je za volanima autobusa u porodičnoj firmi. Na pitanje šta je najteži deo u životu vozača, spremno je rekao:

"Odvojenost od porodice. Gledate svoju decu, vidite da su porasli, ne shvatate kad se to dogodilo jer se podredite tom volanu, taj vam posao uđe u krv, u vas se upije miris benzina i teško se ostavlja, iako je to hleb sa sedam kora, jako tvrd. A posao je jako odgovaran. Odlazio sam po 12 dana od kuće, od porodice, prijatelja, rođendana. Vidite i sami šta znači jedna saobraćajna nesreća. Posao vozača je takav - jednom ste nogom u grobu, drugom u zatvoru, a poslodavci u Hrvatskoj, ali i Srbiji, Makedoniji, Albaniji ili bilo gde ne osiguravaju adekvatne uslove vozačima", kaže na početku razgovora za portal Index.

Pod adekvatnim uslovima podrazumeva zakonske pauze i godišnji odmor. 

Kao primer je naveo liniju Frankfurt - Priština, koju, kako kaže, po propisima, dva vozača ne mogu da voze.

"Oni mogu da voze maksimalno 20 sati, za to vreme ne mogu da dođu do Prištine. Mi vozimo liniju Frankfurt - Vinkovci i naši momci ne mogu da dođu do Vinkovaca. U Zagrebu silaze nakon 15 sati, drugi vozači voze do Vinkovaca. To su uslovi koje mi možemo da priuštimo, jer smo s EU dobili neke druge normative i traži se više preciznosti. Za razliku od Albanije, Kosova, Srbije", odgovara Darojković.

Tanjug AP/Luka Safundzic, SBonline

 

Uredbom je propisano da vozač autobusa maksimalno može da vozi četiri i po sata odjednom, nakon čega mora da pravi pauzu 45 minuta. U jednom danu može odvoziti maksimalno devet sati, a dvaput nedeljno i 10 sati.

Na radnom mestu najteže mu pada noćna vožnja. 

"Na turama, nakon 12 dana ponavljanja jedne te iste stvari, kad dvanaesti dan uzimate olovku u ruke, i ona vam je teška. Tako je i meni s autobusom, a odgovoran sam za 50 ljudi, za 50 života. Tu je i noćna vožnja, onaj deo kad je najslađi san od četiri do sedam sati, tad čovek najljepše spava, a mora biti budan. Osim toga, morate biti ne samo vozač nego i psihijatar ljudima koje vozite, vodič, sve što treba. Oni od vas traže da stanete, da popiju kafu, da se odmore, da odu do toaleta, traže svoj prtljag, neko je nešto zaboravio, nekome treba prva pomoć jer se posekao. U ovom poslu ste, verujte, sve. Mama i tata". 

Nekome smeta muzika, nekome sunce, nekome zavese

Ako ste išli na nekakva dugačka putovanja autobusom, znate da je vozač prvi kome se obraćate. Za bila šta. Nekome smeta muzika, nekome sunce, nekome zavesa, nekome zašto smo pustili film. Vozač autobusa je doslovno sve: psihijatar, doktor, roditelj na tim dečjim izletima.

Naglašava da je vozača u Hrvatskoj sve manje, a ni plate nisu previsoke. Po njegovu mišljenju, vozači bi trebalo da budu prijavljeni na minimalno 1.000 evra, a bilo bi optimalno kad bi radili do 20 dana mesečno za 1.500 do 2.000 eura. 

Podsetimo, u teškoj saobraćajnoj nesreći kod Slavonskog Broda jutros je poginulo 10 osoba, dok je vozač autobusa uhapšen odmah posle uviđaja, preneo je Index.hr. 

Do nesreće je došlo kada je autobus izleteo sa auto-puta i prevrnuo se na desnu bočnu stranu.

Deste osoba je preminulo, dok je 10 zadobilo teške telesne povrede. 

Vozaču autobusa preti 15 godina zatvora.

Komentari (0)

Evropa