Evropa

Sezona na evropskim aerodromima “nikad gora”: Svi faktori koji su doveli do ozbiljne krize u avio-saobraćaju

Komentari
Sezona na evropskim aerodromima “nikad gora”: Svi faktori koji su doveli do ozbiljne krize u avio-saobraćaju
Tanjug/AP/Patrick Semansky - Copyright Tanjug/AP/Patrick Semansky

Autor: Euronews

19/07/2025

-

14:01

veličina teksta

Aa Aa

Putnici i avio-kompanije suočavaju se sa najgorom sezonom kada je reč o kašnjenju i otkazivanju letova u poslednjih 25 godina. Iako je leto tek počelo, najavljeni predstojeći štrajkovi u Španiji i Italiji dodatno će dovesti do poremećaja u avio-saobraćaju širom Evrope.

Očekuje se da će se desetine miliona putnika suočiti sa kašnjenjem u avio-saobraćaju, jer industriju potresaju masovna otkazivanja letova izazvana štrajkovima kontrolora letenja, ali i nedostatkom osoblja i to u najgorem mogućem trenutku, piše Euronews.

Početkom jula, štrajkovi kontrolora letenja u Francuskoj doveli su do otkazivanja čak 1.500 letova u samo dva dana, što je poremetilo planove više od milion putnika i izazvalo ogorčenje među putnicima, ali i čelnicima avio-kompanija.

Kako se novi štrajkovi najavljuju za 26. jul u Španiji i Italiji, raste pritisak na Evropsku komisiju da reaguje. Međutim, nade da nas očekuje mirna letnja sezona sve su manje.

Šta je dovelo do krize?

Prema podacima "Eurocontrola", nivo saobraćaja u Evropi dostigao je 98 odsto iz 2019. godine. Međutim, umesto da to donese veću efikasnost, situacija se dodatno zakomplikovala.

Jedan od glavnih razloga je zatvaranje pojedinih avionskih koridora.

Zbog rata u Ukrajini, vazdušni prostor te zemlje već više od tri godine nije dostupan, dok je EU zabranila svojim kompanijama prelete iznad Rusije i Belorusije. Ovo je dovelo do preusmeravanja stotina dnevnih letova kroz uske, preopterećene koridore, a kao dodatne probleme Euronews navodi vremenske nepogode i štrajkove.

Ipak, veći problem od preopterećenosti predstavlja manjak osoblja.

profimedia

 

Kontrolni centri širom Evrope teško uspevaju da popune pozicije koje su ostale upražnjene nakon pandemijskih budžetskih rezova i obustavljenih obuka. S obzirom na to da je za obuku kontrolora letenja potrebno najmanje 18 meseci, a svaki kandidat može da radi samo u specifičnom delu evropskog, fragmentisanog vazdušnog prostora kojim upravlja čak 40 različitih službi - brza rešenja nisu na vidiku.

U zemljama poput Francuske i Nemačke i dalje je nepopunjena četvrtina pozicija. Direktor Air France-KLM grupe Ben Smit izjavio je da je u Francuskoj nedostatak osoblja u kontroli leta dostigao čak 25 odsto.

Istovremeno, kontrolori navode preopterećenost i izgaranje na poslu kao razloge za štrajk, navodeći da radnici zahtevaju bolje uslove.

Putnici i avio-prevoznici jednako frustrirani

Štrajkovi u Francuskoj početkom jula možda su bili kap koja je prelila čašu za neke aviokompanije.

Za razliku od zemalja kao što su Italija i Grčka, Francuska ne dozvoljava tzv. "overflights" – prelete preko svoje teritorije tokom štrajkova. To naročito pogađa niskobudžetne avio-prevoznike.

Ryanair je oštro kritikovao "katastrofalno upravljanje" kontrolama leta u Francuskoj, Španiji i Nemačkoj, uz upozorenje da se očekuje veći obim kašnjenja ove nego prethodne godine.

EPA/ANDY RAIN

 

Kompanija je kao glavni problem istakla "loše planiranje" i manjak osoblja, navodeći da je samo tokon jednog dana u junu zabeleženo čak 5.000 sati kašnjenja. Tada su direktno optužili Evropsku komisiju da ne štiti prelete iznad članica EU.

Portparol Ryanaira ocenio je situaciju kao "neprihvatljivu", nazvavši  predsednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen "von Derlayed-Again" zbog, kako navodi, "šest godina nečinjenja ničega povodom ovoga".

"Šta sprečava francuske kontrolore da i sledeće nedelje ili one posle nje, ponovo zatvore nebo EU zbog ovih neosnovanih, rekreativnih štrajkova?", poručio je direktor Ryanaira Majkl O’Liri.

Apeli bezuspešni, rešenja nema na vidiku

I na internetu raste nezadovoljstvo. Pojedini sajtovi poput ATC Ruined Our Holiday pozivaju na kolektivno delovanje, objavljuju broj otkazanih letova po zemljama i kontakt podatke ministara saobraćaja.

Ryanair je pokrenuo i "ATC Ligu kašnjenja", gde vodi statistiku po državama, a u kašnjenjima trenutno prednjači Francuska, dok su odmah iza nje Španija i Nemačka.

Međutim, Euronews navodi da putnici ne mogu da računaju na brza rešenja.

Evropski savet je prošlog meseca usvojio promene koje dodatno pomeraju granicu prava na odštetu zbog kašnjenja, pa će tako umesto tri, putnici ovo pravo ostvarivati tek nakon četiri sata kašnjenja na kratkim linijama i šest sati na dugim.

Tanjug/AP/Martin Meissner

 

Takva odluka razočarala je i same avio-kompanije i to iz suprotnih razloga. Udruženje "Airlines for Europe", koje okuplja Ryanair i easyJet, kritikovalo je predlog zatraživši duže rokove pre isplate kompenzacije.

Istovremeno, dugoročno rešenje koje bi moglo da poveća kapacitete i smanji kašnjenja (projekat "Jedinstveno evropsko nebo") već decenijama je zaglavljen u političkom limbu.

Evropski parlament tvrdi da bi ovaj projekat mogao da utrostruči kapacitete i prepolovi kašnjenja, ali ga već 25 godina blokiraju nacionalni interesi zemalja članica i otpor sindikata.

A dok ne dođe do rešenja, putnici će ovog leta biti osuđeni na "sezonu kašnjenja".

Komentari (0)

Evropa