Evropa

Novi detalji dosijea "Uber" koji potresa svet: Novinar koji je učestvovao u raskrinkavanju afere za Euronews

Komentari

Autor: Euronews Srbija

12/07/2022

-

20:38

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Nižu se novi detalji u slučaju afere "Uber", koja od ponedeljka potresa Evropu, ali i svet, nakon što su objavljena dokumenata koja pokazuju interesne i štetne veze između predstavnika ove firme za prevoz putnika sa visokorangiranim evropskim i svetskim političarima.

U okviru dosijea "Uber" procurelo je, naime, na hiljade fajlova, koji se odnose na period od 2013. do 2017. godine i koji sadrže više od 124.000 zapisa, preneo je Euronews. Podaci su pokazali kako se Uber "udvarao" uticajnim političarima. Međunarodni konzorcijum istraživačkih novinara, pretražio je interne Uberove tekstove, mejlove, fakture i druge dokumente kako bi, kako navode, "imali uvid bez presedana u načine na koje je Uber prkosio zakonima o taksiju i prekšrio prava radnika".

Sada, nakon otkrivanja dokumenata kompanije koji prikazuju kako je kompanija prekršila zakon, prevarila policiju i regulatore, koristila nasilje nad vozačima i tajno lobirala kod vlada širom sveta, izvor Gardijana, medija koji je prvi i izvestio o aferi, otkrio je da je i sam učestvovao u određenim sumnjivim radnjama.

U pitanju je Mark MekGan, bivši Uberov glavni lobista u Evropi, na Bliskom istoku i u Africi.  On je u intervjuu za Gardijan, kojem je otkrio detalje ove afere, rekao da je i on odgovoran za nezakonita lobiranja i brojna kršenja zakona. Kako je naveo, razgovarao je sa vladama, "gurao" priču u medije i govorio da treba da promene pravila jer će vozači imati koristi.

Takođe, urednik Međunarodnog konzorcijuma istraživačkog novinarstva koji je učestvovao u ovom istraživanju, istakao je da ovaj slučaj ukazuje na to "kako globalne lobističke mašine funkcionišu i kako su demokratije podložne njihovom uticaju".

Nakon objavljenih podataka, oglasila se kompanija Uber, a nije mogla da negira brojne dokumente o nezakonitom poslovanju. Kažu da se sve promenilo od  2017. godine i da su iz kompanije izbacili sve rukovodioce koji su kršili pravila i nadaju se da će globalna javnost da ih pamti po dobrom i onome što su uradili nakon tog perioda.

"Kada kažemo da je Uber danas druga kompanija, mislimo to bukvalno: 90 odsto sadašnjih zaposlenih u Uberu se pridružilo nakon što je Dara Kosrovšahi postala izvršni direktor", rekla je portparol Ubera Džil Hejzbejekr, prenosi Euronews.

Starkman: Pretnje po svetske demokratije

O ovoj aferi za Euronews je govorio Din Starkman, urednik Međunarodnog konzorcijuma istraživačkog novinarstva koji je učestvovao u ovom istraživanju.

Na pitanje zašto se odlučio da se posveti priči o Uberu, Starkman ističe da je sada dobijena prilika koju su iskoristili.

"Londonski Gardijan je imao uvid u nikad dosad viđenu dokumentaciju, tekstualne poruke, mejlove, druga dokumenta između visokih službenika Ubera i visokih demokratski izabranih predstavnika građana. Bila je to prilika za nas da vidimo kako globalni kapital ostvaruje politički uticaj u demokratijama širom sveta, ali i autokratijama, te nikako nismo mogli da propustimo ovu priliku", kazao je Starkman.

On je istakao da su "stoprocentno" bili iznenađeni razmerama saradnje između PR firmi i toliko političara.

"Ta stvar nas je potpuno obuzela, naročito kada je reč o centristima ili ličnostima iz levog centra na koje smo nailazili, naročito Emanuela Makrona, Džo Bajdena i drugih članova osoblja administracije Baraka Obame, neki od njih vrlo visoko pozicionirani a koji su prigrlili model Ubera koji zadire u zakone o radu i zaštiti radnika", kazao je urednik Međunarodnog konzorcijuma istraživačkog novinarstva za Euronews.

Euronews TV

On je naveo da je glavni zaključak iz ove afere to "kako kaptal dominira nad radnom snagom i radnim pravima i kako lako dobijaju pažnju moćnih ljudi".

"Ta intimnost u komunikaciji, ako pogledate Makronove poruke i drugih evropskih lidera koji rade ruku pod ruku sa Uberom na implementiranju politika koje zadiru u prava radnika. I dok smo na tome radili zapravo smo videli kako se lako gazi institut vladavine prava. Videli smo kako su ignorisali lokalne zakone, zauzimali tržišta bez dozvola i time zapravo podrivali tržišta. A činjenica da je to tolerisano, čak oberučke prihvatano je nešto sa čime ja ne mogu kao novinar da se pomirim", kazao je Starkman.

Takođe, urednik Međunarodnog konzorcijuma istraživačkog novinarstva istakao je da ne bi smela da se izgubi iz vida činjenica da je Uber uporan u pokušaju da zaustavi istrage o njihovom poslovanju kao što je koristio tehnologiju da blokira pristup dokumentaciji čak i u slučajevima policijskih racija. Za mene je to vrlo upečatljiva stvar iz istrage i iznenađujuće kako je to ne samo tolerisano od vlasti, već bilo prihvatljivo za političke vođe".

Govoreći o tome šta se sada može očekivati, s obzirom da je ranije Uber u nekim gradovima od ranije zabranjen, Starkman kaže da je suština u tome da postoje ravnopravni uslovi i pošteno funkcionisanje sistema.

"Da kažem to ovako, svi bismo želeli da imamo ravnopravne uslove na tržištu na kojem će svi akteri imati mogućnost da učestvuju u kreiranju politika a da to ne budu samo ljudi koji mogu da angažuju velike lobiste koji mogu da dopru do vrha političke moći u Sjedinjenim Državama na primer. Suština je da stvar ne mora da bude mi ili oni, ne tako da jedni apsolutno dominiraju tržištem. Ono što građani žele je proces koji garantuje vladavinu zakona, poštene igrače", rekao je Starkman.

On je u razgovoru za Euronews zaključio da su ove stvari pretnja po demokratiju.

"Moramo dobro da razmislimo o ovim temama jer smo imali jedinstven pristup koji pokazuje kako globalne lobističke mašine funkcionišu i kako su demokratije podložne njihovom uticaju. To je ono što najviše zabrinjava. Demokratije su u problemu, širom sveta, od Sjedinjenih Država pa nadalje. I mora se raditi pošteno, moraju se pravila poštovati, poslovati pošteno, pustiti recimo Uber na tržište, ali moraju da nastupe po pravilima", istakao je urednik Međunarodnog konzorcijuma istraživačkog novinarstva Din Starkman.

Ko se sve pominje u dokumentima?

Džo Bajden, Emanuel Makron, Benjamin Netanjahu samo su neki od političara koji se pominju u ovim fajlovima, a takođe se pominju i brojni oligarsi povezani sa Kremljom.

Dokumenti su, kako navodi Gardijan, pokazali da je Makron otišao "izuzetno daleko" da podrži Uberove napore da poremeti francusku taksi industriju kada je bio ministar ekonomije. Gardijan je u svom tekstu citirao i razmenu tekstualnih poruka između Makrona i rukovodilaca Ubera.

AP Photo/Eric Risberg, File

 

Naime, 2015. godine kadaje "besneo" štrajk taksista u Francuskoj, vlada je najpre delimično suspendovala rad Ubera, a kompanija se onda obratila tadašnjem ministru Makronu. Iz poruka u dokumentima vidi se da Makron obećava pomoć kako bi se smirili protesti, a vlada je nakon toga ukinula suspenziju Ubera.

Posledica toga je sada suočavanje francuskog predsednika Emanulea Makrona sa pozivima za parlamentarnu istragu o njegovom odnosu sa Uberom, pošto istraga sadrži detalje o neotkrivenim sastancima i komunikaciji koje je imao sa rukovodiocima kompanije dok je bio ministar ekonomije.

U dokumentima se pominje i javnosti manje poznata, ali tada veoma važna predsedica Evropske komisije Neli Kros koja je sada u penziji.

Kada je napustila EK, onda se zaposlila u Uberu, a otkriveno je da je lobirala kod premijera Holandije Marka Rutea za tu kompaniju i organizovala sastanke sa brojnim predstavnicima EK.

Zbog toga je Evropska komisija zatražila od Kros više informacija o njenoj navodnoj umešanosti u lobiranje u korist  aplikacije Uber.

Komentari (0)

Evropa