Evropa

EU do 2035. stavlja tačku na automobile sa emisijom ugljen-dioksida: Šta to znači za vlasnike benzinaca i dizelaša

Komentari

Autor: Euronews Srbija / DW

29/03/2023

-

15:18

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Ministri energetike zemalja članica EU odobrili su zakon prema kojem prodaja automobila sa emisijom ugljen-dioksida unutar Evropske unije ukida od 2035. godine, nakon što je Nemačka dobila izuzeće za automobile koji koriste e-goriva.   

Zakon zahteva da se od 2035. godine za 100 odsto ukine emisija ugljen-diokisida iz automobila, a takođe podrazumeva i postepeno smanjivanje, dakle da se od 2030. godine za 55 odsto smanji ova emisija. 

Preciznije, od 2035. godine neće se proizvoditi automobili sa motorima na unutrašnje sagovorevanje, nego će se postepeno od te godine u narednim decenijama prelaziti na električne automobile.  

Ko je sve dobio izuzeće od zakona? 

Iako je delovalo da se će ova odluka biti lako doneta, imajući u vidu da ju je parlament već izglasao u februaru i da je ostalo samo na zemljama članicama, ipak su postojale određene nesuglasice kada je izašao ovaj zakon i glasanje o njemu. Poljska je bila protiv a Italija, Bugarska i Rumunija bile su uzdržane.  

Međutim, najglasniji protivnik ovog zakona bila je Nemačka, zbog koje je glasanje koje je važilo za formalnost odloženo na nekoliko nedelja, a imajući u vidu njenu snagu kao članice Evropske unije i snagu njene automobilske industrije, na kraju je dobila izuzeće. 

Suština zastoja bila je u tome što je Nemačka zahtevala obavezujući pravni jezik koji bi obezbedio da Komisija pronađe način da sprovede svoje zahteve, čak i u slučaju da Evropski parlament ili sudovi odluče da blokiraju bilo kakve izmene ili pravne anekse zakona o nultim emisijama za 2035. godinu.

Tanjug/AP/David Zalubowski

 

U zakonu se sada nalazi jedna klauzula u kojoj se navodi da će automobili koji se proizvode u Nemačkoj moći da idu na e-goriva. Ovo je vrsta sintetičkog goriva koja se dobija od reciklirane struje, a Nemci garantuju da neće biti emitovanja ugljen-dioksida.  

Sintetička goriva (e-goriva) bi prilikom proizvodnje vezivala ugljen-dioksid, koji bi se ponovo oslobađao tokom sagorevanja u motoru. Evropska komisija ipak priznaje da klimatski potpuno neutralna e-goriva još nisu na tržištu, piše DW

Postoji i određeno izuzeće za kompanije koje proizvode male sportske automobile, koji će moći da ih proizvode do kraja 2035. godine a onda će se ovo odnositi i na njih.  

Italija je takođe tražila izuzeće, kako bi mogla da proizvodi automobile na biogoriva koja se proizvode od biljaka, ipak izuzeće nije odobreno zbog toga što, kako navodi Evropska komisija, ona nisu klimatski neutralna, jer njihova proizvodnja oslobađa ugljen-dioksid. 

Zakon ne znači da će neko morati da se odrekne svog automobila

Glavno pitanje koje se pokreće kada je u pitanju ova tema jeste, šta će biti sa onima čiji automobili idu na benzin ili dizel i da li će morati da ga se odreknu? 

Pixabay

 

Usvajanje ovog zakona neće značiti da će neko morati da proda ili da se odrekne svog auta na unutrašnje sagovorevanje, da neće moći da kupi polovne automobile ovog tipa, već da će ukoliko poželi da kupi novi automobil od 2035. godine, to morati da budu oni koji ne emituju ugljen-dioksid.

U svetlu ovog zakona, postaje sve jasnije da automobilska industrija još uvek nije smislila motor koji bi radio isključivo na e-gorivo, niti je imala potrebe da tako nešto radi. Ovakva goriva su skupa i teže ih je proizvesti, a litar bi mogao da košta od sedam do osam evra.

 

 

 

 

 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Evropa