Aktuelno iz kulture

Ersan Montag, reditelj predstave "Living Room": Sin sam Bitefa, obožavam da gostujem u Beogradu

Komentari

Autor: Tanjug

14/09/2021

-

20:30

Ersan Montag, reditelj predstave "Living Room": Sin sam Bitefa, obožavam da gostujem u Beogradu
profimedia - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Predstava "Living Room" nemačkog reditelja turskog porekla Ersana Montaga 13. septembra je u posebnom programu "Prolog" otvorila 54. i 55. izdanje Bitefa na sceni Beogradskog dramskog pozorišta (BDP).

Montag je rođen 1987. godine u Berlinu, a bavi se stvaralaštvom u oblasti pozorišta, muzike, performansa i instalacija. Cenjeni umetnik upravo dolazi iz Belgije gde je proteklog vikenda imao premijeru jedne opere, a pre toga je režirao u Nemačkoj, dok je sada u Srbiji sa novim projektom.

Montag je gostovao 2017. godine u završnici 51. Bitefa sa atraktivnom predstavom "Sneg" prema romanu Orhana Pamuka, ansambla "Talija teatra" iz Hamburga, kao i sa delom "Istrebljenje" u produkciji Koncertteatra iz Berna (Švajcarska), za koje je Montag napisao i tekst sa Olgom Bah. Takođe, bio je član Međunarodnog žirija na BITEF-u 2019.

Izgleda da veoma voli Srbiju i kolege umetnike čim je prihvatio poziv od uprave Beogradskog dramskog pozorišta da režira "Living Room".

"Na neki način ja sam sin Bitefa, jer je moja međunarodna karijera krenula upravo kod vas. Obožavam da gostujem ovde, posebno sada kada sam bio duže na spremanju predstave 'Living Room'. Veoma volim Ivana Medenicu, smatram da je jedan od najvećih pozorišnih poznavalaca i zahvalan sam mu što me je pozvao da budem deo ovog izdanja festivala", kazao je Montag u razgovoru za Tanjug.

Reditelj je krenuo sa probama dela "Living Room" još prošle godine, upravo u vreme korone, a premijera je planirana još za oktobar 2020. Ipak, pandemija je promenila planove, tako da je završetak predstave usledio tek sada.

Montag je približio radnju i zaplet predstave - junakinja je operska diva, koja bi trebalo da ima premijeru opere "Toska" baš na dan smrti Josipa Broza Tita. "Toska" bi zapravo trebalo da bude njen debi na sceni, ali je morala da bude otkazana, upravo zbog smrti Tita, i ona je ostala kod kuće, depresivna zbog tog ishoda.

U liftu sreće devojku, odnosno samu sebe 40 godina mlađu, a dalje joj se dešavaju razne neugodnosti, tragedije, ratovi koji slede u Jugoslaviji, onda prestaje da peva i bavi se pedagoškim radom.

"Vidimo, sa jedne strane mladu ženu, onda kasnije tu istu, ali u u starijim godinama, a dobar deo predstave se može tumačiti kao da se odigrava u glavama publike, podsvesti, mašti", kao delić slagalice Montag otkriva slojeve ove neobične drame.

Osim dve spomenute žene u drugim dimenzijama života, od likova pojavljuje se muž junakinje u mladim godinama, kao i jedan momak koji dolazi u prazan stan, kako kaže reditelj, "da raščisti stvari da bi jedan drugi 'život' došao da boravi u tom prostoru".

Komad je deo planirane trilogije, a prvi je već realizovan 2020. pod nazivom "The Living" u teatru "NT Gent" u Belgiji.

Kako je otkrio Montag, treći, finalni komad će imati naslov "Hospital Room" (Bolnička soba), o istoj sobi u bolnici, gde jedna devojka u njoj umire, a druga preživljava.

Zanimljivo je da Montag nije samo reditelj, već je i autor svake predstave, a dobijao je nagrade i kao scenograf i kostimograf.

"Pozorište je takva vrsta umetnosti da je povezana sa svim mogućim elementima. Tako da ja razmišljam o svemu kada krećem u proces rada. Po meni, prvi autor u teatru je - scenograf, onda dramski pisac, a zatim glumac. Reditelj je tu u poslednjem nizu, jer je on najvažniji element teatra", naglasio je nemački svestrani umetnik.

Glavna glumica u drami Vesna Čipčić je izjavila da je kompletan dekor već bio spreman na prvoj probi, što nikada u karijeri nije doživela, a s druge strane, drama nije postojala, nego se tekst stvarao postepeno.

Da li je danas moguće pisati komad tek tokom proba, dakle u nastajanju?

"Kao što sam i rekao, scenografija je osnova, ona za mene zapravo predstavlja komad, tako je i u mojim predstavama. Nije drugačiji slučaj ni sa 'Living Room', koje sam od samog početka već imao u glavi kako treba da izgleda, od teksta, postavke, do scene. Inače i nema mnogo dijaloga u predstavi, tako da i nije bilo teško sve kreirati”, razjasnio je Montag sam postupak u građenju umetničkog projekta.

"Verujem da se mnogo toga može reći u drami i bez reči. Nekad je potrebno ne da se samo priča, već i da se zamisli sve to o čemu bismo pričali, putem slika, vizuelnih rešenja u scenskom delu".

Montag stvara u važnim pozorištima Nemačke - Talija teatar u Hamburgu, Šaušpil u Frankfurtu, Pozorište "Maksim Gorki" u Berlinu, Minhener Kameršpile...

Svuda su mu predstave zapažene i nagrađivane, a sada u svojoj umetničkoj biografiji je upisao i Beograd, sa čije premijere još slaže utiske.

"Mislim da će se beogradskoj publici svideti 'Living Room', jer ovo je jedna veoma emotivna predstava. Sigurno će ih poneti snažne emocije, da malo pobegnu od beznađa koje ih je možda obuzelo u ovo vreme danas", kaže Montag za Tanjug.

Pandemija je na neki način zaustavila normalan život, ali Montag kaže da se ne oseća zarznuto jer je imao čak šest predstava realizovanih od marta 2020. do sada.

"Praktično nisam prestajao da radim. Čak sam morao da radim i znatno više, napornije, jer smo spremali komade u sasvim novim okolnostima. Kada smo dolazili na probe u Nemačkoj, testirali smo se bukvalno svaki dan, naravno nosili smo maske, držali distancu, morali smo da naučimo nova pravila kako da se krećemo na sceni. Tako da nije pozorište tek tako stalo i zaključalo vrata. Trudili smo se da nađemo način kako da i dalje stvaramo. Prema mom iskustvu, imao sam dvostruko više posla za vreme pandemije nego pre nje", podvukao je Montag, ali i uz priznanje da mu je u isto vreme publika veoma nedostajala.

Komentari (0)

Kultura