Aktuelno iz kulture

Muzej primenjene umetnosti u Metropolitenu: Antologijska fotografija Nikole Vuča na izložbi o nadrealizmu u Njujorku

Komentari

Autor: Euronews Srbija

07/10/2021

-

11:29

Muzej primenjene umetnosti u Metropolitenu: Antologijska fotografija Nikole Vuča na izložbi o nadrealizmu u Njujorku
Nikola Vučo/Muzej primenjene umetnosti - Copyright Nikola Vučo/Muzej primenjene umetnosti

veličina teksta

Aa Aa

Fotografija Nikole Vuča "Zadržano bekstvo nadstvarnosti" (Beograd, 1929) iz kolekcije Muzeja primenjene umetnosti biće prikazana na izložbi "Surrealism Beyond Borders" (Nadrealizam bez granica) u Muzeju umetnosti Metropoliten u Njujorku.

Ova izložba u Njujorku će biti održana od 11. oktobra do 30. januara, a zatim će biti predstavljena od 25. februara do 29. avgusta u galeriji Tejt Modern u Londonu. 

Postavka "Nadrealizam bez granica" ima za cilj da repozicionira i predstavi jedan od najznačajnijih pokreta 20. veka kao dinamičniji pravac, koji se preneo van francuskih granica i razvijao mimo zvanične grupe, ukazujući na istorijske, nacionalne i lokalne osobenost nadrealizma u različitim svetskim centrima, tokom perioda od gotovo osam decenija.

Fotografija "Zadržano bekstvo nadstvarnosti" deo je bogate kolekcije nadrealističke umetnosti Muzeja primenjene umetnosti, čiji najznačajniji segment čini fotografsko nasleđe Nikole Vuča (negativi i originalne fotografije). 

Nikola Vučo/Muzej primenjene umetnosti

Fotografija Nikole Vuča "Zadržano bekstvo nadstvarnosti", 1929. godine, Beograd

"Mada nije bio potpisnik manifesta beogradskih nadrealista, pa tako ni formalno član ove grupe, Nikola Vučo se može smatrati zvaničnim fotografom srpskog nadrealizma, a njegova pozicija može se uporediti s onom koju je u okviru francuskog nadrealističkog pokreta zauzimao Man Rej", navode iz Muzeja primenjene umetnosti.

Vučova fotografija "Zadržano bekstvo nadstvarnosti" predstavlja jedno od antologijskih dela srpskog nadrealizma, čija inscenirana i nadrealna vizuelna struktura predstavlja potvrdu i sublimaciju osnovnih ideja i programskih načela ovog pokreta.

"Kao takva, fotografija je dobila privilegovano mesto u  almanahu Nemoguće - L’impossible (Beograd, 1930), ključnoj publikaciji beogradske nadrealističke grupe. Objavljena je dva puta, na početku i na kraju almanaha, simbolično kao njegova alfa i omega: na naslovnoj strani i u okviru programskog teksta beogradskih nadrealista `Uzgred budi rečeno`, uz fotogram Vana Bora i dve Vučove fotografije, `Zid agnosticizma` i `Mi nemamo koga da ubeđujemo`, čineći deo idejne celine - vizuelni program srpskog nadrealizma", ističe se u saopštenju beogradskog muzeja.

Fotografija se nalazi u muzejskoj kolekciji od 2005. godine, kada ju je, kao deo zaostavštine Marka Ristića, Muzeju primenjene umetnosti poklonila njegova sestričina, gospođa Jelena Jovanović iz Beograda.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura