"Previranja iznutra – šumovi spolja": GoetheFEST donosi presek savremene nemačke kinematografije
Komentari
04/12/2025
-12:05
Četrnaesto izdanje filmskog festivala GoetheFEST, u organizaciji Goethe-Instituta, održaće se u decembru u Beogradu, Novom Sadu i Nišu. Na ovogodišnjem festivalu pod sloganom "Previranja iznutra – šumovi spolja / Innere Tubulenzen – äußerer Lärm" publika će moći da pogleda sedam savremenih nemačkih igranih filmova, od kojih će šest premijerno biti prikazano u Srbiji.
Beogradski program 14. GoetheFEST-a održava se od 4. do 7. decembra u Kulturnom centru Beograda, dok će od 11. do 14. decembra biti održan novosadski program u Kulturnom centru Novog Sada, kao i niški program u sali 5 bioskopa Cineplexx Niš, u saradnji sa Niškim kulturnim centrom.
Festival večeras otvara film "Keln ’75." reditelja Ida Fluka, drama sa muzičkom pozadinom.
Portparolka GoetheFEST-a Sunčica Šido rekla je za Tanjug da je reč o biografskom filmu o Veri Brandes".
"Ona je jedna veoma energična žena koja je sedamdesetih godina bila tinejdžerka u Nemačkoj, pobunjenica, i mnogo je volela noćni život. To ju je dovelo u različite klubove u kojima je upoznavala razne ljude, između ostalog i muzičare. Ona dobija ideju da organizuje koncert Kita Džareta u Kelnu 1975. godine, iako je tada još maloletna. Uprkos mnogobrojnim preprekama, taj poduhvat joj uspeva, a snimak koncerta kasnije će postati jedan od najznačajnijih u istoriji improvizovane, odnosno džez muzike. Ove godine obeležava se 50 godina od tog neverovatnog koncerta u Kelnu", rekla je Šido.
TANJUG/ MILOŠ MILIVOJEVIĆ
Film "Pobednice" rediteljke Solin Jusef je coming-of-age priča smeštena u problematičnu berlinsku školu, u kojoj se fudbalski tim devojčica suočava sa društvenim, kulturnim i ličnim izazovima. U fokusu je Mona, kurdska Sirijka, koja izbegavši rat dolazi u atmosferu svakodnevnog mobinga u školi i borbe da bude prihvaćena. Film ne nudi jednostavne odgovore. Umesto toga, kroz autentične emotivne momente, dinamičnu glumu mladog ansambla i svež pripovedački stil, otvara prostor za pitanja: šta znači pobediti? Ko su pobednici kada pravila nisu ista za sve?
"Nestrpljivo srce", reditelja Laura Kresa, adaptacija je romana Štefana Cvajga iz 1938. godine, koja nas vodi kroz ponore ljudske nesigurnosti, nemoći i moralne dileme. Edit, ćerka imućnog i uticajnog čoveka, strada u nesreći i završava u invalidskim kolicima. Isak, mladi oficir, pokušava da bude progresivan, ali ne uspeva da komunicira ravnopravno – ni sa njom, ni sa sobom. Ova snažna drama, smeštena u prostoru između želje da se pomogne i nagona da se pobegne, osvojila je tri nagrade Maks Ofils: za najbolji film, najbolju mladu glumicu i najboljeg mladog glumca.
Promo/GoetheFEST 2025
Dok Kres secira tišinu između pogleda, rediteljka Petra Volpe nas u filmu "Noćna smena" baca u vrtlog zvukova, alarma i hitnih odluka. Po mišljenju mnogih, to je bio najintenzivniji film ovogodišnjeg Berlinala. Drama smeštena u švajcarsku bolnicu, u kojoj pratimo emocionalni triler sa medicinskom sestrom u središtu. Leoni Beneš, koju pamtimo iz filma "Zbornica", ponovo briljira u ulozi koja ne traži spektakl, već istinu. U 90 minuta, majstorski spakovana smena, za koju se stiče utisak da je pratimo u realnom vremenu.
Šido je navela da je na programu i debitantsko ostvarenje "Karla“ Kristine Turnačes koji je "film sa teškom temom zlostavljanja deteta od strane oca“.
"Film nas vodi u posleratnu Nemačku šezdesetih godina, kada su ćutanje, strah i stid bili norma. Jedna dvanaestogodišnja devojčica se, zarad preživljavanja i dostojanstva, odvaži da prijavi svog oca kroz sudski sistem Nemačke“, kazala je Šido.
Dodala je da glavnu ulogu tumači "neverovatna Elza Krips, kojoj prvobitno nije dat ceo scenario“.
"Čitala ga je dan za danom, postepeno ulazeći u ulogu. Suptilnost rediteljke Turnačes da snimi ovakav film bez eksplicitnog nasilja, sa diskretnim flešbekovima, mnoštvom metafora i uvek upaljenim svetlom, svedoči o neprijatnim događajima i borbi devojčice da kroz sudski sistem izvede proces do kraja“, navela je Šido.
"Dve za jednu", komedija Natje Brunkhorst, donosi nežnu i duhovitu bajku o novcu, tranziciji i pripadnosti. Oslonjen na istinite događaje, film kombinuje žanrove porodične drame, komedije, trilera, pa čak i kabaretskog apsurda. Saznanje da je u tunelu uskladišten stari novac DDR-a pokreće pitanja: da li novac čini srećnim? Da li pripadnost ima cenu? Da li kapitalizam stiže kao spas – ili kao sledeći sistem koji treba srušiti?
Promo/GoetheFEST 2025
Festival zatvara Julian Radlmaier, autor koji je već osvojio beogradsku publiku filmom "Krvopije" (GoetheFEST 2021), a sada nam se vraća sa filmom "Fantomi jula“, koji spaja političku ironiju, romantičnu čežnju i grotesku. U središtu su Ursula, konobarica iz Istočne Nemačke, i Neda, iranska YouTuberka – dve žene koje, svaka na svoj način, pokušavaju da pronađu vezu u svetu koji se raspada. "Fantomi jula", istovremeno komedija i politička bajka, nas podseća da lepota i ironija mogu koegzistirati čak i u svetu punom pukotina.
GoetheFEST održava se od 2012. godine i predstavlja presek savremene nemačke kinematografije. Program je tradicionalno okrenut nagrađivanim i najboljim ostvarenjima sa međunarodnih festivala koji prikazuju nemački autorski film.
Komentari (0)