Aktuelno iz kulture

Premijera predstave "Kamen" u Beogradskom dramskom pozorištu: "Čovek u životu suštinski bira između sigurnosti i istine"

Komentari

Autor: Tanjug

12/12/2021

-

09:56

Premijera predstave "Kamen" u Beogradskom dramskom pozorištu: "Čovek u životu suštinski bira između sigurnosti i istine"
Predstava "Kamen" - Copyright Tanjug/Tara Radovanović

veličina teksta

Aa Aa

Premijera predstave "Kamen" prema drami Marijusa fon Majenburga, u režiji Patrika Lazića, izvedena je u subotu uveče na Velikoj sceni "Olivera i Rade Marković" Beogradskog dramskog pozorišta.

Najnoviji projekat BDP je rezultat koprodukcije ovog teatra sa Zagrebačkim kazalištem mladih (ZKM), tako da je i glumačka podela srpsko-hrvatska: Mirjana Karanović, Nataša Marković, Iva Ilinčić, Doris Šarić Kukuljica, Mia Melćer i Dado Ćosić.

Tanjug/Tara Radovanović

 

Nemački komad prati dešavanja u jednoj kući na teritoriji Istočne Nemačke, kroz tri velika sistema - nacizam, socijalizam i demokratiju, koji su donosili neke svoje varijante istine.

Međutim, u takvom kompleksnom razvoju, istine su se menjale, gde je postalo moguće da fašizam postane anti-fašizam.

Drama prati porodičnu sagu tri generacije žena - majka, ćerka, baka, kao savremena priča u vidu preispitivanja malog čoveka u velikoj istoriji.

Odnosno, pozorišna priča se odvija unutar porodice na mikro planu, a zapravo pruža širu sliku makro plana - istorije i stradanja, gde se radnja prepliće putem pet različitih epoha, od 1935. do 1993. godine.

Tanjug/Tara Radovanović

 

Oslikavaju se turbulencije kroz nacizam, egzodus, Drugi svetski rat i tri godine veoma značajne za Nemačku (1945, 1953, 1978) koje se ukrštaju u mozaičnoj strukturi.

Zaplet kreće kada se iznenada u domu tih žena pojavljuje jedna misteriozna ženska osoba koja tvrdi da je nekada živela u toj porodičnoj kući i želi da dobije ono što joj pripada.

Tako se razvijaju odnosi među likovima, gde dominiraju žene, i sadržaj se stvara kroz prošlost, sadašnjost i budućnost, a sve navedene godine se ispisuju na video ekranu kako radnja odmiče.

Rediteljski postupak je uneo i multimedijalnost u sadržaj predstave, jer se likovi na pozornici vide i na ekranu, ali kao specijalan snimak, a ne uživo prenos nečega što publika već gleda ispred sebe.

Moto nove predstave sadrži misao poljskog filozofa Zigmunta Baumana, koji je rekao da "čovek suštinski u životu bira između sigurnosti i istine".

Tanjug/Tara Radovanović

 

Novi član BDP Mirjana Karanović, nakon uspešne uloge u predstavi "Čitač" prema romanu Bernharda Šlinka, donekle se nalazi u sličnoj temi koja se tiče nacizma i tog perioda, samo je ovde uloga sasvim drugačija, mada je iz tog miljea.

Predstava se možda ne obraća široj publici u smislu jednostavne komunikacije i rušenja barijera zahtevnog teksta, više je realizovana kao ideja da se spajaju Zagreb i Beograd u jednom umetničkom projektu nakon toliko godina zatišja, te je usmerena pretežno za festivale i gostovanja.

Glumica u usponu Iva Ilinčić, jedna od junakinja nedavno završene serije "Žigosani u reketu", upravo sa istim rediteljem Patrikom Lazićem je radila predstavu "Fine mrtve đevojke" za repertoar BDP.

U svom matičnom pozorištu - BDP za kratko vreme samo ove godine igrala je u komadima - "Kišne kapi na vrelom kamenju", "Living Room" i "U raljama života".

Tanjug/Tara Radovanović

 

Osim navedene dve glumice, i ostali pomenuti na sceni su bili u podjednakoj ravni, jer i sam komad nema glavnog lika, svi su oni jedna grupa, kao dramaturgija kolektivnog junaka.

Nemački dramski pisac Marijus fon Majenburg (49) jedan je od značajnijih predstavnika novije generacije pozorišnih autora, i kod nas je bio poznat još pre 20 godina kada je u Beogradu izvedeno njegovo delo pravca novog brutalizma "Vatreno lice", koji ga je proslavio, u režiji Stevana Bodrože.

Takođe, i njegov komad "Paraziti" je igran kod nas, i to baš na sceni BDP-a (2016).

Ovim dramskim delom, uprava BDP-a na čelu sa rediteljem Jugom Radivojevićem je ostvarila još jednu ambicioznu zamisao da radi regionalne saradnje sa pozorištima bivših SFRJ republika.

U tom ključu je i realizovana cela sezona nakon pandemije 2020/2021 kada su gostovali razni istaknuti reditelji ili glumci iz Slovenije, Crne Gore, Hrvatske, na veoma zapaženim projektima ("Ružni, prljavi, zli", "Demokratija", "Cement Beograd", "Baal", "Zelena čoja Montenegra", "Studije Fausta - Nije to to", "Ko se boji Virdžinije Vulf", "Tiho teče Misisipi"), kao i dela sa inostranim rediteljima ("Living Room", "Jugojugoslavija").
 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura