Aktuelno iz kulture

"Naslednici" Hamfrija Bogarta: Kako je Holivud transformisao ideju muževnosti

Komentari

Autor: Euronews, Tim Gallagher

17/01/2022

-

21:36

"Naslednici" Hamfrija Bogarta: Kako je Holivud transformisao ideju muževnosti
"Naslednici" Hamfrija Bogarta: Kako je Holivud transformisao ideju muževnosti - Copyright AP/Joel C Ryan, Andy Kropa, Evan Agostini, ASSOCIATED PRESS

veličina teksta

Aa Aa

U poslednjoj sceni filma "Kazablanka" lik Hamfrija Bogarta Rik Blejn stoički pogledom ispraća avion koji odnosi njegovu nekadašnju ljubav, ne odajući ni tračak svojih osećanja.

"To je trenutak muške žrtve, koja je romantična u filmu, ali je vrlo štetna ideja o tome kakvi bi muškarci trebalo da budu", kaže za Euronews na engleskom jeziku dr Nil Foks, docent na katedri filma Univerziteta Falmut.

Tokom svoje karijere Bogart je bio oličenje tihe muževnosti. U njegovim ulogama - od tužioca u "The Enforcer" preko begunca u "Tamnom prolazu" pa sve do privatnog detektiva u "Dubokom snu" - glumac koji je definisao četrdesete godine prošlog veka, delovao je kao personifikacija postojane, ali distancirane muškosti.

"Bio je vrlo suzdržan glumac. Tu nema prevelike ekspresivnosti", dodaje Foks.

Bogart je umro 14. januara 1957. u 59. godini, nakon što je bezuspešno lečen od raka grla. 

"Spadao je u staru školu za koju kritičari misle da su u njoj muškarci bili muškarci. Njegov imidž imao je kulturni uticaj na to kako su ljudi posmatrali rasu i rodne uloge. Te stvari uticale su na to kako ljudi vide svet", smatra Foks.

AP/ASSOCIATED PRESS

Hamfri Bogart

Ali ko su danas vodeći muškarci Holivuda? I šta oblikuje muškarce koje vidimo na ekranima?

Lica Holivuda

Bogarta i njegove kolege iz četrdesetih kao što su Vilijam Holden i Keri Grant smenili su glumci kao što su Marlon Brando i Džejms Din.

Oni su bili daleko od suzdržanih, a Brando je naročito pokazivao mešavinu primalnog besa i ranjivosti, kao na primer u filmovima "Tramvaj zvani želja" i "Na dokovima Njujorka".

"Brando i Din su imali naročit seksepil", smatra Mark Galager, autor knjige "Action Figures: Men, Action Films, and Contemporary Adventure Narratives".

profimedia

Marlon Brando

"Bogart je imao ta stilizovana izvođenja, a onda se nasuprot tom insceniranom stilu pedesetih i šezdesetih godina, Holivud pomera ka različitim oblicima realizma", dodaje Galager.

Potreba za realističnim zvezdama koje ne izgledaju zastrašujuće, dobila je oličenje u glumcima kao što su Dastin Hofman i Voren Biti. 

U međuvremenu, sedamdesete je obeležio apatični pobunjenik, kakav je bio Džek Nikolson u "Letu iznad kukavičjeg gnezda".

"Ideja u ulogama muškaraca ranije je bila vezana za patrijarha i nekoga ko izdržava porodicu. Džek Nikolson igra otpadnike, ljude koji žele da se udalje od društva i stvarno je interesantna ideja o muževnosti koja u tom periodu isplivava", smatra Foks.

Onda su došle osamdesete sa mišićavim, hipermuževnim karikaturama, poput Silvestera Stalonea i Arnolda Švarcenegera.

"Vidite povratak tradicionalne muževnosti, ali deluje više veštački nego ranije", smatra Galager.

profimedia

Bred Pit

Vodeći muškarci devedesetih i dvehiljaditih još su na sceni: Bred Pit, Leonardo Dikaprio i Džordž Kluni. Ali da li je neko od njih kao Bogart?

"To je bratski tip, nešto kao Met Dejmon ili Ben Aflek. To je neko koga ćete sasvim sigurno naći u baru, ali takođe možda spasava mačku sa drveta. To je muževan muškarac u muškom svetu", smatra Galager.

Da li je tržište ubilo muževnost?

Problem sa pronalaženjem savremene ličnosti koja je uporediva sa Bogartom je taj što bi današnja medijska slika bila i njemu samom potpuno neprepoznatljiva.

Bogart i njegovi savremenici postojali su na bioskopskim platnima u vreme kada je gledaocima bilo dostupno malo ili nimalo medija i kada su moćni studiji upravljali filmskom industrijom.

Njegov imidž brižljivo je negovao Warner Brothers gotovo cele njegove karijere.

U današnjem pluralističkom svetu striming servisa, situacija je potpuno drugačija. 

AP/Chris Pizzello

Tom Hardi

Različiti oblici muževnosti dostupni na ekranima dovode do izobilja vodećih muškaraca. Ima mesta i za Toma Hardija i Deva Patela i Majkla B. Džordana da demonstriraju različite ideje o tome šta znači biti muškarac, piše Euronews.

Istovremeno, tu su i mačo figure iz Silicijumske doline koje je oživeo Oskar Ajzak u "Ex-Machina".

Možda taj raznoliki odgovor na svetsko tržište nije nigde očigledniji kao u arhetipu "nežnog dečaka". 

Otelotvoreni u Timotiju Šalameu ili Tomu Holandu, ovi muškarci oslikavaju jednu vrstu dečačke muževnosti, koja ostavlja prostora drugim likovima da se oblikuju oko njih.

To najviše ima veze sa procenom ciljne grupe. Bogart je postojao u eri kada je jedan lik odgovarao svima, pre nego što su mereni rejtinzi i kada je svaki film sniman tako da se dopadne svakome.

Tanjug AP/Jordan Strauss/Invision/AP

Članovi grupe BTS

Danas su ciljna publika uglavnom deca u pretinejdžerskom uzrastu i tinejdžerke. Muževnost za koju su one zainteresovane lakše se pronalazi u zvezdama k-pop benda BTS, nego u gruboj stamenitosti Rika Blejna, Bogartovog lika iz "Kazablanke". 

"Trinaestogodišnje devojčice nisu naročito zainteresovane za film sa Hamfrijem Bogartom, ali bi mogle biti zainteresovane za film u kom igra Timoti Šalame", kaže Galager.

Da li to znači da je Bogartov tip muževnosti stvar prošlosti? Možda i ne.

U poslednjoj sceni filma "Skrivena ljubav" (Call Me By Your Name), lice Šalamea dok gleda vatru nakon završetka njegove veze sa starijim muškarcem, razvlači se u ironičan osmeh kojim zaustavlja suze.

I "Skrivena ljubav" i "Kazablanka" su filmovi o ljubavnim vezama osuđenim na propast, ali i priče o muževnosti.

Šalame je kao tinejdžer homoseksualac dijametralno suprotan Riku Blejnu, ali način na koji ga portretiše i dalje nešto duguje upravo Bogartu.

Šalame sakriva emocije kao što se očekuje od muževnosti koju je Bogart tako celovito otelotvorio.

To je znak da, uprkos tome što više nije u mejnstrim, takva muževnost i dalje živi.

Komentari (0)

Kultura