Aktuelno iz kulture

Oproštaj Biljane Srbljanović od Dejana Mijača: "Kraj istorije i kraj jednog sveta, vidimo se, lepi moj Mič"

Komentari

Autor: Euronews Srbija

06/04/2022

-

13:38

Oproštaj Biljane Srbljanović od Dejana Mijača: "Kraj istorije i kraj jednog sveta, vidimo se, lepi moj Mič"
Oproštaj Biljane Srbljanović od Dejana Mijača: "Kraj istorije i kraj jednog sveta, vidimo se, lepi moj Mič" - Copyright Tanjug/Dragan Kujundžić

veličina teksta

Aa Aa

Dramska spisateljica Biljana Srbljanović oprostila se od reditelja Dejana Mijača, koji je juče preminuo u 87. godini, dirljivim rečima na društvenim mrežama.

Mijač, koji je režirao tri Biljanine predstave, "više nego bilo ko drugi", postavio je u karijeri preko 170 komada na mnogim scenama u Jugoslaviji, a posebno u Beogradu, Novom Sadu, Zagrebu, Somboru i Nišu.

Mijač je bio stalni reditelj Narodnog pozorišta u Tuzli i Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu. Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja, od toga dobitnik je osam Sterijinih nagrada.

Objavu Biljane Srbljanović prenosimo u celosti:

"Dejan Mijač, popovski sin, mene nekrsta, voleo je i cenio nežno. Kasno smo se spojili, zahvaljujući kumu Svetozaru Cvetkoviću koji mi tada nije bio kum, nego upravnik.

Cvetković mi je rekao da treba da mu priđem i da mu kažem da želim da mi on režira komad, jer on sam već želi, ali čeka moj znak.

Ja sam mu prišla, predstavila se i rekla. I od tada smo bili jedan čudan par.

Režirao je moja tri komada, više nego bilo ko drugi. Bio je mnogo stariji i iz potpuno drugačijeg miljea, ali smo se razumeli skroz.

Vodio me na ručkove da me otrgne melanholije, nije priznavao moje dijagnoze i kad sam mu gurala papire pod nos.

Bio je nežan i plahovit, lagao me i varao da mu nešto poverujem, pa posle ipak pristajao na moje ideje (uvek inferiornije od njegovih).

Kad sam dobijala Premio Europa, tražila sam da mi budu sa mnom Ostermajer, Cvele i on. Imala sam tremu do potpune paralize svih motornih funkcija, a jedini gori od mene je bio on.

Reč mi nije rekao, ni da me ohrabri, ni da se požali, ni da me razume, samo me je gledao tako da sam morala da se saberem i da se ja bavim njim. Sve je probao i sve znao, sve je voleo i mrzeo. Sve je izdržao i sve doživeo, sve je greške platio i naučio iz njih.

Kad smo jednom bili u Zagrebu, prvi put kao pozorište (Jugoslovensko dramsko pozorište) posle rata zvanično tamo, pa ujutru sedimo u onoj gradskoj kavani ili kako se zove već. I pričamo i ja gledam. Predstava koja me je prelomila da želim da pišem bila je "Mrešćenje šarana" 1985. ili šeste. Vodila me mama, jer nije imala da ide s kim. Ta bolna ironija, taj porodični haos, prelomljen kroz tragediju društva, sa istorijskim posledicama, to je ono što ja pišem i danas dan.

Tog jutra u toj kavani gledam: reditelj moje predstave je reditelj i "Šarana", Dejan Mijač. Kraj mene sedi Branko Cvejić, upravnik mog pozorišta, što mi je izabrao tekst. Cveja je Kumić Mića iz tog legendarnog "Šarana". Glavnu ulogu u mom tom komadu igra Voja Brajović, tragičar sa hibrisom Vasa Vučurević iz tog istog "Šarana".

Mira Karanović, koja tog trenutka nije bila s nama, a koju sam zavolela i zapoštovala zauvek, u "Šaranu" bila mlada Mica. Rada Đuričin, mama mog voljenog druga Rada Popović, bila je Gospava.

I ja nekako shvatim, tu, uz zagrebačku kafu sa previše šlaga, što nisam smela da vratim, da ne ispadnem prosta Srpkinja, da sam sve u životu napisala i izmislila, zato što sam sa 15 godina gledala Miča.

Prosto me udari u glavu, onda se i sama udarim šakom jer ne razumem kako to ranije nisam shvatila. Rekla sam Miču, Deši, Profi, Dejanu, matorom, gospodinu Mijaču to.

A on mi se smejao i reko: dobro ste se setila, moja Srbljanovićeva.

Kraj istorije i kraj jednog sveta. Zbogom profesore, do viđenja, vidimo se, lepi moj Mič".

Komentari (0)

Kultura