Aktuelno iz kulture

Deset najboljih filmova Palićkog festivala u poslednjih deset godina

Komentari

Autor: Staša Rosić

22/07/2022

-

07:50

Deset najboljih filmova Palićkog festivala u poslednjih deset godina
Prinskrin/Youtube/Curzon, Amazon Studios, The Film Stage, NEON - Copyright Prinskrin/Youtube/Curzon, Amazon Studios, The Film Stage, NEON

veličina teksta

Aa Aa

Nedelja evropskih filmova se privodi kraju, a večeras, poslednjeg festivalskog dana, na Letnjoj pozornici na Paliću, u Glavnom takmičarskom programu biće prikazan film "Rez" Mišela Azanavisijusa (van konkurencije), a zatim i "Pamfir" Dmitra Suholitkija-Sobčuka, čime će biti zatvoreno 29. izdanje Palićkog festivala.

Ova smotra evropskog filma dodeljuje prestižne nagrade najboljim ostvarenjima u nekoliko kategorija, a glavna nagrada - "Zlatni toranj" - dodeljuje se u glavnom takmičarskom programu.

Žiri glavnog takmičarskog programa ove godine čine producenti Majkl Džejms Mekmahon i Katriel Šori, glumica Katarina Radivojević, producentkinja, selektorka i kustoskinja Lorna Ti, i selektor festivala u Kotbusu Džošua Džadi, a oni će odabrati jedan od devet filmova koji se nalaze u konkurenciji.

I dok čekamo proglašenje novog dobitnika "Zlatnog tornja", pravi je trenutak da se podsetimo laureata koji su to priznanje osvojili u poslednjih deset godina:

"Najgora osoba na svetu" (2021)

Film koji je prošle godine osvojio "Zlatni toranj" Palićkog festivala je ujedno i jedan od, prema mišljenju mnogih, najboljih filmova 2021. 

Reč je o ostvarenju "Najgora osoba na svetu" reditelja Joakima Trira, koji je priznanje dobio za "majstorstvo korišćenja svih elemenata kinematografije u dubinskom istraživanju psihologije ljudskih odnosa u savremenom društvu".

Film prati četiri godine u životu Džuli, mlade žene koja plovi kroz turbulentni ljubavni život i bori se da pronađe svoj put u karijeri, što joj pomaže da realno sagleda ko je ona zaista.

"Nada" (2020)

Norveški film "Nada" rediteljke Marije Sodal govori o odnosu dvoje umetnika i emotivnih partnera, Tomasa i Anje, koji zapada u krizu, nakon što Anji dijagnostikuju opaku bolest.

"Ovaj film nas je na iznenađujući način dirnuo sirovošću kojom je pristupio svojoj temi, a pritom nikada nije bio jeziv, takođe očarao nas je svojim toplim prikazom šire porodice i njihovim odgovorom na najrazornije vesti koje jedna porodica može primiti", rekao je žiri Palićkog festivala u svojoj objavi.

"Jadnici" (2019)

Film reditelja Lađa Lija o podzemlju Pariza osvojio je i "Zlatnu palmu" Kanskog festivala. Priča prati Stefana, mladog člana antikriminalističke grupe u Montfermeju, predgrađu Pariza u kom je i Viktor Igo smestio svoj poznati roman "Jadnici". 

Zajedno sa svojim novim kolegama, koji su obojica iskusni članovi tima, ubrzo spoznaje tenziju koja je veoma izražena, unutar lokalnih bandi. Kada se ova trojka nađe u haosu, nastalom tokom hapšenja, dron će snimiti susret, koji preti da otkrije istinu o svakodnevnom životu. 

"Devojka"(2018)

Belgijski reditelj Lukas Dont poznat je po temama koje se bave odrastanjem i osetljivim tinejdžerskim dobom, a u ovom filmu prati 15-godišnju Laru, koja je rešena da postane profesionalna balerina.

Međutim, njena želja kosi se sa ograničenjima njenog tela - ona je, naime, rođena u telu dečaka. 

"Park" (2017)

Punu deceniju nakon Letnjih Olimpijskih igara, napušteno, razrušeno Olimpijsko selo u Atini tužni je podsetnik teške sudbine koja je zadesila Grčku. 

U neuglednoj "scenografiji" sela, grupa buntovnih tinejdžera provodi vreme, ne hajući za ekonomsku krizu i probleme sa kojima se suočavaju njihovi roditelji. 

Dimitris i Ana započinju ljubavnu vezu, ali se postavlja pitanje da li je i ona, kao i napušteno Olimpijsko selo, osuđena na propast.

"Toni Erdman" (2016)

Toni Erdman iz naslova ovog filma, je alter ego Vinfrida, nastavnika muzičkog koji obožava da zbija šale. On je zaljubljen u život i veruje da se u životu treba više igrati, ali njegova ćerka jedinica Ines živi sasvim drugačijim životom. Ona je posvećena isključivo karijeri i zaboravlja na sve sitnice koje život znače, ali je otac rešen da je po svaku cenu podseti.

Film rediteljke Maren Ade je stekao ogromnu popularnost i na kraju nominovan za Oskara.

"Ovnovi" (2015)

U udaljenoj dolini na Islandu, Gumi i Kidi žive jedan pored drugog, čuvajući svoje ovce. Njihova vekovima stara rasa smatra se jednom od najboljih na ostrvu i braća redovno dobijaju nagrade za njihove neprocenjive ovnove. Iako dele zemlju i način života, nisu progovorili ni reč četiri decenije. Kada opasna zaraza napadne Kidijeve ovce, cela dolina naćiće se u opasnosti, ali za razliku od ostalih meštana, braća se ne predaju tako lako.

Film je prikazan i na festivalu u Kanu 2015 u selekciji "Un Certain Regard" i reditelj Grimur Hakonarson je dobio nagradu za režiju.

"Levijatan" (2014)

Film "Levijatan" prati Kolju, vlasnika automehaničarske radnje, koji živi u ribarskom gradiću blizu prelepog Barencovog mora u severnoj Rusiji. Korumpirani gradonačelnik Vadim Šelevjat rešen je da mu preuzme posao, kuću i zemlju, ali ga Kolja odbija. 

Međutim, gradonačelni postaje sve nasilniji u svojim nastojanjima da dobije ono što hoće.

Film reditelja Andreja Zvjaginjceva je osavremena verzija biblijske priče o Jobu, ali su ga mnogi protumačili kao kritiku današnje Rusije. Pored palićkog "Zlatnog tornja" osvojio je i Zlatni globus za najbolji strani film. 

"Borgman" (2013)

Holandski psihološki triler "Borgman" reditelja Aleksa van Varmerdama bio je nominovan za "Zlatnu palmu" 2013. godine.

U središtu priče je enigmatična ličnost usamljenika Borgmana (Jan Bijvoet) koji živi u šumi pod zemljom. Međutim, nakon što ga grupa nepoznatih ljudi napadne, on beži sve do kuće boogate porodice, u kojoj dobija utočište. Međutim, ubrzo saznajemo da Borgman ima skrivene namere i da će zakomplikovati ionako složene odnose u toj kući.

"Iza brda" (2012)

Te 2012. godine predsednica žirija bila je Mira Furlan, legendarna glumica koja je preminula u januaru prošle godine. 

Ona je za dobitnika "Zlatnog tornja" proglasila reditelja Emina Alpera iz Turske za ostvarenje "Iza brda".

Film počinje dolaskom jednog čoveka sa dvoje dece u planinsko selo gde živi njegov otac. Porodično okupljanje, međutim, ostaje u senci upada grupe stranaca na njihovu zemlju. 

Reč je o debitantskom Alperovom filmu, sa specifičnom, mračnom atmosferom, koji govori o porodičnim odnosima, ali su ga mnogi kritičari doživeli i kao metaforu savremene turske političke scene. 

Komentari (0)

Kultura