Aktuelno iz kulture

Modni izbor Breda Pita: Hoće li suknja postati redovan deo muškog garderobera

Komentari

Autor: Euronews, Jonny Walfisz

26/07/2022

-

09:15

Modni izbor Breda Pita: Hoće li suknja postati redovan deo muškog garderobera
Bred Pit - Copyright Tanjug/AP/Markus Schreiber

veličina teksta

Aa Aa

Vekovima su muškarci i leti morali da nose pantalone, čak i onda kada živa u termometru dostigne četrdeseti podeljak, ali deluje da to više nije slučaj.

Muškarci širom sveta - od holivudskih zvezda do "običnih" ljudi - pokrenuli su suknja-revoluciju.

Prošle nedelje Bred Pit nosio je laneni kilt na berlinskoj premijeri svog novog filma "Brzina metka", a kada su ga pitali zašto je napravio takav modni izbor, odgovorio je: "Zbog povetarca". 

Isto tako, radnik gradske čistoće u Jorku u Velikoj Britaniji dospeo je na naslovnice tamošnje štampe, kada se po naročito vrelom danu, pojavio na poslu u kiltu napravljenom od istog materijala od kog se inače prave uniforme čistača.

Moranu je rečeno da ne može da nosi šorts na poslu, zbog "brige za zdravlje i bezbednost", pa je on pronašao "rupu u propisima" i obukao suknju.

Jedan od slavnih muškaraca koji često pribegavaju androginim modnim izborima je Hari Stajls, a on je postao tako važna ličnost u savremenoj kulturi da je podstakao nastanak novog predmeta na Univerzitetu u Teksasu.

Da li će suknje postati stalni deo muškog gardarobera?

Odgovor na to pitanje nije baš jednostavan, kaže za Euronews Džej Mekoli Bausted, predavač na Katedri za studije kulture i istorije Univerziteta umetnosti u Londonu.

Tanjug/AP/Markus Schreiber

Modni izbor Breda Pita iznenadio je mnoge

"Dugo vremena se podrazumeva da se odeća poznatih ličnosti, glumaca ili muzičara, ocenjuje i komentariše. Ne postoji razlog da neka muška zvezda ne iskoristi tu pažnju. Privlačenje pažnje je na neki način njihov posao", smatra Mekoli.

Ipak, iako je privlačenje pažnje možda jedan od razloga zbog kojih poznate ličnosti muškog roda odlučuju da nose suknje, primetne su promene u samom načinu muškog odevanja, koje su možda uticale na te izbore.

Kako se društvo udaljilo od hegemonije sakoa ili fraka kao formalnog muškog odevnog komada i ljudi koji nisu zvezde počeli su da pronalaze androgine načine da istaknu svoju individualnost.

"Činjenica da većina ljudi na ulici ne nosi ono što se pojavljuje na modnoj pisti ili u magazinima, ne znači da su te reprezentacije beznačajne, jer ipak predstavljaju oblik otpora prema nekim simboličkim kontekstima dominantnog pogleda na rod", objašnjava Mekoli Bausted.

On takođe dodaje da je reč o kontroverznom vidu otpora, jer je kulturni tabu muške suknje i dalje dominantan.

"Većina muškaraca, a i ja sam, ne bi se osećala prijatno u suknji. O sebi mislim kao o nekome ko ima vrlo progresivan pogled na rod i ko radi u liberalnom radnom okruženju u pogledu kvir populacije, ali ipak ne bih nosio suknju", dodaje profesor.

Moda za muškarce kroz istoriju

Ipak, vredi imati u vidu da tokom dugog perioda istorije suknje i haljine nisu bile određivane kao obavezno muški ili ženski odevni predmet.

profimedia

 

Izložba pod nazivom "Fashioning Masculinities" (Modiranje muževnosti) u Muzeju Viktorije i Alberta u Londonu omogućava posetiocima da bliže upoznaju istoriju muškog odevanja, koje je zapravo, uticalo na to kako se žene oblače danas.

"Obuhvatili smo kombinacije kakve su se nosile od 18. veka i portrete iz šezdesetih, kao i savremenu modu, kako bismo proslavili trenutke u istoriji u kojima je muška garderoba prihvatala boju i dekor", kaže Rozalind Mekever, jedna od kustoskinja izložbe.

"Želeli smo da iskažemo kako je savremeni način na koji se oblače žene pod uticajem istorijskog muškog odevanja. Imamo divne primere u kojima se vidi kako savremeni dizajneri crpe inspiraciju iz istorije muške mode", dodala je ona.

Ipak, muškarac u suknji danas i dalje važi za kvir estetiku, pa mnogi čak kritikuju modne izbore Harija Stajlsa kao kulturnu aproprijaciju, zato što ne otkriva svoju seksualnu orijentaciju.

Naime, postavlja se pitanje da li je u slučaju Stajlsa, reč o neiskrenoj upotrebi modnih izbora kakve pravi kvir zajednica samo radi privlačenja pažnje.

Dr Džastin Bengri, profesor Kvir istorije na Goldskimts univerzitetu u Londonu veruje da moramo da gledamo mimo postojećih definicija koje se vezuju za LGBT populaciju, kako bismo prihvatili eksperimentisanje osoba poput Harija Stajlsa.

AP/Evan Agostini

Hari Stajls i modni kreator Alesandro Mikele

"Imamo neverovatnu istoriju seksualne i rodne različitosti i fluidnosti među epohama, mestima i kulturama. Ova istorijska realnost naše neverovatne kvir prošlosti trebalo bi da nas inspiriše da razmotrimo mogućnost da u sadašnjosti ljudi, bez obzira na to da li su poznati ili ne, ne moraju da se definišu bilo kakvim etiketama koje za njih odaberemo, čak i onda kada to možda zadovoljava naše potrebe da budemo viđeni i potvrđeni", rekao je on.

"Dakle, baš kao što neko ko je potencijalno heteroseksualan koristi subverzivni potencijal homoseksualnosti, kako bi privukao pažnju na sebe, ta osoba takođe može biti i potencijalno kvir. Ili može biti nešto drugo, što se barem za njih, ne uklapa u te odrednice", dodao je sagovornik Euronews.

Mekoli Bausted takođe ističe da u slučaju obožavalaca Stajlsa, koji čine uglavnom mlade žene, njegov status atraktivnog lika pomaže da se promeni percepcija u heteroseksualnoj zajednici.

"Mnoge mlade žene su privučene mekšim demonstriranjem muževnosti i to može da se posmatra kao vid kvirovanja heteroseksualnosti ili prostor u kom mlade žene uzvraćaju pogled koji je trebalo da bude usmeren na njih", kaže on.

Komentari (1)

лудило

26.07.2022 13:36

Квировање хетеросексуалности... хахахахахаха докле ово лудило иде :)

Kultura