Aktuelno iz kulture

Mladi na TikToku, a stariji pred malim ekranima: Navike građana Srbije u medijskoj i digitalnoj sferi

Komentari

Autor: Euronews Srbija

06/12/2022

-

16:55

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Da li smatrate da ste medijski i digitalno pismeni? Da li umete da prepoznate lažne vesti? Da li proveravate izvore informacija? Ovo su neka od pitanja koja možete postaviti sebi, kako biste proverili svoje veštine kritičkog promišljanja.

CeSID u okviru programa "Nova pismenost" u saradnji sa USAid i "Propulsion" četvrtu godinu zaredom sprovodi istraživanje o tome koliko su građani Srbije medijski i digitalno pismeni i koje su njihove medijske navike.

Jedan od podataka je da od svih medija, građani Srbije najviše vremena provode uz društvene mreže - oko sto minuta dnevno. Inače, 57 minuta provode slušajući radio, a štampi posvećuju 28 minuta dnevno. 

Direktor programa "Digitalna pismenost" Darko Soković za Euronews Srbija kaže da 18 posto građana veruje informacijema koje dobije putem televizije, što je rast u odnosu na prethodnu godinu.

"U tom smislu televizija ne može ni da se poredi sa društvenim mrežama ni internetom kao medijem uopšte", ističe Soković.

Euronews Srbija

 

Takođe, istraživanje je pokazalo da ljudi ne veruju u svoje digitalne veštine.

"Indeks je pao. Ljudi ne mogu da se snađu u moru aplikacija i sadržaja koji nas zasipa sa svih strana. To posebno vidimo i u generacijskom jazu, a kada je reč baš o kritičkom mišljenju i selekciji medijskog sadržaja, opažamo da je porastao indeks medijske pismenosti", objašnjava Soković.

Istraživanja su pokazala da mladi ljudi najviše vremena provode na Instagramu, dok je 66 odsto tinejdžera svakodnevno na "TikToku". Ukupno gledano, 28 procenata stanovništva je na toj mreži.

Putem televizije primarno se informiše publika starija od 40 godina.

Skoro polovina ispitanika, kako je kazao, i dalje navodi da veoma retko ili nikad ne proverava izvore informacije koju su čuli ili pročitali.

Istakao je da program "Nova pismenost" od ove godine meri i indeks medijske i digitalne pismenosti kroz rodnu prizmu.

"Zanimljivo je da je kod žena zabeležena viša vrednost medijske i digitalne pismenosti u odnosu na muškarce", rekao je naš sagovornik.

profimedia

 

Istraživanje pokazuje i da građani Srbije sve više uviđaju značaj zaštite ličnih podataka na internetu. U ovom istraživačkom ciklusu zabeležen je najveći procenat ispitanika koji znaju da zaštite lične podatke na internetu (59 odsto).

Zabeležen je, takođe i najviši procenat njih koji su u nekoj meri doživljavali neprijatnosti u komunikaciji putem interneta, u vidu vređanja, prozivanja, ismevanja, pretnji (42 odsto).

Soković ističe da su medijska i digitalna pismenost ključne veštine 21. veka i da bez njih teško možemo da se snađemo u svetu koji nas okružuje.

"Zato na sajtu novapismenost.rs nudimo priručnike za roditelje, koji mogu besplatno da se preuzmu. Ovo su veštine koje treba da se nađe u temelju našeg društva i važno je da to naši građani shvate", istakao je on za Euronews Srbija.

Komentari (0)

Kultura